Listopad zbliża siÄ™ do koÅ„ca, a na gorzowskim wiadukcie prace trwajÄ… w najlepsze. Nawet dziesiÄ™ciostopniowy mróz nie ma prawa przeszkodzić w realizacji harmonogramu. Za dziesięć miesiÄ™cy PKP Polskie Linie Kolejowe planujÄ… zakoÅ„czyć wart 115 mln zÅ‚ projekt.
W piÄ…tek 17 listopada dziennikarze kolejny raz spotkali siÄ™ z przedstawicielami spóÅ‚ki PKP PLK na konferencji i obejrzeli, jak przebiegajÄ… prace na gorzowskim wiadukcie oraz na terenie dworca.
Jak zapewniał dyr. projektu Ryszard Magdziak, wykonano ponad 50 proc. zakresu rzeczowego budowy. Na razie zdemontowano około 2 km toru i skuto betonową płytę nad niszami oraz na terenie dworca.
- TrwajÄ… prace rozbiórkowe oraz montażowe. Wykonawca montuje nowÄ… konstrukcjÄ™ stalowÄ… noÅ›nÄ…, która musi być wymieniona ze wzglÄ™du na stopieÅ„ jej zużycia - informowaÅ‚ R. Magdziak w czasie piÄ…tkowego spotkania. - SÅ‚upy sÄ… wzmacniane, betonowane, wiata jest na tymczasowym wsparciu. To stemple technologiczne, które zabezpieczajÄ… stateczność konstrukcji i umożliwiajÄ… bezpieczne prowadzenie prac.
Zakres zadaÅ„ robi wrażenie. Z dawnych peronów niewiele zostaÅ‚o, ale ponieważ estakada i dworzec to obiekty zabytkowe, po zdemontowaniu, wszystko musi tam wrócić do dawnego stanu, nawet stylowe balustrady na wiadukcie. - Zostanie odrestaurowany istniejÄ…cy szyb windowy oraz wybudowany drugi, który umożliwi poruszanie siÄ™ osobom niepeÅ‚nosprawnym - mówiÅ‚ dyr. R. Magdziak. WspomniaÅ‚ również, że winda, która powstaÅ‚a w ramach RPO zostaÅ‚a na czas robót odpowiednio zabezpieczona i bÄ™dzie udostÄ™pniona po ich zakoÅ„czeniu.
Przypomnijmy, remont trwa na estakadzie dÅ‚ugoÅ›ci 2116 m, w piÄ™ciu obiektach, 50 niszach z 50 sklepieniami. To one wymagajÄ… specjalnego wzmocnienia, gdyż przyjmÄ… okoÅ‚o 2200 ton samego betonu, który jak siÄ™ okazaÅ‚o jest grubszy, niż przewidywano. Z tego też powodu trzeba w nie wbić specjalne kotwy. - To bÄ™dzie kilkaset ton stali na poczÄ…tek - dodaje dyr. Ryszard Magdzik. - Jeszcze sama pÅ‚yta nad caÅ‚oÅ›ciÄ…, to bÄ™dzie kilka tysiÄ™cy ton betonu.
Wzmocnienie jest konieczne nie tylko po to, by caÅ‚ość wytrzymaÅ‚a co najmniej kolejne sto lat, ale by na estakadzie mógÅ‚ pojawić siÄ™ drugi tor. Mówi siÄ™ też o elektryfikacji linii z PiÅ‚y do Kostrzyna.
Odpowiedzialny za inwestycję członek zarządu PKP PLK Arnold Bresch podkreśla, że gorzowski projekt zasługuje na to, by się nim chwalić.
- InwestycjÄ™ prowadzimy z rozmachem, nie ma żadnych opóźnieÅ„ - mówi i zapewnia, że to nie ostatnia wizyta w czasie remontu gorzowskiego wiaduktu i dworca. Na nastÄ™pne dziennikarze zostanÄ… zaproszeni po zakoÅ„czeniu kolejnego etapu prac.
Tekst i foto Hanna Kaup
Więcej zdjęć zobacz tu:
http://www.egorzowska.pl/pokaz,galeria,0,0,2017-11-20_eby_wytrzymal_kolejne_sto_lat,
« | kwiecieÅ„ 2024 | » | ||||
P | W | Åš | C | P | S | N |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |