Zachodni OÅ›rodek Polityki Regionalnej wysÅ‚aÅ‚ pisma do UrzÄ™du MarszaÅ‚kowskiego Województwa Lubuskiego, Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej oraz PKP Intercity. DotyczÄ… one kolejowej komunikacji Gorzowa.
W załączonym pismach ZOPR wyraża stanowisko dotyczące zmian rozkładu jazdy wchodzącego w życie w połowie grudnia.
Pismo do marszałek
Elżbiety Polak:
Szanowna Pani Marszałek!
W zwiÄ…zku z planowanymi zmianami w rozkÅ‚adzie jazdy Przewozów Regionalnych obejmujÄ…cymi stacjÄ™ Gorzów Wlkp. chcielibyÅ›my zająć stanowisko, które wyraża troskÄ™ o dostÄ™pność komunikacyjnÄ… dla mieszkaÅ„ców.
NaszÄ… dezaprobatÄ™ wzbudza fakt, iż wedÅ‚ug zaproponowanego rozkÅ‚adu ostatni pociÄ…g do Gorzowa przyjeżdża o godz. 21:39. Mamy nadziejÄ™, iż zostanie to skorygowane zgodnie z szeroko pojÄ™tym interesem użytkowników kolei. Ponadto nowy rozkÅ‚ad nie uwzglÄ™dnia bardzo popularnego wÅ›ród pasażerów pociÄ…gu „Wilda”, który w piÄ…tek i niedzielÄ™ wieczorem zapeÅ‚niaÅ‚ siÄ™ w szczególnoÅ›ci mieszkaÅ„cami Gorzowa studiujÄ…cymi w Poznaniu. Apelujemy, by uwzglÄ™dnić go w planowanym rozkÅ‚adzie, bowiem poÅ‚Ä…czenie te stanowi jedno z kluczowych w przypadku mÅ‚odych ludzi.
Ponadto wnosimy o dodatkowÄ… parÄ™ pociÄ…gów na trasie Kostrzyn-Krzyż, co wymiernie wpÅ‚ynęłoby na poprawÄ™ komfortu podróżowania na tej trasie. Nasze zaniepokojenie wzbudza fakt, iż w planowanym rozkÅ‚adzie najpóźniejsze poÅ‚Ä…czenie z Gorzowa do Kostrzyna miaÅ‚oby być o 21:04, a do Krzyża o 21:41. Odbiera to sporej części potencjalnych użytkowników możliwość dostosowania swoich planów do wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci czasowych wspomnianego poÅ‚Ä…czenia. PosuniÄ™cie te może swe negatywne skutki objawić w okresie weekendu, gdy wystÄ™puje szczególnie wysokie natężenie ruchu pasażerskiego na tej trasie. Proponujemy, by brak późniejszego poÅ‚Ä…czenie Gorzów-Kostrzyn uzupeÅ‚nić wznawiajÄ…c kursowanie wspomnianego pociÄ…gu InterRegio (lub w taryfie Regio) „Wilda”, który odjeżdżaÅ‚by z Poznania ok. godz. 20:00, a w Gorzowie byÅ‚by planowo ok godz. 22, a nastÄ™pnie wydÅ‚użyć owe poÅ‚Ä…czenie do Kostrzyna, gdzie planowo pociÄ…g docieraÅ‚by ok godz. 22:50. Zapewni to wówczas pasażerom zdecydowanie wyższy komfort w planowaniu podróży oraz zwiÄ™kszy dostÄ™pność transportowÄ… dla caÅ‚ego subregionu.
