Publikujemy stanowisko radnych klubu Ludzie dla Miasta skierowane do Prezydenta Gorzowa w sprawie konkursu na dyrektora MCK.
Szanowny Panie Prezydencie,
W zwiÄ…zku z kolejnym konkursem na dyrektora MCK oraz konkursem na dyrektora Filharmonii Gorzowskiej, zwracamy siÄ™ z wnioskiem o zapewnienie niezawisÅ‚oÅ›ci, najwyższych kompetencji i komfortu prac komisji konkursowych oraz zachowania wysokich standardów przejrzystoÅ›ci i profesjonalizmu zbliżajÄ…cych siÄ™ postÄ™powaÅ„. Sugerujemy zastosowanie rozwijanych obecnie w kraju kierunków w konkursach na dyrektorów instytucji kultury:
-
1. niezwÅ‚oczne poinformowanie opinii publicznej o nazwiskach kandydatów, którzy zgÅ‚osili siÄ™ do konkursu;
-
2. wiÄ™kszość w komisji na dyrektora MCK nie powinny mieć osoby reprezentujÄ…ce urzÄ…d. Skoro Prezydent decyduje siÄ™ na wpuszczenie wiÄ™kszej demokracji w proces wyboru dyrektora MCK poprzez organizacje konkursu (który w tym przypadku nie jest obligatoryjny), prosimy o uszanowanie tego instrumentu i zapewnienie kompetentnej, fachowej, niepodporzÄ…dkowanej prezydentowi komisji;
-
3. osoby reprezentujące środowisko kulturalne powinny być jak najbardziej niezależne finansowo i organizacyjnie od magistratu i instytucji;
-
4. powoÅ‚anie jako przedstawicieli samorzÄ…du, który w przypadku konkursu na dyrektora Filharmonii dysponuje trzema reprezentantami w komisji konkursowej, nie tylko pracowników urzÄ™du, ale także zewnÄ™trznych ekspertów w danej dziedzinie*;
-
5. uzgodnienie terminów prac komisji konkursowej powinno odbyć siÄ™ tak, aby umożliwić udziaÅ‚ w obradach wszystkim jej czÅ‚onkom. Jest to szczególnie istotne w odniesieniu do drugiego etapu konkursu (przesÅ‚uchania kandydatów);
-
6. zaproszenie niezależnych ekspertów jako gÅ‚osu doradczego dla czÅ‚onków Komisji;
-
7. konkursy powinny zostać przeprowadzone przynajmniej dwuetapowo:
Etap 1: Wprowadzenia czÅ‚onków Komisji w procedurÄ™ konkursowÄ…, zapoznanie z regulaminem. Otwarcie ofert, weryfikacja wymogów formalnych.
Jako że konkurs ma na celu wybór najciekawszej wizji rozwoju instytucji kultury adekwatnej dla aktualnych wyzwaÅ„ spoÅ‚ecznych miasta, ważne jest zapoznanie czÅ‚onków komisji z politykÄ… kulturalnÄ… miasta i najważniejszymi punktami tych dokumentów strategicznych samorzÄ…du, które wÅ‚Ä…czajÄ… kulturÄ™ w realizacjÄ™ zapisanych celów (jak Polityka SpoÅ‚eczna, Gminny Program Rewitalizacji). Rekomendowane jest zachowanie minimum tygodniowego odstÄ™pu czasu miÄ™dzy pierwszym a drugim etapem konkursu.
Etap 2: Dyskusja czÅ‚onków komisji nad zÅ‚ożonymi programami, przesÅ‚uchania kandydatów. Ważne jest zaplanowanie w sposób dokÅ‚adny i racjonalny czasu trwania drugiego etapu konkursu. W przypadku wiÄ™kszej liczby kandydatów konieczne może być przesÅ‚uchiwanie w trybie dwudniowym.
