niedziela 5 kwietnia 2020     Irena, Wincenty, Julianna
eGorzowska - internetowy dziennik Gorzowskiej Agencji Dziennikarskiej

szukaj    szukaj szukaj
« powrót
Piąta edycja Europejskiego Barometru Bezpiecznej Jazdy (cz. 1)
eGorzowska - 8693_FsMLRXK554IwcxRGuut.jpgKorzystanie z urządzeń mobilnych podczas prowadzenia auta, niekulturalne zachowania, senność za kierownicą - niełatwo jest zapewnić spokój i bezpieczeństwo na europejskich drogach.

Fundacja VINCI Autoroutes przedstawiła wyniki tegorocznej edycji Europejskiego Barometru Odpowiedzialnej Jazdy. To szeroko zakrojone badanie zrealizowane zostało przez IPSOS i objęło 11 038 europejskich kierowców z 11 państw Unii Europejskiej. Jego celem jest przedstawienie zachowania Europejczyków za kółkiem. Badanie pozwala rozpoznać niebezpieczne zachowania oraz dobre praktyki, i przyczynić się do odpowiedniego ukierunkowania komunikatów dotyczących zapobiegania wypadkom drogowym w każdym kraju.

Liczba osób zabitych na europejskich drogach spadła o 2% w roku 2016 i o kolejne 2% w roku 2017. Choć te dwa ostatnie lata napawają optymizmem, Unii Europejskiej trudno będzie osiągnąć ambitny cel dwukrotnego zmniejszenia liczby osób ponoszących śmierć na drogach między rokiem 2010 a 2020.

Wszechobecność urządzeń mobilnych za kierownicą stoi w sprzeczności ze zwiększoną świadomością ryzyka wynikającego z nieuwagi
• Nieuwaga uznawana jest przez Europejczyków za jedną z głównych przyczyn wypadków śmiertelnych na drogach wraz z prowadzeniem pojazdu pod wpływem alkoholu lub środków odurzających (56%, bez zmian). Uważa tak 54% (-3 pkt) Europejczyków i 34% Polaków. Ponadto Polacy najczęściej uznają nadmierną prędkość (58%) za znaczący czynnik wypadków śmiertelnych.

• Mimo że 84% Europejczyków potwierdza swoją gotowość do zrezygnowania ze wszelkich rozmów telefonicznych w czasie prowadzenia pojazdu (z zestawem głośnomówiącym lub bez niego) aby zmniejszyć liczbę zabitych na drogach, korzystanie za kierownicą z urządzeń połączonych z internetem nadal się rozpowszechnia. Przedmioty te weszły do użytku codziennego i trudno się
z nimi rozstać nawet za kółkiem, jednak prowadzą one do wielu niebezpiecznych zachowań, ze względu na odwrócenie uwagi kierowcy. Praktyki te są bardziej lub mniej powszechne w różnych krajach. Należy zauważyć, że Polska sytuuje się powyżej średniej europejskiej.

Oto dane dotyczące zachowania polskich kierowców za kierownicą:
  • o 51% (+4 pkt) ustawia parametry nawigacji GPS (41% w Europie), co stanowi rekordowo wysoki poziom w Europie.
  • o 50% (+6 pkt) rozmawia przez telefon korzystając z systemu Bluetooth (45% w Europie).
  • o 32% (+4 pkt) pisze i/lub czyta SMS-y i maile (24% w Europie).
  • o 50% rozmawia przez telefon bez zestawu głośnomówiącego (30% w Europie).
  • o 27% sygnalizuje zdarzenie innym kierowcom poprzez aplikację (16% w Europie), co stanowi europejski rekord.
  • o 40% (+5 pkt) rozmawia przez telefon z słuchawką/słuchawkami (30% w Europie).
Niebezpieczne i niekulturalne zachowanie zawsze przypisuje się innym kierowcom: samozadowolenie Europejczyków przeważa nad samokrytyką.
• 81% (+1 pkt) Europejczyków przyznaje, że odczuwało już strach przed agresywnym zachowaniem za strony innego kierowcy. Jest to obawa obecna również w Polsce (75%).

• Europejczycy są niezwykle krytyczni wobec swoich rodaków, a Polacy celują w tym względzie. 83% Europejczyków (91% Polaków) używa przynajmniej jednego negatywnego przymiotnika, aby scharakteryzować pozostałych kierowców. Są oni „nieodpowiedzialni” zdaniem 47% Europejczyków (62% Polaków), „zestresowani” zdaniem 34% Europejczyków (22% Polaków), „agresywni” według 31% Europejczyków (36% Polaków), a nawet „niebezpieczni” w opinii 30% Europejczyków (41% Polaków). Polacy bardzo rzadko opisują pozostałych kierowców jako uważnych, spokojnych, uprzejmych lub wrażliwych (odpowiednio 8%, 8%, 10% i 3%).