Wyrażamy zadowolenie, iż po wielu latach deklaracji uruchomione ma zostać bezpoÅ›rednie poÅ‚Ä…czenie Gorzów Wlkp. - Zielona Góra. Liczymy, iż przyczyni siÄ™ ono do poprawienia szeroko rozumianej spójnoÅ›ci naszego województwa. Nasze wÄ…tpliwoÅ›ci budzi jednak duża czÄ™stotliwość poÅ‚Ä…czeÅ„ (cztery dziennie). W naszej ocenie trzy kursy w ciÄ…gu dnia (np. rano, popoÅ‚udnie, wieczór) w zupeÅ‚noÅ›ci zaspokojÄ… potrzeby transportowe na rzeczonej trasie. Zdecydowanie bardziej korzystnie z punktu widzenia pasażerów z Kostrzyna, Gorzowa, Strzelec KrajeÅ„skich i Drezdenka byÅ‚oby uruchomienie wspomnianego dodatkowego poÅ‚Ä…czenia na linii nr 203 z Kostrzyna do Poznania i z powrotem.
ChcielibyÅ›my również uzyskać informacje o zaawansowaniu prac nad uruchomieniem bezpoÅ›rednich poÅ‚Ä…czeÅ„ kolejowych na trasie Gorzów-Berlin. Liczymy, iż takowe pojawiÄ… siÄ™ bez zbÄ™dnej zwÅ‚oki po uzyskaniu homologacji na zakupiony tabor przed kolejnÄ… zmian rozkÅ‚adu w grudniu 2014 r.
Liczymy na przychylne przyjÄ™cie i rozpatrzenie ujÄ™tych w piÅ›mie postulatów, wyrażajÄ…c jednoczeÅ›nie nadziejÄ™ na uzyskanie jak najkorzystniejszej wersji rozkÅ‚adu jazdy dla caÅ‚ego województwa lubuskiego.
Z poważaniem:
Zarząd Zachodniego Ośrodka Polityki Regionalnej
Michał Obiegło
Mateusz Muchel
Bartosz Jurek
Pismo do ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
SÅ‚awomira Nowaka (pismo tej samej treÅ›ci przesÅ‚ano również do prezesa PKP Intercity
Janusza Malinowskiego)
Szanowny Panie Ministrze!
W zwiÄ…zku z planami nowego rozkÅ‚adu jazdy, który przewiduje skasowanie poÅ‚Ä…czenia TLK „Lubuszanin” na trasie Gorzów/Zielona Góra – Warszawa Wsch. pragniemy zająć stanowisko w interesie mieszkaÅ„ców regionu.
Likwidacja wspomnianego poÅ‚Ä…czenia stanowi kolejny przykÅ‚ad trwajÄ…cego od wielu lat ograniczania dostÄ™pnoÅ›ci komunikacyjnej dla mieszkaÅ„ców subregionu gorzowskiego oraz powiatu myÅ›liborskiego w województwie zachodniopomorskim. Jeszcze kilka lat temu Gorzów prócz Warszawy i Poznania byÅ‚ skomunikowany kolejowo bezpoÅ›rednimi poÅ‚Ä…czeniami z innymi najwiÄ™kszymi polskimi miastami - Krakowem, WrocÅ‚awiem i Katowicami. Obecnie funkcjonuje jedynie poÅ‚Ä…czenie do Warszawy przez PoznaÅ„, które wedÅ‚ug zaproponowanego rozkÅ‚adu od grudnia ma zostać zastÄ…pione mniej korzystnym poÅ‚Ä…czeniem „Szczecinianin”. BiorÄ…c pod uwagÄ™ uwarunkowanie ekonomiczne, w tym ceny paliw pÅ‚ynnych i energii elektrycznej, ale przede wszystkim potrzeby i interes mieszkaÅ„ców, proponujemy wprowadzenie innych zmian, które mogÅ‚yby wpÅ‚ynąć na rentowność omawianego poÅ‚Ä…czenia poprzez zwiÄ™kszenie liczby pasażerów. Takimi rozwiÄ…zaniami mogÅ‚yby być promocje cenowe, abonamenty, ewentualna rezygnacja z kursów w dni o najmniejszym obÅ‚ożeniu. Kasowanie caÅ‚ego pociÄ…gu jest zabiegiem nazbyt radykalnym z kilku choćby powodów: po pierwsze zastÄ™powane jest mniej korzystnym czasowo poÅ‚Ä…czeniem. Warto wskazać, iż podróż „Lubuszaninem” pozwalaÅ‚a pasażerom zrealizowanie celów podróży w stolicy i powrót jeszcze tego samego dnia bez zbÄ™dnej zwÅ‚oki. Po drugie stabilność poÅ‚Ä…czeÅ„ jest ważnym elementem w budowaniu pozytywnej relacji z pasażerem-klientem, opartym na zaufaniu oraz przewidywalnoÅ›ci. Szczególnie ten drugi argument zdaje siÄ™ być decydujÄ…cy, bowiem biorÄ…c pod uwagÄ™ czÄ™stÄ… zmianÄ™ rozkÅ‚adów poziom zaufania i przychylnoÅ›ci pasażerów do przewoźnika znacznie spada. W przypadku pociÄ…gu „Lubuszanin” z dużym prawdopodobieÅ„stwem można spodziewać siÄ™ negatywnego odbioru i pogorszenia nastawienia do kolei ze strony pasażerów.
