Korzystanie z urzÄ…dzeÅ„ mobilnych podczas prowadzenia auta, niekulturalne zachowania, senność za kierownicÄ… - nieÅ‚atwo jest zapewnić spokój i bezpieczeÅ„stwo na europejskich drogach.
Fundacja VINCI Autoroutes przedstawiÅ‚a wyniki tegorocznej edycji Europejskiego Barometru Odpowiedzialnej Jazdy. To szeroko zakrojone badanie zrealizowane zostaÅ‚o przez IPSOS i objęło 11 038 europejskich kierowców z 11 paÅ„stw Unii Europejskiej. Jego celem jest przedstawienie zachowania Europejczyków za kóÅ‚kiem. Badanie pozwala rozpoznać niebezpieczne zachowania oraz dobre praktyki, i przyczynić siÄ™ do odpowiedniego ukierunkowania komunikatów dotyczÄ…cych zapobiegania wypadkom drogowym w każdym kraju.
Liczba osób zabitych na europejskich drogach spadÅ‚a o 2% w roku 2016 i o kolejne 2% w roku 2017. Choć te dwa ostatnie lata napawajÄ… optymizmem, Unii Europejskiej trudno bÄ™dzie osiÄ…gnąć ambitny cel dwukrotnego zmniejszenia liczby osób ponoszÄ…cych Å›mierć na drogach miÄ™dzy rokiem 2010 a 2020.
Wszechobecność urządzeń mobilnych za kierownicą stoi w sprzeczności ze zwiększoną świadomością ryzyka wynikającego z nieuwagi
• Nieuwaga uznawana jest przez Europejczyków za jednÄ… z gÅ‚ównych przyczyn wypadków Å›miertelnych na drogach wraz z prowadzeniem pojazdu pod wpÅ‚ywem alkoholu lub Å›rodków odurzajÄ…cych (56%, bez zmian). Uważa tak 54% (-3 pkt) Europejczyków i 34% Polaków. Ponadto Polacy najczęściej uznajÄ… nadmiernÄ… prÄ™dkość (58%) za znaczÄ…cy czynnik wypadków Å›miertelnych.
• Mimo że 84% Europejczyków potwierdza swojÄ… gotowość do zrezygnowania ze wszelkich rozmów telefonicznych w czasie prowadzenia pojazdu (z zestawem gÅ‚oÅ›nomówiÄ…cym lub bez niego) aby zmniejszyć liczbÄ™ zabitych na drogach, korzystanie za kierownicÄ… z urzÄ…dzeÅ„ poÅ‚Ä…czonych z internetem nadal siÄ™ rozpowszechnia. Przedmioty te weszÅ‚y do użytku codziennego i trudno siÄ™
z nimi rozstać nawet za kóÅ‚kiem, jednak prowadzÄ… one do wielu niebezpiecznych zachowaÅ„, ze wzglÄ™du na odwrócenie uwagi kierowcy. Praktyki te sÄ… bardziej lub mniej powszechne w różnych krajach. Należy zauważyć, że Polska sytuuje siÄ™ powyżej Å›redniej europejskiej.
Oto dane dotyczÄ…ce zachowania polskich kierowców za kierownicÄ…:
-
o 51% (+4 pkt) ustawia parametry nawigacji GPS (41% w Europie), co stanowi rekordowo wysoki poziom w Europie.
-
o 50% (+6 pkt) rozmawia przez telefon korzystajÄ…c z systemu Bluetooth (45% w Europie).
-
o 32% (+4 pkt) pisze i/lub czyta SMS-y i maile (24% w Europie).
-
o 50% rozmawia przez telefon bez zestawu gÅ‚oÅ›nomówiÄ…cego (30% w Europie).
-
o 27% sygnalizuje zdarzenie innym kierowcom poprzez aplikacjÄ™ (16% w Europie), co stanowi europejski rekord.
-
o 40% (+5 pkt) rozmawia przez telefon z słuchawką/słuchawkami (30% w Europie).
Niebezpieczne i niekulturalne zachowanie zawsze przypisuje siÄ™ innym kierowcom: samozadowolenie Europejczyków przeważa nad samokrytykÄ….
• 81% (+1 pkt) Europejczyków przyznaje, że odczuwaÅ‚o już strach przed agresywnym zachowaniem za strony innego kierowcy. Jest to obawa obecna również w Polsce (75%).
• Europejczycy sÄ… niezwykle krytyczni wobec swoich rodaków, a Polacy celujÄ… w tym wzglÄ™dzie. 83% Europejczyków (91% Polaków) używa przynajmniej jednego negatywnego przymiotnika, aby scharakteryzować pozostaÅ‚ych kierowców. SÄ… oni „nieodpowiedzialni” zdaniem 47% Europejczyków (62% Polaków), „zestresowani” zdaniem 34% Europejczyków (22% Polaków), „agresywni” wedÅ‚ug 31% Europejczyków (36% Polaków), a nawet „niebezpieczni” w opinii 30% Europejczyków (41% Polaków). Polacy bardzo rzadko opisujÄ… pozostaÅ‚ych kierowców jako uważnych, spokojnych, uprzejmych lub wrażliwych (odpowiednio 8%, 8%, 10% i 3%).