Dwuetapowość sÅ‚uży: - zabezpieczeniu czasu na dogÅ‚Ä™bne zapoznanie siÄ™ komisji konkursowej z ofertami kandydatów, - wyjaÅ›nieniu ewentualnych kwestii spornych, - zaproszeniu na przesÅ‚uchania jedynie kandydatów, których oferty zostaÅ‚y dopuszczone do postÄ™powania pod wzglÄ™dem formalnym, - organizator ma czas na dokÅ‚adne zaplanowanie przebiegu drugiego etapu.
-
8. zapewnienie pracownikom instytucji i przedstawicielom środowisk kultury możliwości przysłuchiwania się rozmowie komisji z kandydatami;
-
9. niezwÅ‚oczna publikacja wyników postÄ™powania konkursowego na stronie internetowej organizatora; Powyższe rekomendacje opracowano m.in. na podstawie dokumentów: - Doskonalenie polityki kulturalnej w Warszawie, opracowany przez ZespóÅ‚ pod kierownictwem Jerzego Hausnera, - KATALOG DOBRYCH PRAKTYK - dokument wypracowany w Instytucie Teatralnym, z inicjatywy Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, przez przedstawicieli wszystkich dziaÅ‚ajÄ…cych w obszarze polskiego teatru zwiÄ…zków i stowarzyszeÅ„, a także reprezentantów różnych organizacji pozarzÄ…dowych, reżyserów, dyrektorów teatrów, towarzyszÄ…cych teatrowi publicystów oraz specjalistów w dziedzinie socjologii, prawa i ekonomii.
* zapis ustawy o organizowaniu i prowadzeniu dziaÅ‚alnoÅ›ci kulturalnej stanowi w Art. 9. 1. "Jednostki samorzÄ…du terytorialnego organizujÄ… dziaÅ‚alność kulturalnÄ…, tworzÄ…c samorzÄ…dowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej dziaÅ‚alnoÅ›ci jest podstawowym celem statutowym", a w Art. 10. 1. "Podmioty tworzÄ…ce instytucje kultury, o których mowa w art. 8 i 9, zwane sÄ… dalej organizatorami". Z tych zapisów wynika wart specjalnego podkreÅ›lenia fakt: organizatorem instytucji w myÅ›l ustawy nie jest prezydent, lecz jednostka samorzÄ…du terytorialnego, czyli gmina, rozumiana zgodnie z ustawÄ… samorzÄ…dzie gminnym jako wspólnota samorzÄ…dowa, której to organem wykonawczym jest prezydent. Szczególnie ważna jest wiÄ™c Å›wiadomość, że ilekroć mowa w ustawie o organizatorze, rozumieć należy wspólnotÄ™ samorzÄ…dowÄ… i przez pryzmat jej interesów realizować zapisy tej ustawy.
Radni LDM
Obchody 900-lecia jubileuszu
W sobotę 11 maja br. w Ośnie Lubuskim odbędą się uroczyste obchody z okazji dziewięćsetlecia ustanowienia biskupstwa lubuskiego.
Przygotowania do tej ...
<czytaj dalej>PrzebudujÄ… Ikara
Przetarg na przebudowę ostatniego etapu ulicy Ikara rozstrzygnięty.
Kolejna osiedlowa uliczka zostanie w pełni przebudowana. Nowa nawierzchnia ul. Ikara ułatwi codzienne ...
<czytaj dalej>Oni tu zostajÄ…
„ZostajÄ™!” to hasÅ‚o nowej kampanii promujÄ…cej Gorzów, która ma zwrócić uwagÄ™ na zalety naszego miasta, dziÄ™ki którym jest ono doskonaÅ‚ym ...
<czytaj dalej>Pielgrzymki
Tegoroczna piesza pielgrzymka powołaniowa odbędzie się w sobotę w sobotę 27 kwietnia.
Wyjście pielgrzymki na trasę z Paradyża do Rokitna nastąpi ...
<czytaj dalej>