Drugi aspekt, znacznie bardziej niepokojÄ…cy, to ustawiczne ograniczanie dostÄ™pnoÅ›ci komunikacyjnej dla mieszkaÅ„ców subregionu gorzowskiego. Owy stan rzeczy można jednak zmienić, a bardziej od pieniÄ™dzy potrzebna jest dobra wola. KorzystnÄ… zmianÄ… byÅ‚oby wprowadzenie poÅ‚Ä…czeÅ„ Gorzowa np. z WrocÅ‚awiem,., Katowicami i Krakowem, w piÄ…tek i w niedzielÄ™, na bazie jeżdżącego w roku 2005/2006 pociÄ…gu „Gorzowiak”.
Ponadto pragniemy wskazać, iż bardzo istotne dla odradzania siÄ™ linii nr 203, czyli dawnej Kolei Wschodniej jest uruchomienie poÅ‚Ä…czenia z Berlina do GdaÅ„ska przez Gorzów i PiÅ‚Ä™, czyli najkrótszÄ… w tym przypadku trasÄ…. Przy zoptymalizowanych godzinach kursowania i atrakcyjnych cenach biletów, mogÅ‚yby to być rentowne i niezwykle atrakcyjne poÅ‚Ä…czenia.
Liczymy, na pozytywne przyjÄ™cie i uwzglÄ™dnienie powyższych uwag. NaglÄ…ca sprawa likwidacji „Lubuszanina” jest dla nas, jak i mieszkaÅ„ców subregionu gorzowskiego równie istotna, co odbudowanie siatki komunikacyjnej Gorzowa z ważnymi aglomeracjami naszego kraju.
Z wyrazami szacunku
Zarząd Zachodniego Ośrodka Polityki Regionalnej
Michał Obiegło
Mateusz Muchel
Bartosz Jurek
Oni tu zostajÄ…
„ZostajÄ™!” to hasÅ‚o nowej kampanii promujÄ…cej Gorzów, która ma zwrócić uwagÄ™ na zalety naszego miasta, dziÄ™ki którym jest ono doskonaÅ‚ym ...
<czytaj dalej>Pielgrzymki
Tegoroczna piesza pielgrzymka powołaniowa odbędzie się w sobotę w sobotę 27 kwietnia.
Wyjście pielgrzymki na trasę z Paradyża do Rokitna nastąpi ...
<czytaj dalej>200 lat dla pani Zofii
NieczÄ™sto zdarza siÄ™, aby tradycyjnie Å›piewane „sto lat”, z racji chwili, modyfikowano w sekwencji życzeÅ„ na lat „dwieÅ›cie”. Tak wÅ‚aÅ›nie ...
<czytaj dalej>Prezydent w ministerstwie
Prezydent Gorzowa w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
- Z doÅ›wiadczenia wiem, że najważniejsze sÄ… relacje bezpoÅ›rednie. Ustalenia, które zapadajÄ… wtedy ...
<czytaj dalej>