• Z kolei oceniając swoje własne zachowanie za kierownicą wykazują się oni daleko idącą pobłażliwością (97% Europejczyków i 99% Polaków przyznaje sobie przynajmniej jedną pozytywną cechę). Europejczycy bardzo pozytywnie oceniają swoje własne zachowanie za kółkiem, uznając się przede wszystkim za uważnych (74% w Europie i do 70% w Polsce), spokojnych (57%, a 68% w Polsce) oraz uprzejmych (26%, a 29% w Polsce). Dużo rzadziej kwestionują swój styl jazdy (jedynie 14% Europejczyków i 11% Polaków używa choć jednego negatywnego określenia, aby opisać swoje zachowanie za kierownicą). 11% uznaje się mimo wszystko za zestresowanych (8% w Polsce), a nawet za agresywnych (3% w Europie i 2% w Polsce). Jedynie 1% uważa się za nieodpowiedzialnych za kierownicą.

• 50% Europejczyków (+4 pkt) i 51% Polaków (+8 pkt) przyznaje, że zdarza im się nadużywać klaksonu wobec denerwujących ich kierowców. Ponadto 56% Europejczyków (+2 pkt) i 41% Polaków przyznaje, że zdarza im się przeklinać na innych kierowców. 33% (+9 pkt) Polaków (i 34% Europejczyków) stwierdza również, że zdarza im się wyprzedzać prawą stroną na autostradzie, a 27% celowo jedzie bardzo blisko pojazdu denerwującego ich kierowcy (32% w Europie). Polacy są rekordzistami, jeśli chodzi o odsetek kierowców (29%) wysiadających z pojazdu, aby rozmówić się z innym kierowcą (17% w Europie).

• Polacy uznają, że średnia liczba niekulturalnych zachowań wynosi 1,8 na 5 (+0,2 pkt).
Wiele podstawowych zasad bezpieczeństwa nie jest respektowanych przez znaczną część europejskich kierowców, w tym i Polaków.

• Przestrzeganie dozwolonej prędkości: 90% polskich kierowców (89% europejskich) przyznaje, że przekracza o kilka kilometrów na godzinę dozwoloną prędkość, choć 58% uznaje nadmierną prędkość za jedną głównych przyczyn wypadków śmiertelnych na drogach (46% na autostradach).

• Dostosowanie prędkości w pobliżu robót drogowych: 54% (+5 pkt) polskich kierowców (55% w Europie) zapomina zwolnić w pobliżu robót drogowych mimo związanego z tym ryzyka dla pracujących tam osób.

• Włączanie kierunkowskazów: 49% (tyle samo ile wynosi europejska średnia) zapomina zasygnalizować innym użytkownikom drogi wyprzedzanie lub zmianę kierunku jazdy.

• Utrzymywanie bezpiecznej odległości: 60% (63% w Europie) nie utrzymuje odpowiedniej odległości od jadącego przed nimi pojazdu.

• Jazda po autostradzie: 47% polskich kierowców (55% europejskich) jeździ środkowym pasem, kiedy prawy pas jest wolny. 15% kierowców jeździ pasem awaryjnym (11% na szczeblu europejskim).

• Zapinanie pasów: 32% polskich kierowców (21% europejskich) nadal zapomina zapiąć pasy prowadząc samochód.

67% Polaków uznaje jazdę pod wpływem alkoholu lub substancji odurzających za główną przyczynę wypadków śmiertelnych na drogach (26% na autostradach). 4% polskich kierowców przyznaje, że zdarza im się wsiąść za kierownicę kierownicę po spożyciu niedozwolonej ilości alkoholu, jeśli nie odczuwają jego efektów, zaś 3% przyznaje, że zdarzało im się prowadzić po wypaleniu marihuany lub zażyciu narkotyków.

Cdn.
Zauważmy, że Polacy rezygnują z prowadzenia pojazdu po wypiciu średnio 1,4 kieliszka, co jest poziomem niższym niż średnia europejska.

8 lipca 2018 22:41, admin ego
« powrót
Dodaj komentarz:

Twoje imię:
 
Komunalnik wyjaśnia
Publikujemy informację na temat rozpoczęcia realizacji usługi odbioru odpadów komunalnych na terenie Związku Celowego Gmin MG-6. 1 kwietnia rozpoczęliśmy usługę odbioru ... <czytaj dalej>
Uaktualnione zarządzenia duszpasterskie na czas pandemii
26 marca bp Tadeusz Lityński wydał uaktualnione zarządzenia odnoszące się do duszpasterstwa w okresie zmagań z pandemią koronawirusa. Obszerny, liczący ... <czytaj dalej>
Zmiany w kursowaniu pociągów
Publikujemy komunikat w sprawie kursowania pociągów POLREGIO. W związku z wdrożeniem nadzwyczajnych rządowych rozwiązań mających na celu zapobieganie, przeciwdziałanie i zwalczanie ... <czytaj dalej>
Sytuacja epidemiologiczna w Gorzowie
Publikujemy komunikat Urzędu Miasta w Gorzowie w sprawie sytuacji związanej z koronawirusem. Wczoraj informowaliśmy o kolejnym zachorowaniu w województwie. Szczegóły tu: ... <czytaj dalej>
Przeglądaj cały katalog lub dodaj swoją firmę
"Elster" Oznakowanie i Sygnalizacja Dróg