• Z kolei oceniajÄ…c swoje wÅ‚asne zachowanie za kierownicÄ… wykazujÄ… siÄ™ oni daleko idÄ…cÄ… pobÅ‚ażliwoÅ›ciÄ… (97% Europejczyków i 99% Polaków przyznaje sobie przynajmniej jednÄ… pozytywnÄ… cechÄ™). Europejczycy bardzo pozytywnie oceniajÄ… swoje wÅ‚asne zachowanie za kóÅ‚kiem, uznajÄ…c siÄ™ przede wszystkim za uważnych (74% w Europie i do 70% w Polsce), spokojnych (57%, a 68% w Polsce) oraz uprzejmych (26%, a 29% w Polsce). Dużo rzadziej kwestionujÄ… swój styl jazdy (jedynie 14% Europejczyków i 11% Polaków używa choć jednego negatywnego okreÅ›lenia, aby opisać swoje zachowanie za kierownicÄ…). 11% uznaje siÄ™ mimo wszystko za zestresowanych (8% w Polsce), a nawet za agresywnych (3% w Europie i 2% w Polsce). Jedynie 1% uważa siÄ™ za nieodpowiedzialnych za kierownicÄ….
• 50% Europejczyków (+4 pkt) i 51% Polaków (+8 pkt) przyznaje, że zdarza im siÄ™ nadużywać klaksonu wobec denerwujÄ…cych ich kierowców. Ponadto 56% Europejczyków (+2 pkt) i 41% Polaków przyznaje, że zdarza im siÄ™ przeklinać na innych kierowców. 33% (+9 pkt) Polaków (i 34% Europejczyków) stwierdza również, że zdarza im siÄ™ wyprzedzać prawÄ… stronÄ… na autostradzie, a 27% celowo jedzie bardzo blisko pojazdu denerwujÄ…cego ich kierowcy (32% w Europie). Polacy sÄ… rekordzistami, jeÅ›li chodzi o odsetek kierowców (29%) wysiadajÄ…cych z pojazdu, aby rozmówić siÄ™ z innym kierowcÄ… (17% w Europie).
• Polacy uznajÄ…, że Å›rednia liczba niekulturalnych zachowaÅ„ wynosi 1,8 na 5 (+0,2 pkt).
Wiele podstawowych zasad bezpieczeÅ„stwa nie jest respektowanych przez znacznÄ… część europejskich kierowców, w tym i Polaków.
• Przestrzeganie dozwolonej prÄ™dkoÅ›ci: 90% polskich kierowców (89% europejskich) przyznaje, że przekracza o kilka kilometrów na godzinÄ™ dozwolonÄ… prÄ™dkość, choć 58% uznaje nadmiernÄ… prÄ™dkość za jednÄ… gÅ‚ównych przyczyn wypadków Å›miertelnych na drogach (46% na autostradach).
• Dostosowanie prÄ™dkoÅ›ci w pobliżu robót drogowych: 54% (+5 pkt) polskich kierowców (55% w Europie) zapomina zwolnić w pobliżu robót drogowych mimo zwiÄ…zanego z tym ryzyka dla pracujÄ…cych tam osób.
• WÅ‚Ä…czanie kierunkowskazów: 49% (tyle samo ile wynosi europejska Å›rednia) zapomina zasygnalizować innym użytkownikom drogi wyprzedzanie lub zmianÄ™ kierunku jazdy.
• Utrzymywanie bezpiecznej odlegÅ‚oÅ›ci: 60% (63% w Europie) nie utrzymuje odpowiedniej odlegÅ‚oÅ›ci od jadÄ…cego przed nimi pojazdu.
• Jazda po autostradzie: 47% polskich kierowców (55% europejskich) jeździ Å›rodkowym pasem, kiedy prawy pas jest wolny. 15% kierowców jeździ pasem awaryjnym (11% na szczeblu europejskim).
• Zapinanie pasów: 32% polskich kierowców (21% europejskich) nadal zapomina zapiąć pasy prowadzÄ…c samochód.
67% Polaków uznaje jazdÄ™ pod wpÅ‚ywem alkoholu lub substancji odurzajÄ…cych za gÅ‚ównÄ… przyczynÄ™ wypadków Å›miertelnych na drogach (26% na autostradach). 4% polskich kierowców przyznaje, że zdarza im siÄ™ wsiąść za kierownicÄ™ kierownicÄ™ po spożyciu niedozwolonej iloÅ›ci alkoholu, jeÅ›li nie odczuwajÄ… jego efektów, zaÅ› 3% przyznaje, że zdarzaÅ‚o im siÄ™ prowadzić po wypaleniu marihuany lub zażyciu narkotyków.
Cdn.
Zauważmy, że Polacy rezygnują z prowadzenia pojazdu po wypiciu średnio 1,4 kieliszka, co jest poziomem niższym niż średnia europejska.
Oni tu zostajÄ…
„ZostajÄ™!” to hasÅ‚o nowej kampanii promujÄ…cej Gorzów, która ma zwrócić uwagÄ™ na zalety naszego miasta, dziÄ™ki którym jest ono doskonaÅ‚ym ...
<czytaj dalej>Pielgrzymki
Tegoroczna piesza pielgrzymka powołaniowa odbędzie się w sobotę w sobotę 27 kwietnia.
Wyjście pielgrzymki na trasę z Paradyża do Rokitna nastąpi ...
<czytaj dalej>200 lat dla pani Zofii
NieczÄ™sto zdarza siÄ™, aby tradycyjnie Å›piewane „sto lat”, z racji chwili, modyfikowano w sekwencji życzeÅ„ na lat „dwieÅ›cie”. Tak wÅ‚aÅ›nie ...
<czytaj dalej>Prezydent w ministerstwie
Prezydent Gorzowa w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
- Z doÅ›wiadczenia wiem, że najważniejsze sÄ… relacje bezpoÅ›rednie. Ustalenia, które zapadajÄ… wtedy ...
<czytaj dalej>