Gdyby ktoÅ› z 1824 roku przeniósÅ‚ siÄ™ do teraźniejszoÅ›ci, byÅ‚by w szoku. Na ulicach samochody hybrydowe, autobusy i hulajnogi elektryczne, ludzie ze smartfonami i smartwatchami, sygnalizacja uliczna, na niebie samoloty, centra handlowe w miastach, telebimy. Szybko zauważyÅ‚by, że zmieniÅ‚o siÄ™ wszystko - system ekonomiczny, ustrój polityczny, spoÅ‚eczeÅ„stwo, kultura. Nie ma już niewolnictwa, paÅ„szczyzny, kobiety majÄ… prawa. Na pewno byÅ‚by totalnie zagubiony w tym obcym mu Å›wiecie, aż... wszedÅ‚by do szkoÅ‚y.
Tam poczuÅ‚by siÄ™ jak w domu - jak w 1824 roku! Te same sale, ten sam ukÅ‚ad Å‚awek, ci sami uczniowie siedzÄ…cy bez ruchu i sÅ‚uchajÄ…cy nauczyciela, który stoi przed tablicÄ… (no dobra, ta mogÅ‚aby być interaktywna, ale to w wielu przypadkach byÅ‚aby jedyna zmiana). Oceny, sprawdziany, pisanie w zeszycie papierowym, kanon lektur, przygotowania do egzaminów centralnych. OdetchnÄ…Å‚by z ulgÄ…, bo to Å›wiat, jaki zna. Tu czÄ™sto wstÄ™pu nie ma technologia, stosunki nadal pozostajÄ… autorytarne, jest dawna hierarchia. Wszystko po staremu, jak w XIX wieku!
Wielu nauczycieli i nauczycielek oburza siÄ™ na to, że nie da siÄ™ uczyć tak jak kiedyÅ› i myÅ›lÄ…, że to wina ludzi, którzy mówiÄ… o zmianach w edukacji. To ten rodzaj argumentacji: „Åšwiat może siÄ™ zmieniać, ale szkoÅ‚a powinna pozostać taka sama, jak kiedy ja do niej chodziÅ‚em, moja mama i mój dziadek - tego zmieniać nie wolno! MajÄ… zostać jedynki, siedzenie w Å‚awce i żadnego wychodzenia z klasy, tylko siedzieć na dupie i uczyć siÄ™ z podrÄ™czników”.
Jak słusznie zauważa
Marzena Å»yliÅ„ska w „Zróbmy sobie szkoÅ‚Ä™”, najwiÄ™kszÄ… przeszkodÄ… w zmienianiu szkóÅ‚ sÄ… nasze wyobrażenia o tym, jak edukacji powinna wyglÄ…dać i czego w niej zmieniać nie wolno. Podczas gdy szkoÅ‚a powinna i może siÄ™ zmieniać wraz ze zmianami Å›wiata. Najlepiej pokazujÄ… to różne szkoÅ‚y - zarówno publiczne, jak i niepubliczne - które zmieniajÄ… siÄ™ na miarÄ™ XXI wieku. To da siÄ™ zrobić, trzeba po prostu przestać bronić status quo za wszelkÄ… cenÄ™. Bo czy to naprawdÄ™ dobrze, że w dzisiejszej szkole - po tak wielu zmianach w naszym Å›wiecie - odnalazÅ‚by siÄ™ ktoÅ› z 1824 roku?
Mikołaj Marcela
Komentarz
Przez ponad 25 lat brzÄ™czy mi z tylu gÅ‚owy zdanie "nic z ciebie nie bÄ™dzie". Wychowawczyni, polonistka, postrach z podstawówki. Częściej wstawiaÅ‚a jedynki niż myÅ‚a zÄ™by. Dostateczny u niej byÅ‚by jak Nobel za odkrycie lekarstwa na raka. ZniszczyÅ‚a we mnie radość, chęć do nauki samodzielnoÅ›ci.
Za wszystko, co nie po jej myśli, jedynki, więc było jasne, że trzeba wykuć na pamięć. Dzieliła klasę na uprzywilejowanych i tych miernych. Zawsze czułam się gorsza, pomimo że miałam w domu wsparcie.
Lekcje nudne, do odbębnienia. Do tej pory, chyba nadal w ofensywie nie przykładam wagi do pisowni.
ZasiaÅ‚a we mnie strach, niepewność a wyrosÅ‚o poczucie niepewnoÅ›ci, które odzywa siÄ™ przy każdej trudnoÅ›ci. Szkoda, że tak maÅ‚o nauczycieli zdaje sobie sprawÄ™, ile razy musiaÅ‚am biczować siÄ™ ze swoimi myÅ›lami, gdy czuÅ‚am sie niedostateczna, bo przez lata wpojono mi, że jestem oceniana wg szablonu i jak nie bÄ™dÄ™ posÅ‚usznie realizować wytycznych, to bÄ™dÄ™ kimÅ› gorszym.
OsiÄ…gnęłam sukces zawodowy, należę do wÄ…skiej grupy specjalistów. Bardzo chciaÅ‚am, żeby rodzice byli ze mnie dumni, żebym nie przyniosÅ‚a im wstydu. Tak zadziaÅ‚aÅ‚o ocenianie.
Julia Pendzel
Foto FB
Oni tu zostajÄ…
„ZostajÄ™!” to hasÅ‚o nowej kampanii promujÄ…cej Gorzów, która ma zwrócić uwagÄ™ na zalety naszego miasta, dziÄ™ki którym jest ono doskonaÅ‚ym ...
<czytaj dalej>Pielgrzymki
Tegoroczna piesza pielgrzymka powołaniowa odbędzie się w sobotę w sobotę 27 kwietnia.
Wyjście pielgrzymki na trasę z Paradyża do Rokitna nastąpi ...
<czytaj dalej>200 lat dla pani Zofii
NieczÄ™sto zdarza siÄ™, aby tradycyjnie Å›piewane „sto lat”, z racji chwili, modyfikowano w sekwencji życzeÅ„ na lat „dwieÅ›cie”. Tak wÅ‚aÅ›nie ...
<czytaj dalej>Prezydent w ministerstwie
Prezydent Gorzowa w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
- Z doÅ›wiadczenia wiem, że najważniejsze sÄ… relacje bezpoÅ›rednie. Ustalenia, które zapadajÄ… wtedy ...
<czytaj dalej>