ul. Śląska 96, Gorzów Wlkp.
tel. 95 722 60 37
branża: Drogi - budowa, sprzęt, usługi <czytaj dalej>
"Max-Print" Drukarnia

ul. Niemcewicza 31 c, Gorzów Wlkp.
tel. 95 725 05 53
branża: Reklama - akcesoria, gadżety <czytaj dalej>
Wójcik Mirosław Warzywa i Owoce

ul. PopławskiegoGorzów Wlkp.,
tel.
branża: Owoce, warzywa - detal <czytaj dalej>

3IV2020 - bez spaceru, bez lasu
3IV2020. Nocą minie miesiąc od potwierdzenia w Polsce pacjenta „zero”. Z ... <czytaj dalej>
Nowi odbiorcy
Od 1 kwietnia zmienili się odbiorcy odpadów na terenie Gorzowa ... <czytaj dalej>
Angiograf za 2,5 mln zł
Miasto Gorzów przekaże 2,5 mln zł na zakup angiografu dla ... <czytaj dalej>
Kuroniówka dla Gorzowa
W pierwszą środę kwietnia o 4.00 Katarzyna Wójtowicz z Wielospecjalistycznego ... <czytaj dalej>
Kalendarium eventów
« kwiecień 2020 »
P W Ś C P S N
  
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
   
dodaj: imprezy@egorzowska.pl
Mała wielka sprawa
eGorzowska - adminfoto_hanna.jpg
Hanna Kaup:
Pytania tendencyjne
Mamy w kraju stan epidemiczny. Dla zwykłego człowieka to stan nadzwyczajny. Wszystko od ponad tygodnia zmieniło się w życiu niemal każdego Polaka. Ale ta nadzwyczajna sytuacja dla niektórych nic nie ... <czytaj dalej>
Tajemnica mojej wyobraźni
Pod hasłem „Tajemnica mojej wyobraźni” rusza 18. edycja ogólnopolskiego konkursu <czytaj dalej>
Lubuskie Wawrzyny 2019 – zaproszenie do konkursu
Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna im. Cypriana Norwida w Zielonej <czytaj dalej>

aktualnie nie ma żadnej czynnej sondy
Robisz zdjęcia? Przyślij je do nas foto@egorzowska.pl
eGorzowska - s2ca.jpg
Hanna Kaup:
5IV2020 - Niedziela Palmowa
5IV2020. Niedziela Palmowa. W Rzymie papież Franciszek odprawił mszę św. w ... <czytaj dalej>
Hanna Kaup:
4IV2020 - pomoc bezdomnym
4IV2020. Za tydzień święta wielkanocne. Zwykle w tym okresie przeprowadzało się ... <czytaj dalej>
admin ego radzi:
Czym jest koronawirus
Dr Dawid Ciemięga pochodzi z Tychów. Jest lekarzem pediatrą i ... <czytaj dalej>
admin ego radzi:
Siedem rad, jak nie dać się hackerom
SMS-y na temat szczepień przeciwko koronawirusowi z obietnicą zwrotu 70 ... <czytaj dalej>
Blogujesz? Rób to lokalnie!
Wystarczy jedno kliknięcie w egoBlog
Masz problem?
Napisz do eksperta egoEkspert
Żadna sprawa nie zostanie bez odzewu. Daj znać na eGo Forum
Anonim_6234:
ludzie im dadza wladze w zebachz a to jak skitezcznie walczyli z koronawirusem trzynajac narod za mordy blisko ziemi jak w stnie wojennym. a nie wprow <czytaj dalej>
Anonim_6234:
ten wirus i tak przez nas wszystkich przejdzie za 20 dni moze 40.

te odwlekanie to jest chyba czas dla rzadu zeby sie przygotowal bo jest n <czytaj dalej>
Wol:
Chodzi sobie policjant z wot -człowiekiem i...gówniarze łażą w kilku i zero reakcji. Moim zdaniem nic by się nie stało, gdyby na tydzień zatrz <czytaj dalej>
Anonim_5256:
Nie wiadomo, jak nazwać taką decyzję. Tu nic logicznego nie ma. A ile sprzeczności w pozostałych zmianach, które rząd wprowadza. To jakieś nie <czytaj dalej>
Anonim_1699:
lepiej dobrze rozplanujcie zakupy bo 20 kwietnia jak będzie miliony to cały maj wprowadzą restrykcje drastyczne będą tylko karetki woziły i sele <czytaj dalej>
 
eGorzowska.pl - e-gazeta Gorzowskiej Agencji Dziennikarskiej