Polscy kierowcy czÄ™sto zapominajÄ…, że drobny gest, jak ustÄ…pienie przejazdu karetce na zakorkowanej autostradzie, pozwala zaoszczÄ™dzić cenne minuty, od których może zależeć czyjeÅ› życie. Korytarz ratunkowy to manewr, o którym powinien pamiÄ™tać każdy uczestnik ruchu drogowego.
W Polsce każdego dnia dochodzi Å›rednio do kilkudziesiÄ™ciu wypadków drogowych, w części z nich poszkodowani zostajÄ… kierowcy, pasażerowie lub osoby trzecie. Do zdecydowanej wiÄ™kszoÅ›ci incydentów wzywane sÄ… sÅ‚użby ratunkowe, które muszÄ… niekiedy przemierzyć dziesiÄ…tki kilometrów, aby dotrzeć na miejsce zdarzenia. Każda minuta jest wtedy na wagÄ™ zÅ‚ota, ponieważ zależy od niej ludzkie zdrowie, a nawet życie.
Pojazdy uprzywilejowane mają pierwszeństwo!
Korytarz życia, czyli pozostawienie specjalnego pasa dla samochodów sÅ‚użb ratowniczych, to jeden z najważniejszych manewrów, który może przyczynić siÄ™ do uratowania ludzi poszkodowanych w wypadkach. W polskich przepisach nie byÅ‚o do tej pory regulacji dotyczÄ…cej „Korytarza życia” ProwadzÄ…cy auta mieli jedynie obowiÄ…zek pamiÄ™tać, aby bezwzglÄ™dnie przepuszczać na zakorkowanych trasach sÅ‚użby, w przeciwnym przypadku groziÅ‚ mandat – jednak w wielokilometrowym autostradowym korku utworzenie takiego korytarza, inaczej niż w miastach jest czasami jedynÄ… szansÄ… na uratowanie życia poszkodowanym – w najpoważniejszych wypadkach niekiedy liczy siÄ™ każda sekunda.
Od 1 października br. wchodzi w życie nowelizacja ustawy Kodeksu drogowego, która m. in. reguluje zasady tworzenia korytarza życia. Bierzemy przykÅ‚ad z krajów Europy Zachodniej, gdzie formowanie przejazdu ratunkowego jest uregulowane prawnie, a kierowcom Å‚amiÄ…cym prawo, przyznawane sÄ… surowe mandaty. Od jesieni zacznie obowiÄ…zywać na drogach tzw. reguÅ‚a prawej dÅ‚oni. Pojazdy jadÄ…ce na skrajnym lewym pasie bÄ™dÄ… musiaÅ‚y, zjeżdżać maksymalnie na lawÄ… stronÄ™ drogi, zaÅ› reszta uczestników ruchu – na prawÄ… stronÄ™. GÅ‚ównym celem zmian jest ograniczenie czasu dojazdu sÅ‚użb do wypadku do minimum – w takich sytuacjach każda minuta jest cenna.
Edukacja kierowców przede wszystkim
Polscy kierowcy nadal zapominajÄ…, aby pozostawiać miejsce dla przejeżdżajÄ…cych sÅ‚użb ratunkowych. Dlatego Partnerstwo dla BezpieczeÅ„stwa Drogowego postanowiÅ‚o przypomnieć o regule tworzenia korytarzy życia przy okazji kampanii ,,Bezpieczna autostrada – to dziecinnie proste”. Oprócz trzech gÅ‚ównych zasad bezpiecznego poruszania siÄ™ po tego typu drogach – zachowania bezpiecznego odstÄ™pu miÄ™dzy pojazdami, patrzenia w lusterka i poruszania siÄ™ prawym pasem – przypomina o tworzeniu korytarzy ratunkowych. Każdy kierowca może przyczynić siÄ™ do uratowania ludzkiego życia. MaÅ‚y gest w postaci umożliwienia przejazdu np. karetce znaczy w tym przypadku bardzo wiele.
- Z naszych obserwacji wynika, że polscy kierowcy nie stosujÄ… siÄ™ zawsze do obowiÄ…zku ustÄ™powania pierwszeÅ„stwa pojazdom uprzywilejowanym. Liczymy, że zmiana przepisów dotyczÄ…cych korytarz życia zmieni tÄ™ sytuacjÄ™. Przypominamy, że aby bezpiecznie podróżować autostradÄ… należy nie tylko zadbać o wÅ‚asne zdrowie, życie i przestrzegać zasad bezpiecznej jazdy, ale również pomyÅ›leć o innych. Tego chcemy nauczyć kierowców w ramach kampanii „Bezpieczna autostrada – to dziecinnie proste”, aby nie stwarzali zagrożenia dla siebie ani dla pasażerów, czy osób trzecich – komentuje Agata Gajos z Partnerstwa dla BezpieczeÅ„stwa Drogowego.
Spoty promujÄ…ce zasady omawiane w ramach kampanii oraz inne, przydatne wskazówki dotyczÄ…ce zwiÄ™kszania bezpieczeÅ„stwa na drogach można zobaczyć na stronie internetowej oraz fanpage’u Stowarzyszenia Partnerstwo dla BezpieczeÅ„stwa Drogowego.
O kampanii
„Bezpieczna autostrada – to dziecinnie proste” to akcja organizowana przez Partnerstwo dla BezpieczeÅ„stwa Drogowego, wraz ze wsparciem PZU, Shell, Axkid i partnerów. Kampania ma charakter edukacyjny, a jej gÅ‚ównym celem jest przypomnienie kierowcom, że wystarczÄ… trzy kroki, aby zwiÄ™kszyć bezpieczeÅ„stwo swoje i innych uczestników ruchu: zachowanie bezpiecznego odstÄ™pu miÄ™dzy pojazdami, patrzenie w lusterka przy zmianie pasów i trzymanie siÄ™ prawego pasa. Patronat nad projektem objęła Krajowa Rada BezpieczeÅ„stwa Ruchu Drogowego, Inspekcja Transportu Drogowego i Polski Czerwony Krzyż.
Więcej na stronie: http://www.pbd.org.pl/
Foto By TypeZero - Praca własna, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=54134421
« | kwiecieÅ„ 2024 | » | ||||
P | W | Åš | C | P | S | N |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |