Dwa tygodnie temu, w felietonie „Konfliktowy donos” przewidziaÅ‚am bieg wydarzeÅ„ i burzÄ™, jaka rozpÄ™taÅ‚a siÄ™ po publikacji materiaÅ‚u „Kto ma racjÄ™”, o personalnych problemach miÄ™dzy dyrektorem a niektórymi pracownikami szkoÅ‚y w Lipkach Wielkich.
Burza trochÄ™ nawet przerosÅ‚a moje oczekiwania, ale jedynie w kwestii nienawiÅ›ci, jakÄ… nie tylko widać, ale i czuć z każdej litery niektórych komentarzy pisanych z komputera, np. „inteligentniejszej od korzeniowskiego”.
Przeczytaj felieton http://www.egorzowska.pl/pokaz,felietony,1274,
To jasne, że każdy medal ma dwie strony. To jasne, że nie wszystkim to samo siÄ™ podoba i nie wszyscy majÄ… jednakowÄ… wytrzymaÅ‚ość. Kiedy jednak idzie o konflikt personalny, mówienie o przeciwnikach w sposób obraźliwy, wskazuje na poziom dialogu i rzuca zÅ‚y cieÅ„ na „niesÅ‚usznie oczernianych”.
Nikomu nie trzeba tÅ‚umaczyć, że niewielkie Å›rodowiska spoÅ‚eczne, a do takich należą szkoÅ‚y w niewielkich wioskach, żyjÄ… wÅ‚asnym życiem i trudno w nich o zmiany, które dawno wprowadzono w innych miejscach. CzÄ™sto pracujÄ… tam ludzie wzajemnie od siebie zależni, także rodzinnie powiÄ…zani.
KtoÅ› z dużym doÅ›wiadczeniem życiowym i zawodowym ostatnio powiedziaÅ‚ mi, że rzÄ…dzÄ… tam niemal mafijne ukÅ‚ady. JeÅ›li jesteÅ› ulegÅ‚y, potrafisz siÄ™ podporzÄ…dkować, czasami znieść obraźliwe sÅ‚owo czy inne upokorzenie, bÄ™dziesz żyÅ‚. Mizernie, bo mizernie, ale jakoÅ›. JeÅ›li nie, zniszczÄ… ciÄ™. Najmniej dokuczliwe może być zwolnienie z pracy. Najbardziej – zaszczucie.
ZrozumiaÅ‚e staje siÄ™ wiÄ™c, dlaczego konflikt w Lipkach Wielkich tak dÅ‚ugo nabrzmiewaÅ‚. Bo że istnieje, nie ma co do tego najmniejszych wÄ…tpliwoÅ›ci. Po ujawnieniu go, jeszcze bardziej rozpaliÅ‚ emocje i być może nawet rozogniÅ‚ sytuacjÄ™, której nikt dotÄ…d nie potrafiÅ‚ uzdrowić. Czy teraz bÄ™dzie umiaÅ‚?
Ludzie pytajÄ…, co na to Kuratorium, co zwiÄ…zki zawodowe, co Inspekcja Pracy? O tym przeczytacie PaÅ„stwo w nastÄ™pnych odcinkach „Kto ma racjÄ™”. Teraz odniosÄ™ siÄ™ tylko do fragmentu rozmowy przeprowadzonej 19 stycznia z kuratorem Romanem Sondejem, który powiedziaÅ‚ wtedy, że konfliktu personalnego nie zna, ale: „SzkoÅ‚a na pewno ma problemy z jakoÅ›ciÄ… edukacji, bo realizuje program podniesienia efektywnoÅ›ci ksztaÅ‚cenia. Czekamy na efekty realizacji tego programu w tym roku. Ponieważ jest to drugi rok pracy szkoÅ‚y z tym programem, jeÅ›li w dalszym ciÄ…gu szkoÅ‚a nie bÄ™dzie osiÄ…gaÅ‚a poprawy, bÄ™dziemy zastanawiać siÄ™, gdzie leży przyczyna. Na dzieÅ„ dzisiejszy nie diagnozujemy tego, leży to w kompetencjach dyrektora szkoÅ‚y, ale ponieważ program naprawczy jest realizowany w trybie nadzoru, niestety, ale dyrektor musi wywiÄ…zać siÄ™ skutecznie. W naszej procedurze ustawiliÅ›my tak, że szkoÅ‚y, które realizujÄ… program naprawczy, majÄ… szansÄ™ niepowodzenia w jednym roku, jeżeli umiejÄ™tnie potrafiÄ… zdiagnozować przyczyny, wyciÄ…gać wnioski...”
Ja nie rozstrzygam, kto w sprawie ma racjÄ™, ale widzÄ™, że problem jest wielki, jak Lipki, że wiele problematycznych spraw w szkole jakoÅ› siÄ™ nakÅ‚ada i z siebie wynika. Wszystkim, a już szczególnie dyrektorowi, powinno zależeć na jak najszybszym rozwiÄ…zaniu konfliktu. Mam jednak Å›wiadomość, że potrzeba tu wyjÄ…tkowo sprawnego mediatora. Czy taki siÄ™ znajdzie, by nie tylko szkoÅ‚Ä™, ale i wieÅ› jak najszybciej oczyÅ›cić ze zÅ‚ej atmosfery?
Hanna Kaup
redaktor naczelna/wydawca
Oni tu zostajÄ…
„ZostajÄ™!” to hasÅ‚o nowej kampanii promujÄ…cej Gorzów, która ma zwrócić uwagÄ™ na zalety naszego miasta, dziÄ™ki którym jest ono doskonaÅ‚ym ...
<czytaj dalej>Pielgrzymki
Tegoroczna piesza pielgrzymka powołaniowa odbędzie się w sobotę w sobotę 27 kwietnia.
Wyjście pielgrzymki na trasę z Paradyża do Rokitna nastąpi ...
<czytaj dalej>200 lat dla pani Zofii
NieczÄ™sto zdarza siÄ™, aby tradycyjnie Å›piewane „sto lat”, z racji chwili, modyfikowano w sekwencji życzeÅ„ na lat „dwieÅ›cie”. Tak wÅ‚aÅ›nie ...
<czytaj dalej>Prezydent w ministerstwie
Prezydent Gorzowa w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
- Z doÅ›wiadczenia wiem, że najważniejsze sÄ… relacje bezpoÅ›rednie. Ustalenia, które zapadajÄ… wtedy ...
<czytaj dalej>