Wiceprezydent Gorzowa
Iwona Olek spotkała się 14 marca w Warszawie z podsekretarzem stanu w Ministerstwie Infrastruktury
Piotrem Malepszakiem, odpowiedzialnym za transport kolejowy.
Tematem spotkania było omówienie problemów w komunikacji kolejowej Gorzowa i regionu oraz możliwości ich rozwiązania, czyli wprowadzenia nowych połączeń PKP IC, montaż łącznic w Kostrzynie nad Odrą oraz Program Kolej Plus.
Wiceprezydent Iwona Olek omówiła inwestycje w zakresie rozwoju transportu publicznego wykonane w ostatnich latach na terenie miasta oraz inwestycje planowane – rozbudowę sieci tramwajowej.
Wiceminister Malepszak stwierdził, że zna zarówno potencjał przewozowy naszego obszaru, jak i problemy, z którymi boryka się Gorzów i północ regionu. Zapewnił, że zostaną podjęte szybkie działania, aby stworzyć poważaną ofertę PKP InterCity dla Gorzowa, czyli szybkie połączenia Poznań – Gorzów w atrakcyjnym rozkładzie (przez Krzyż w pierwszym etapie), a po zakończeniu inwestycji Kolej Plus przez Skwierzynę i Międzychód z czasem przejazdu około 1,15-30 godz.
Piotr Malepszak potwierdził, że projekt budowy łącznic w Kostrzynie nad Odrą, czyli torów łączących górny i dolny poziom stacji Kostrzyn nad Odrą, łączących linię nr 203 z 273, które pozwolą między innymi uruchomić bezpośrednie połączenie pomiędzy Gorzowem i Szczecinem, zostanie wpisany do przewidzianej na połowę tego roku nowelizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 r. To oznacza, że projekt będzie miał zapewnione finansowanie.
Wiceminister wskazał, że dzięki uzyskanym oszczędnościom na poziomie 800 mln zł, w ramach prowadzonych przez PKP PLK przetargów, możliwe jest rozszerzenie projektów do realizacji o zadanie dotyczące m.in. linii kolejowej 273 na odcinku Kostrzyn - Szczecin Podjuchy, w którym właśnie dzięki zaangażowaniu samorządów wpisano do realizacji łącznice w Kostrzynie. Podkreślił, że taka inwestycja, choć niewielka na tle innych inwestycji, wykonywanych obecnie przez PKP PLK, jest kluczowa dla rozwoju nowych połączeń w regionie. W jego ocenie łącznice powinny zostać oddane do ruchu za około 3 do 4 lat.
Rozmawiano też o Pogramie Kolej Plus, czyli projektach pod nazwą „Remont linii nr 363 na odcinku Skwierzyna – Międzychód” oraz „Rewitalizacja linii kolejowej nr 368 Międzychód – Szamotuły.” Tu wiceminister wskazał, iż najważniejszym kryterium będzie uzyskanie jak najwyższej efektywności przewozowej linii, także poprzez uzyskanie najlepszych parametrów. Kluczem jest analiza podatności modernizacyjnej odcinków linii kolejowych, tworzących korytarz oraz perspektywa maksymalnego obciążenia ruchem wszystkich kategorii pociągów. W przypadku linii 367, 363 i 368 uzyskanie geometrii toru dla prędkości 160 km/h jest technicznie możliwe oraz niezbędne, aby można było maksymalnie skrócić czas przejazdu między Gorzowem a Poznaniem. Docelowo, dzięki łącznicom w Kostrzynie nad Odrą, będzie można uruchomić kolejny korytarz Szczecin – Gorzów – Poznań. Kluczowy jest czas przejazdu wynikający z parametrów poszczególnych odcinków linii.
Oprac. redakcja
foto: Wydział ZIT i Programowania Strategicznego
Urzędu Miasta Gorzowa
Kliknij w wybrane zdjęcie aby powiększyć
UMCS z Jazz Clubem Pod Filarami
80 lat UMCS w Lublinie z Jazz Clubem „Pod Filarami”.
W dniach 14 -17 maja 2024 roku w Akademickim Centrum Kultury ...
<czytaj dalej>Remont schodów
Nowe schody na Piaskach, obok lecznicza zieleń.
Rusza remont schodów przy ul. Bohaterów Westerplatte, zejście do ul. Sczanieckiej. Skarpa przy schodach ...
<czytaj dalej>Obchody 900-lecia jubileuszu
W sobotę 11 maja br. w Ośnie Lubuskim odbędą się uroczyste obchody z okazji dziewięćsetlecia ustanowienia biskupstwa lubuskiego.
Przygotowania do tej ...
<czytaj dalej>Przebudują Ikara
Przetarg na przebudowę ostatniego etapu ulicy Ikara rozstrzygnięty.
Kolejna osiedlowa uliczka zostanie w pełni przebudowana. Nowa nawierzchnia ul. Ikara ułatwi codzienne ...
<czytaj dalej>