W minionÄ… niedzielÄ™ wybraÅ‚em siÄ™ na recital fortepianowy, kolejnÄ… odsÅ‚onÄ™ „Pikników chopinowskich” na Placu Sztuk Filharmonii Gorzowskiej. Tak wiÄ™c dziaÅ‚kowo-leÅ›ny leżak zamieniÅ‚em na ten, który oferuje organizator (FG) na czas sÅ‚uchania koncertu.
Tam, na dziaÅ‚ce, tuż przy Å‚oÅ›nieÅ„skim lesie, sÅ‚uchaÅ‚bym Å›piewu ptaków i siebie, tutaj – Muzyki.
A przywiódÅ‚ mnie trudny, różnorodny – bo z kilku epok repertuar i… wiek wykonawcy.
Pan
StanisÅ‚aw Oracz z Torunia ma dopiero 19 lat. ByÅ‚em niezwykle ciekaw Jego wykonaÅ„, interpretacji tych jakże innych od siebie, powstaÅ‚ych w różnych epokach kompozycji.
Tak wiÄ™c klasycyzm: Józef Haydn Sonata Es-dur wg HOB XVI – 52. To rok 1794.
Haydn w Londynie. Tam ofiarowuje tÄ™ sonatÄ™ wybitnej pianistce Teresie Jansen.
W maju 1775 roku Teresa wyszÅ‚a za mąż za Gaetano Bartolozziego i pod tym nazwiskiem po raz drugi Sonata 52 zostaÅ‚a wydana w 1800 roku. Pierwsze wydanie to rok 1798 w Wiedniu, tam inna dedykacja – Pani Magdalena von Kurzbeck.
To chyba najdÅ‚uższa sonata Józefa Haydna. W zależnoÅ›ci od liczby powtórzeÅ„ w pierwszej części (Allegro moderato) trwa od dwunastu do piÄ™tnastu minut. Tutaj bardzo mÄ…drze, roztropnie podzieliÅ‚ swoje siÅ‚y i umiejÄ™tnoÅ›ci Pan StanisÅ‚aw Oracz pokazujÄ…c, że potrafi podoÅ‚ać czasowi trwania kompozycji, równoczeÅ›nie znakomicie oddajÄ…c charakter jej poszczególnych części: część druga Adagio, trzecia Finale. Presto w formie ronda. W bardzo subtelny sposób Pianista oddaÅ‚ idiom muzyki tamtego okresu zarówno w warstwie dźwiÄ™kowej jak i traktowaniu klawiatury. Mnie urzekÅ‚a zwÅ‚aszcza część druga.
Lata 1841/1842 – Fryderyk Chopin Preludium cis-moll op. 45 i czwarte scherzo E- dur op. 54. Bliskie sobie czasowo, różne pod wzglÄ™dem dynamiki, charakteru. Zagrane perfekcyjnie. Może (ale to tylko moja subiektywna opinia) trochÄ™ za maÅ‚o Chopina w Chopinie. A może jeszcze miaÅ‚em w uszach Haydna?
Rok 1901, wiÄ™c wspóÅ‚czesność i Karola Szymanowskiego Wariacje b-moll op. 3. A wiÄ™c dość wczesne dzieÅ‚o – dodam – znakomite, znakomicie wykonane. I to nie tylko moje zdanie. Wiele osób z widowni potwierdzaÅ‚o mojÄ… opiniÄ™! A napisaÅ‚ ten utwór Karol Szymanowski podczas studiów u Zygmunta Noskowskiego, dedykowaÅ‚ Arturowi Rubinsteinowi.
W utworze, jak piszÄ… znawcy, zachowaÅ‚ kompozytor tradycyjne zasady ksztaÅ‚towania formy. Mnie uwiodÅ‚a harmonia, zmienność nastrojów, temp, kolorów poszczególnych części – to wszystko perfekcyjnie ten mÅ‚ody Pianista pokazaÅ‚ sÅ‚uchajÄ…cym.
I powrót do roku 1830, romantyzmu – Fryderyka Chopina Koncert fortepianowy e-moll. Tutaj StanisÅ‚aw Oracz z gorzowskimi filharmonikami:
Daria KrzysztoÅ„-Baran – I skrzypce,
Yi Ding Dana – II skrzypce,
Joanna GoÅ‚Ä…b – altówka,
Agnieszka Lasek – wiolonczela i
Mateusz Rzytka – kontrabas. I to żadne foux pas wobec utworu Fryderyka Chopina – wszak pierwsze próby Koncertu odbywaÅ‚y siÄ™ w domu kompozytora, wÅ‚aÅ›nie z kwartetem smyczkowym. Prób byÅ‚o kilka, później z maÅ‚Ä… orkiestrÄ…, by w koÅ„cu Chopin mógÅ‚ zagrać z peÅ‚nym skÅ‚adem. IstniejÄ… przypuszczenia, że w instrumentacji orkiestrowej obu koncertów Fryderyka pomagali mu koledzy ze studiów. Ale czy to prawda? Nie wiem! W każdym razie 11 października 1830 roku, a wiÄ™c na kilka tygodni przed wyjazdem Fryderyka z Polski dzieÅ‚o zostaÅ‚o przez Niego w Teatrze Narodowym wykonane. DyrygowaÅ‚ Carl Soliva. Dodatkowo wystÄ…piÅ‚y Å›piewaczki: Aneta WoÅ‚kow i ówczesna muza Fryderyka, Konstancja GÅ‚adkowska.
Tak wiÄ™c Koncert e-moll op.11 Drugi ze skomponowanych przez Chopina. (Numeracja dzieÅ‚ koncertowych nie zgadza siÄ™ z czasem powstania i czasem wydania kompozycji). Chopin miaÅ‚ zamiar napisać trzeci koncert. Niestety, ten zamiar nie doczekaÅ‚ siÄ™ finaÅ‚u. Ale pozostaÅ‚o nam znakomite Allegro koncertowe A-dur op. 46, które od czasu do czasu można z estrad usÅ‚yszeć. MiaÅ‚o być zawarte w nowym, trzecim koncercie.
A niedzielne wykonanie? Owszem część jakoÅ›ci zabieraÅ‚o nagÅ‚oÅ›nienie – zwÅ‚aszcza kwintetu. Dobrze, że górowaÅ‚ gÅ‚os fortepianu. Pianista – bardzo, bardzo poprawnie.
MogÅ‚a siÄ™ podobać artykulacja, wyczucie formy i stylu, umiejÄ™tność pedalizowania, jakość dźwiÄ™ku, kolorystyka, zróżnicowanie barw poszczególnych części. I co oczywiste – pamiÄ™ciowe opanowanie utworu. Mnie osobiÅ›cie zabrakÅ‚o nieco Å›piewnoÅ›ci, o której tak czÄ™sto mówiÅ‚ Fryderyk Chopin – zwÅ‚aszcza w części drugiej, kiedy to Kompozytor opowiada MuzykÄ… swoje uczucia do kobiety.
To byÅ‚ trudny i dobry recital – patrzÄ…c, na jakże różne i w czasie, i charakterze kompozycje – sposób wykonania, umiejÄ™tność ich różnicowania to zalety, które trudno przecenić u tak mÅ‚odego pianisty. Trzeba zapamiÄ™tać to imiÄ™ i nazwisko: StanisÅ‚aw Oracz. I Å›ledzić Jego rozwój, osiÄ…gniÄ™cia, karierÄ™.
Z. Marek Piechocki
foto Filharmonia Gorzowska
Kliknij w wybrane zdjęcie aby powiększyć
2 sierpnia 2022 07:58, Marek Z. Piechocki
Oni tu zostajÄ…
„ZostajÄ™!” to hasÅ‚o nowej kampanii promujÄ…cej Gorzów, która ma zwrócić uwagÄ™ na zalety naszego miasta, dziÄ™ki którym jest ono doskonaÅ‚ym ...
<czytaj dalej>Pielgrzymki
Tegoroczna piesza pielgrzymka powołaniowa odbędzie się w sobotę w sobotę 27 kwietnia.
Wyjście pielgrzymki na trasę z Paradyża do Rokitna nastąpi ...
<czytaj dalej>200 lat dla pani Zofii
NieczÄ™sto zdarza siÄ™, aby tradycyjnie Å›piewane „sto lat”, z racji chwili, modyfikowano w sekwencji życzeÅ„ na lat „dwieÅ›cie”. Tak wÅ‚aÅ›nie ...
<czytaj dalej>Prezydent w ministerstwie
Prezydent Gorzowa w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
- Z doÅ›wiadczenia wiem, że najważniejsze sÄ… relacje bezpoÅ›rednie. Ustalenia, które zapadajÄ… wtedy ...
<czytaj dalej>