Ministerstwo Edukacji Narodowej ogÅ‚osiÅ‚o wczoraj podpisanie rozporzÄ…dzenia zmieniajÄ…cego rozporzÄ…dzenie w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i sÅ‚uchaczy w szkoÅ‚ach publicznych. Zmiana ta wprowadza m.in. ograniczenia w zadawaniu prac domowych (od 1 kwietnia).
W ocenie Stowarzyszenia UmarÅ‚ych Statutów, rozporzÄ…dzenie narusza art. 92 ust. 1 Konstytucji RP z powodu przekroczenia delegacji ustawowej do wydania rozporzÄ…dzenia.
Norma upoważniajÄ…ca do wydania rozporzÄ…dzenia, na której oparÅ‚a siÄ™ Ministra Edukacji
Barbara Nowacka, zawarta w art. 44zb pkt 5 ustawy o systemie oÅ›wiaty, dozwala na uregulowanie w rozporzÄ…dzeniu wyÅ‚Ä…cznie funkcji oceniania bieżącego. Funkcja to, zgodnie ze SÅ‚ownikiem JÄ™zyka Polskiego PWN, „zadanie, które speÅ‚nia lub ma speÅ‚nić jakaÅ› osoba lub rzecz”. Funkcje ocenienia bieżącego reguluje obecnie § 12 przedmiotowego rozporzÄ…dzenia.
JednoczeÅ›nie dostrzec trzeba, że zasady zadawania prac domowych nie stanowiÄ… w żaden sposób funkcji oceniania bieżącego. Warto też odnotować, że sam projektodawca wskazywaÅ‚, że proponowane zmiany „majÄ… zwiÄ…zek z obserwowanÄ… od wielu lat praktykÄ… zadawania uczniom nadmiernej iloÅ›ci zadaÅ„ do wykonania w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych”. W istocie – zdaniem projektodawcy – chodzi wiÄ™c o regulacje zwiÄ…zane z higienÄ… procesu nauczania, a nie z funkcjami oceniania bieżącego.
Stowarzyszenie, w toku konsultacji nad projektem rozporzÄ…dzenia, wskazaÅ‚o, że wÅ‚aÅ›ciwym przedmiotowo rozporzÄ…dzeniem do uregulowania ograniczeÅ„ zwiÄ…zanych z zadawaniem prac domowych jest rozporzÄ…dzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeÅ„stwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkoÅ‚ach i placówkach. Przepis upoważniajÄ…cy (art. 95a ustawy o systemie oÅ›wiaty, wzglÄ™dnie art. 125 ustawy Prawo oÅ›wiatowe) dozwala w tym wypadku na unormowanie w drodze rozporzÄ…dzenia „zasad higieny obowiÄ…zujÄ…cych w publicznych i niepublicznych szkoÅ‚ach i placówkach”. W pojÄ™ciu tych zasad mieszczÄ… siÄ™ zagadnienia zwiÄ…zane ze sposobem realizacji procesów dydaktyczno-wychowawczych, w tym zwiÄ…zanych z higienÄ… procesu nauczania. W rozporzÄ…dzeniu tym istnieje już zresztÄ… § 4, który odnosi siÄ™ do tej problematyki.
Choć Stowarzyszenie jest co do zasady zwolennikiem ograniczania liczby prac domowych oraz peÅ‚nego poszanowania prawa do wypoczynku i czasu wolnego dzieci, o którym mowa w art. 31 ust. 1 Konwencji o Prawach Dziecka, to nie może przejść obojÄ™tnie także wobec innych mankamentów podpisanego rozporzÄ…dzenia. W szczególnoÅ›ci, na co również zwrócono uwagÄ™ w trakcie konsultacji, brak jest definicji pojÄ™cia „praca domowa” oraz nie zostaÅ‚o sprecyzowane, na czym polega jej „pisemność” lub „praktyczność”. Stwarza to ogromne pole do nadużyć i różnic interpretacyjnych.
Ponadto:
RozporzÄ…dzenie nie niweluje problemu nadmiernego obciążenia pracami domowymi uczniów szkóÅ‚ niepublicznych. RozporzÄ…dzenie w tym zakresie dotyczy bowiem wyÅ‚Ä…cznie szkóÅ‚ publicznych.
RozporzÄ…dzenie nie dotyczy również uczniów szkóÅ‚ artystycznych, ponieważ odrÄ™bne rozporzÄ…dzenie ws. oceniania w szkoÅ‚ach artystycznych wydaje Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Wstyd!
Zapoznaj się z pełnym stanowiskiem SUS:
https://umarlestatuty.pl/.../opinia-sus-ws-rozporzadzenia...
Stowarzyszenie UmarÅ‚ych Statutów
Foto FB
Oni tu zostajÄ…
„ZostajÄ™!” to hasÅ‚o nowej kampanii promujÄ…cej Gorzów, która ma zwrócić uwagÄ™ na zalety naszego miasta, dziÄ™ki którym jest ono doskonaÅ‚ym ...
<czytaj dalej>Pielgrzymki
Tegoroczna piesza pielgrzymka powołaniowa odbędzie się w sobotę w sobotę 27 kwietnia.
Wyjście pielgrzymki na trasę z Paradyża do Rokitna nastąpi ...
<czytaj dalej>200 lat dla pani Zofii
NieczÄ™sto zdarza siÄ™, aby tradycyjnie Å›piewane „sto lat”, z racji chwili, modyfikowano w sekwencji życzeÅ„ na lat „dwieÅ›cie”. Tak wÅ‚aÅ›nie ...
<czytaj dalej>Prezydent w ministerstwie
Prezydent Gorzowa w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
- Z doÅ›wiadczenia wiem, że najważniejsze sÄ… relacje bezpoÅ›rednie. Ustalenia, które zapadajÄ… wtedy ...
<czytaj dalej>