Prezydent Gorzowa wobec Planu Zagospodarowania Województwa
Prezydent Gorzowa odniósł się do Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Lubuskiego.
1. Zarząd woj. lubuskiego na posiedzeniu w dniu 28 lutego 2012 r. przyjął projekt Zmiany Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Lubuskiego i postanowił skierować ten projekt do przyjęcia przez Sejmik Woj. Lubuskiego. Do Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. treść zmienionego planu została przekazana w godzinach popołudniowych w dniu 8 marca 2012 roku. Dokument jest bardzo obszerny stąd też bardzo intensywnie analizowano projektowane zapisy i przy ocenie skupiono się na elementach zasadniczych. Nadmienić należy, że o udostępnienie treści planu Prezydent Miasta wystąpił pisemnie w dniu 24 lutego 2012 roku, po wcześniejszej odmowie jego udostępnienia z wniosku telefonicznego przekazanego przez Biuro Rozwoju Miasta i Aglomeracji. Budzi nasz sprzeciw takie postępowanie przez Urząd Marszałkowski.
2. Prace przy zmianie Planu Zagospodarowania Przestrzennego Woj. Lubuskiego, po ocenie planu w latach 2005 – 2006, zainicjowała uchwała Sejmiku Woj. Lubuskiego
z 26 marca 2007 roku, tak więc okres jego opracowania wynosi powyżej pięciu lat
i odnosi się w koncepcji do stanu faktycznego z tego przedziału czasowego, co w zderzeniu z przyjęciem w okresie po powyższej uchwale dokumentów strategicznych dla Państwa Polskiego, tj. Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego 13 lipca 2010
i Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030 przyjętej 13 grudnia 2011 r. powoduje, że plan rozwoju województwa nie odnosząc się do tych dokumentów strategicznych jest w innej epoce planowania strategicznego.
3. Równolegle do ZPZPWL tworzona jest Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego a dokumenty o najwyższej randze dla województwa powinny być spójne. W ZPZPWL w odniesieniu do Strategii Rozwoju Województwa sformułowane są rozbieżne cele strategiczne, co w odniesieniu do norm prawnych określonych w Ustawie
o samorządzie województwa i Ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym nie powinno mieć miejsca. Zarówno organy administracji rządowej jak i samorządowej, w swoim postępowaniu powinny się kierować literą prawa a w naszej ocenie zasady te zostały naruszone.
4. Mając na uwadze powyższe zauważyć należy, że dokument opiera się na nieaktualnych bądź tracących aktualność dokumentach. ZPZPWL odnosi się do nieaktualnej KPZK, a nie do przyjętej w XII 2011r. KPZK 2030 i dokument starszy od siebie nazywa: „sporządzanym obecnie” lub „będącym w opracowaniu”. ZPZPWL odnosi się także do SRWL z 2005r. , podczas gdy konsultowana jest jej zmiana, a dokument ma być przyjęty w VI.2012. Nie zauważa, że po Strategii Lizbońskiej była jeszcze Goeteborska i Europa 2020, podobne braki występują w odniesieniu do krajowych dokumentów strategicznych, czy Narodowej Strategii Spójności. Ponadto zawiera szereg nieaktualnych danych, niektóre zrealizowane inwestycje, jak np. A2, czy obwodnicę Ośna Lubuskiego wskazuje jako planowane. Poza tym wiele danych jest nieaktualnych i błędnych, a ZPZWPL podaje sprzeczne dane z diagnozami do SRWL.
5. ZPZPWL nie realizuje założeń i zadań do wykonania wychodzących z Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego i KPZK 2030. Zgodnie z planem działań dla KSSR przyjętym przez Radę Ministrów 2 listopada 2010r. w planach zagospodarowania przestrzennego województw powinny zostać określone granice obszarów funkcjonalnych miast, których tu nie wyznaczono ani dla aglomeracji gorzowskiej, ani dla zielonogórskiej.
6. W ZPZPWL nie są jednoznacznie określone obszary problemowe i obszary wsparcia. Zmiana planu nie zauważa aspiracji i potrzeb, jakie zostały sformułowane z wniosków samorządów przy konsultacjach Strategii Rozwoju Województwa, szczególnie
w zakresie inwestycji ponadlokalnych.
