W Gorzowie dziennikarze, a w Krzyżu MÅ‚odzieżowa Orkiestra DÄ™ta MieczysÅ‚awa Sorbala dziaÅ‚ajÄ…ca przy domu kultury – przywitali pierwszy niemiecki szynobus, który pojawiÅ‚ siÄ™ na naszych torach po uzyskaniu homologacji.
Szynobus VT 646 z Poczdamu do PiÅ‚y wjechaÅ‚ na stacjÄ™ w Gorzowie z kilkuminutowym opóźnieniem. Do Krzyża ruszyÅ‚ o 11.25. Zaraz potem rozpoczęła siÄ™ konferencja prasowa.
– To pierwszy niemiecki pojazd szynowy, który uzyskaÅ‚ homologacjÄ™ dopuszczenia do naszych torów – powiedziaÅ‚ dyrektor wydziaÅ‚u integracji europejskiej Jacek Jeremicz. – Nowa ustawa o zbiorowym transporcie publicznym daje możliwoÅ›ci samorzÄ…dom, by uruchomić to poÅ‚Ä…czenie i skomunikować Berlin z Gorzowem bez koniecznoÅ›ci przesiadania siÄ™ w Kostrzynie. To nie jest Å‚atwe i wiele spraw jeszcze przed nami, ale powoli, krok po kroku rozwiÄ…zujemy tÄ™ kwestiÄ™.
Ponowne uruchomienie poÅ‚Ä…czenia Berlin-Gorzów to zadanie, jakie stawia przed sobÄ… Europejskie Ugrupowanie Interesów Gospodarczych.
(O EUIG czytaj: http://www.egorzowska.pl/pokaz,gospodarka,1980,)
– LiczÄ™, że na 75 procent, w ciÄ…gu kilku najbliższych lat bÄ™dziemy mogli uruchomić to poÅ‚Ä…czenie – mówi wicestarosta Powiatu Gorzowskiego Grzegorz Tomczak. – JesteÅ›my na etapie rozmów organizacyjno-technicznych z wÅ‚adzami PKP i one sÄ… najtrudniejsze. Najistotniejsze jest, czy to przedsiÄ™wziÄ™cie bÄ™dzie uzasadnione z ekonomicznego punktu widzenia, bo jeÅ›li nie, to ktoÅ› bÄ™dzie musiaÅ‚ do tego dopÅ‚acać. Na razie nie ma wyliczeÅ„, kto i ile, a to jest najistotniejszy element w caÅ‚ej grze. Tu nie idzie o politykÄ™, a ekonomiÄ™.
– W tym roku miasto Gorzów dostaÅ‚o z UrzÄ™du MarszaÅ‚kowskiego jedynie zapytanie w trybie ogólnym, czy jesteÅ›my przygotowani do partycypacji w kosztach – wyjaÅ›nia wiceprezydent Tadeusz Tomasik. – To linia tranzytowa, ona bÄ™dzie sÅ‚użyć wielu mieszkaÅ„com różnych regionów. Nie wiadomo jednak, kiedy ruszy, z jakÄ… czÄ™stotliwoÅ›ciÄ… i w zwiÄ…zku z tym, które samorzÄ…dy, na jakich szczeblach i w jakiej wysokoÅ›ci bÄ™dÄ… partycypowaÅ‚y w tym przedsiÄ™wziÄ™ciu. DziÅ› kolejne strefy dziaÅ‚aÅ„ przypisuje siÄ™ samorzÄ…dom, a komunikacja regionalna, mikroregionalna w rejonie transgranicznym to kolejny obowiÄ…zek zÅ‚ożony na barki samorzÄ…dów bez gwarancji finansowania.
Choć wiele spraw jest jeszcze niewyjaśnionych i niezałatwionych, to wszyscy obecni na konferencji EUIG zapewniali, że widzą w tym wzajemny interes i będą podejmować działania lobbujące przedsięwzięcie.
Prezes Europejskiego Ugrupowania Interesów Gospodarczych Karl-Heinz Bossan przypomniaÅ‚, że Niemcy czekali dwa lata na uzyskanie homologacji i sÄ… krok przed nami. – Mamy nadziejÄ™, że i Polska za rok uzyska podobnÄ… homologacjÄ™ na tory niemieckie – dodaÅ‚.
Czerwony autobus szybowy, który jako pociÄ…g specjalny pojawiaÅ‚ siÄ™ dziÅ› na polskich stacjach, wzbudzaÅ‚ duże zainteresowanie. W Krzyżu podróżni zostali przywitani przez OrkiestrÄ™ MÅ‚odzieżowÄ… prowadzonÄ… przez MieczysÅ‚awa Sorbala. WykonaÅ‚a ona kilka znanych standardów, po czym pociÄ…g ruszyÅ‚ do PiÅ‚y.
– Szynobus VT 646 zostaÅ‚ przystosowany do jazdy z prÄ™dkoÅ›ciÄ… 120 km na godzinÄ™. Ma 150 miejsc siedzÄ…cych, klimatyzacjÄ™, powietrzne resorowanie i ekologiczne toalety z zamkniÄ™tym obiegiem – chwaliÅ‚ prezes zarzÄ…du Deutsche Bahn na Niemcy Wschodnie Joachim Trettin. – To jest standard. Takie pociÄ…gi jeżdżą u nas w regionie na co dzieÅ„. W klasie pierwszej mamy Internet bezprzewodowy i gniazda elektryczne. JeÅ›li jednak byÅ‚oby takie wymaganie przetargowe, to na pewno bÄ™dziemy i w Internet, i w gniazda elektryczne wyposażać klasÄ™ drugÄ….
Choć dziÅ› nie wiadomo, kiedy doczekamy siÄ™ staÅ‚ej linii Å‚Ä…czÄ…cej transgraniczne tereny Polski i Niemiec, Jacek Jeremicz przypomniaÅ‚, że jest ona najbardziej obciążonÄ… w naszym województwie. – To 6 tys. pasażerów, z czego tysiÄ…c w ruchu Berlin-Gorzów. Moim zdaniem, należy zrobić wszystko, by dopiąć najważniejsze sprawy przed Euro 2012. To lubuska racja stanu.
Tekst i foto Hak
« | kwiecieÅ„ 2024 | » | ||||
P | W | Åš | C | P | S | N |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |