Publikujemy stanowisko radnych klubu Ludzie dla Miasta skierowane do Prezydenta Gorzowa w sprawie konkursu na dyrektora MCK.
Szanowny Panie Prezydencie,
W związku z kolejnym konkursem na dyrektora MCK oraz konkursem na dyrektora Filharmonii Gorzowskiej, zwracamy się z wnioskiem o zapewnienie niezawisłości, najwyższych kompetencji i komfortu prac komisji konkursowych oraz zachowania wysokich standardów przejrzystości i profesjonalizmu zbliżających się postępowań. Sugerujemy zastosowanie rozwijanych obecnie w kraju kierunków w konkursach na dyrektorów instytucji kultury:
-
1. niezwłoczne poinformowanie opinii publicznej o nazwiskach kandydatów, którzy zgłosili się do konkursu;
-
2. większość w komisji na dyrektora MCK nie powinny mieć osoby reprezentujące urząd. Skoro Prezydent decyduje się na wpuszczenie większej demokracji w proces wyboru dyrektora MCK poprzez organizacje konkursu (który w tym przypadku nie jest obligatoryjny), prosimy o uszanowanie tego instrumentu i zapewnienie kompetentnej, fachowej, niepodporządkowanej prezydentowi komisji;
-
3. osoby reprezentujące środowisko kulturalne powinny być jak najbardziej niezależne finansowo i organizacyjnie od magistratu i instytucji;
-
4. powołanie jako przedstawicieli samorządu, który w przypadku konkursu na dyrektora Filharmonii dysponuje trzema reprezentantami w komisji konkursowej, nie tylko pracowników urzędu, ale także zewnętrznych ekspertów w danej dziedzinie*;
-
5. uzgodnienie terminów prac komisji konkursowej powinno odbyć się tak, aby umożliwić udział w obradach wszystkim jej członkom. Jest to szczególnie istotne w odniesieniu do drugiego etapu konkursu (przesłuchania kandydatów);
-
6. zaproszenie niezależnych ekspertów jako głosu doradczego dla członków Komisji;
-
7. konkursy powinny zostać przeprowadzone przynajmniej dwuetapowo:
Etap 1: Wprowadzenia członków Komisji w procedurę konkursową, zapoznanie z regulaminem. Otwarcie ofert, weryfikacja wymogów formalnych.
Jako że konkurs ma na celu wybór najciekawszej wizji rozwoju instytucji kultury adekwatnej dla aktualnych wyzwań społecznych miasta, ważne jest zapoznanie członków komisji z polityką kulturalną miasta i najważniejszymi punktami tych dokumentów strategicznych samorządu, które włączają kulturę w realizację zapisanych celów (jak Polityka Społeczna, Gminny Program Rewitalizacji). Rekomendowane jest zachowanie minimum tygodniowego odstępu czasu między pierwszym a drugim etapem konkursu.
Etap 2: Dyskusja członków komisji nad złożonymi programami, przesłuchania kandydatów. Ważne jest zaplanowanie w sposób dokładny i racjonalny czasu trwania drugiego etapu konkursu. W przypadku większej liczby kandydatów konieczne może być przesłuchiwanie w trybie dwudniowym.
Dwuetapowość służy: - zabezpieczeniu czasu na dogłębne zapoznanie się komisji konkursowej z ofertami kandydatów, - wyjaśnieniu ewentualnych kwestii spornych, - zaproszeniu na przesłuchania jedynie kandydatów, których oferty zostały dopuszczone do postępowania pod względem formalnym, - organizator ma czas na dokładne zaplanowanie przebiegu drugiego etapu.
-
8. zapewnienie pracownikom instytucji i przedstawicielom środowisk kultury możliwości przysłuchiwania się rozmowie komisji z kandydatami;
-
9. niezwłoczna publikacja wyników postępowania konkursowego na stronie internetowej organizatora; Powyższe rekomendacje opracowano m.in. na podstawie dokumentów: - Doskonalenie polityki kulturalnej w Warszawie, opracowany przez Zespół pod kierownictwem Jerzego Hausnera, - KATALOG DOBRYCH PRAKTYK - dokument wypracowany w Instytucie Teatralnym, z inicjatywy Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, przez przedstawicieli wszystkich działających w obszarze polskiego teatru związków i stowarzyszeń, a także reprezentantów różnych organizacji pozarządowych, reżyserów, dyrektorów teatrów, towarzyszących teatrowi publicystów oraz specjalistów w dziedzinie socjologii, prawa i ekonomii.
* zapis ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej stanowi w Art. 9. 1. "Jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym", a w Art. 10. 1. "Podmioty tworzące instytucje kultury, o których mowa w art. 8 i 9, zwane są dalej organizatorami". Z tych zapisów wynika wart specjalnego podkreślenia fakt: organizatorem instytucji w myśl ustawy nie jest prezydent, lecz jednostka samorządu terytorialnego, czyli gmina, rozumiana zgodnie z ustawą samorządzie gminnym jako wspólnota samorządowa, której to organem wykonawczym jest prezydent. Szczególnie ważna jest więc świadomość, że ilekroć mowa w ustawie o organizatorze, rozumieć należy wspólnotę samorządową i przez pryzmat jej interesów realizować zapisy tej ustawy.
Radni LDM
Oni tu zostają
„Zostaję!” to hasło nowej kampanii promującej Gorzów, która ma zwrócić uwagę na zalety naszego miasta, dzięki którym jest ono doskonałym ...
<czytaj dalej>Pielgrzymki
Tegoroczna piesza pielgrzymka powołaniowa odbędzie się w sobotę w sobotę 27 kwietnia.
Wyjście pielgrzymki na trasę z Paradyża do Rokitna nastąpi ...
<czytaj dalej>200 lat dla pani Zofii
Nieczęsto zdarza się, aby tradycyjnie śpiewane „sto lat”, z racji chwili, modyfikowano w sekwencji życzeń na lat „dwieście”. Tak właśnie ...
<czytaj dalej>Prezydent w ministerstwie
Prezydent Gorzowa w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
- Z doświadczenia wiem, że najważniejsze są relacje bezpośrednie. Ustalenia, które zapadają wtedy ...
<czytaj dalej>