7. Czy uchwalenie PZPWL wcześniej od strategii, która jest na ukończeniu, przy przyjętych na szczeblu krajowym dokumentów w postaci Strategii Rozwoju Regionalnego i przyjętej w grudniu 2011 roku Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030, jest właściwe i zasadne. Dwa strategiczne dokumenty dla województwa będą niespójne. Zasadą współpracy między tymi dwoma dokumentami SRWL i PZPWL powinna być zasada, że strategia wyznacza cele strategiczne i kierunki działań służące zrównoważonemu rozwojowi województwa,
a PZPWL powinien określić obszary i zadania w poszczególnych częściach województwa, gdzie powinny być realizowane cele strategiczne. Jeżeli plan będzie niezgodny ze strategią i nieaktualny, to w żaden sposób nie realizuje celów strategicznych wynikających z aktualizowanej SRWL.
8. Czy przy Marszałku województwa jest powołana, jako organ doradczy, Wojewódzka Komisja Architektoniczno-Urbanistyczna, zgodnie z art.8 ust.3 Ustawy o planowaniu przestrzennym i czy jest opracowany regulamin, jej organizacja i tryb działania, oraz kto wchodzi w jej skład? Czy komisja poza wyrażeniem opinii w 2008 roku, odnośnie koncepcji rozwoju regionu lubuskiego, jeżeli działa, to odbywała inne spotkania, gdzie przedmiotem obrad był projekt zmian koncepcji PZPWL?
9. Szczególnego potraktowania wymagają rekomendacje jakie wychodzą ze ZPZPWL, ponieważ w dużej części nie uwzględniają one wniosków wnoszonych przez samorządy w procesie konsultacji w 2011 roku a nadmienić należy, że wskazania z planu wojewódzkiego powinny zostać przeniesione do dokumentów rzędu powiatowego i gminnego.
10. W stosunku do poprzedniej wersji zmiany planu zmieniono załączniki graficzne (mapy), które obecnie są bardzo mało czytelne z uwagi na zbyt dużą ilość informacji zawartą na mapach.
UM
12 marca 2012 14:58, admin ego
Dodaj komentarz:
Oni tu zostają
„Zostaję!” to hasło nowej kampanii promującej Gorzów, która ma zwrócić uwagę na zalety naszego miasta, dzięki którym jest ono doskonałym ...
<czytaj dalej>Pielgrzymki
Tegoroczna piesza pielgrzymka powołaniowa odbędzie się w sobotę w sobotę 27 kwietnia.
Wyjście pielgrzymki na trasę z Paradyża do Rokitna nastąpi ...
<czytaj dalej>Prezydent w ministerstwie
Prezydent Gorzowa w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
- Z doświadczenia wiem, że najważniejsze są relacje bezpośrednie. Ustalenia, które zapadają wtedy ...
<czytaj dalej>Tarasy jeszcze niedostępne
Woda w Warcie opada, odsłaniają się zalane tarasy. Niestety, ze względów bezpieczeństwa, nie mogą być jeszcze udostępnione.
Zdecydowała o tym ekspertyza ...
<czytaj dalej>
Anonim_3351:
Język taki a nie inny dla podkreślenia bezsilności. Mam dokładnie takie samo zdanie. Zakleilismy się w skorupie narodowej martylologii i nie wyle
<czytaj dalej>
Anonim_3351:
Jeżeli zapotrzebowanie na takie odruchy "narodowościowe" rośnie, znaczy że w społeczeństwie coś się psuje. Staje się sfrustrowane,
<czytaj dalej>
Anonim_3351:
Gumofilce na traktory i do Warszawy. Żoliborz wam pomoże.
<czytaj dalej>
Anonim_5511:
ktos kto ten artykuł nadyrdymał nie rozumie tekstu pisanego
tam nie ma nic rasistowskiego
tylko dobitnie podkreslona prawda
<czytaj dalej>
Anonim_5511:
kończyłem technikum wieczorowe i miałem "trochę" okrojony program
jednego tygodnia na drugi polonistka zadawała lalke do przeczyta
<czytaj dalej>