PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zakończyły w Gorzowie główne prace na estakadzie i stacji kolejowej, ale to nie znaczy, że ruch zostanie tu przywrócony zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami. Wpływ na zmianę terminu miał stan ponad wiekowego wiaduktu oraz niezamknięte kwestie własnościowe.
Najnowsze informacje na temat postępu prac przedstawił inwestor tuż przed świętem 100-lecia odzyskania niepodległości. Przygotował też specjalne zapinki.
Rekonstrukcja estakady kolejowej nad wszystkimi niszami i pięcioma wiaduktami została zakończona. Trwa układanie toru w najnowszej technologii bezpodsypkowej. Na stacji Gorzów Wielkopolski powstają dwa perony i tory. Zgodnie z zapowiedzią, 7 lub 8 grudnia pociągi mają znów dojeżdżać do Gorzowa Wielkopolskiego Wschodniego. Będzie przygotowany nowy tor oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Nad peronem pojawi się pełne zadaszenie, zostanie zamontowany monitoring i nowoczesny system informacji dla podróżnych.
Zanim - jak się planuje - w marcu 2019 r. zostanie oddana do użytku cała inwestycja, do tej pory na odcinku Gorzów Wielkopolski – Gorzów Wielkopolski Wschodni pasażerów dowiezie komunikacja autobusowa.
Opóźnienie wynika ze złego stanu dwukilometrowej estakady, zastosowania specjalnej technologii i dokładnego przygotowania zbrojenia. Podczas rekonstrukcji estakady konieczne były dodatkowe, wymagające czasu roboty, których nie dało się wcześniej przewidzieć, m.in. wzmocnienie nisz i przyczółków wiaduktów. Większego zakresu robót wymagały mury oporowe, instalacje kablowe kanalizacja. Na dłuższy czas prac wpłynął brak dostępu – mimo prawomocnego pozwolenia – na działkę sąsiadującą z estakadą przy ul. Herberta (bulwar wschodni) a także nieprzewidziana wcześniej konieczność rozbiórki garaży.
Odnowiona estakada będzie bardziej wytrzymała, a pociągi - dzięki zastosowaniu specjalnych mat - pojadą ciszej.
Prowadzone są równocześnie prace wewnątrz nisz. Pracownicy uzupełniają ubytki i spoiny oraz montują instalacje. Pomieszczenia są szykowane do funkcji usługowych.
Na stacji Gorzów Wielkopolski zakończono prace przy nowej płycie żelbetowej nad tunelem dworcowym. Konstrukcja powstawała z wykorzystaniem setek ton stalowych prętów i tysięcy metrów sześciennych betonu.
Na płycie stacyjnej będą działały dwa perony. Wykonawca prowadzi prace przy wiatach. Układa instalacje teletechniczne i elektryczne dla nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Kontynuowane są prace w przejściu pod torami.
Ponad dwukilometrowa estakada jest gruntownie przebudowywana z zachowaniem historycznego charakteru i nowych standardów obsługi podróżnych. Zasadnicze prace obejmują remont 51 nisz, modernizację mostu i 5 wiaduktów stalowych, remont murów oporowych oraz wymianę około 3 km toru.
Gorzowska estakada kolejowa powstała w latach 1905-1914. Należy do najdłuższych tego typu obiektów w kraju. Jest wpisana do rejestru zabytków.
Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. kosztuje 95 mln zł. Ok. 81 mln zł netto stanowi dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Powstaje w ramach projektu „Poprawa stanu technicznego obiektów inżynieryjnych etap I – Modernizacja estakady kolejowej w Gorzowie Wielkopolskim”.
oprac. redakcja
foto Hanna Kaup
Kliknij w wybrane zdjęcie aby powiększyć
Komunikacja miejska w święta
Miejski Zakład Komunikacji w Gorzowie Wielkopolskim informuje o funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Świąt Wielkanocnych.
30 marca (sobota):
linie tramwajowe nr 1, ...
<czytaj dalej>II etap prac
28 marca rozpocznie się II etap prac na skrzyżowaniu ulic: Słowiańskiej, Żwirowej, Roosevelta i Kosynierów Gdyńskich.
W czwartek (28 marca), na ...
<czytaj dalej>Wielki Tydzień
W Wielki Czwartek (28 marca) o godz. 10.00 w katedrze gorzowskiej bp Tadeusz Lityński będzie przewodniczył mszy św., podczas której ...
<czytaj dalej>Negocjacje rolników z rządem
Delegacja protestu rolników z S3 węzeł Myślibórz obejmującego trzy powiaty: gryfiński, myśliborski i pyrzycki brała udział wczoraj w negocjacjach pomiędzy ...
<czytaj dalej>