Sukcesem zakończyły się rozmowy z Ministerstwem Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie dofinansowanie inwestycji remontu estakady kolejowej w Gorzowie.
Wśród polskich wiaduktów i estakad kolejowych najbardziej znaną i najcenniejszą z historycznego i architektonicznego punktu widzenia estakadą miejską jest wrocławska. Na stronie www.kolej.one.pl czytamy:
„Powstała w ramach przebudowy Dworca Głównego wraz z podejściami w latach 1899-1901 dla umożliwienia swobodnej komunikacji i rozwoju miasta na południe.”
Zaraz po niej zbudowano gorzowską:
„Druga estakada powstała w Gorzowie Wlkp. na linii dawnej Kolei Wschodniej. Z racji ukształtowania terenu kolej poprowadzono wzdłuż rzeki, a tylko przy samym jej brzegu zabudowa miejska nie była jeszcze zbyt gęsta. Na początku XX w. ruch pociągów i ruch uliczny były już na tyle intensywne, że dla umożliwienia sprawnego korzystania z bulwarów i mostów przez Wartę postanowiono podnieść tory ponad poziom ulic. Przy okazji zabezpieczyło to linię przed skutkami ewentualnych powodzi. Budowę ukończono w 1916 r. (wg innych źródeł 1914). Dwutorowa estakada zaczyna się usypanym korpusem ziemnym stacji osobowej (podobnie jak we Wrocławiu, perony podniesiono ponad poziom posadzki dworca), a kończy galerią oporową z 24 ślepymi, łukowymi niszami. Pomiędzy znajduje się 51 arkad oraz 5 stalowych wiaduktów. Długość estakady wynosi 906 m.”
Przez wiele lat sprawa remontu estakady stała w miejscu. Pojawiło się jednak światełko w tunelu, gdyż jest zgoda na przeprowadzenie konkursu na dokumentację techniczno-budowlaną remontu gorzowskiego odcinka trasy kolejowej Kostrzyn – Tczew linii 203. Po jego rozstrzygnięciu, zgodnie z zapewnieniami zarządu spółki PKP PLK, prace remontowe mogłyby ruszyć w 2014 r. Koszt inwestycji wyceniono na ok. 100 mln zł.
Z Ministrem Transportu Budownictwa Gospodarki Morskiej rozmowy prowadzili wojewoda
Jerzy Ostrouch i poseł
Krystyna Sibińska.
Oprac. red.
Foto www.kolej.one.pl
Prezydent w ministerstwie
Prezydent Gorzowa w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
- Z doświadczenia wiem, że najważniejsze są relacje bezpośrednie. Ustalenia, które zapadają wtedy ...
<czytaj dalej>Tarasy jeszcze niedostępne
Woda w Warcie opada, odsłaniają się zalane tarasy. Niestety, ze względów bezpieczeństwa, nie mogą być jeszcze udostępnione.
Zdecydowała o tym ekspertyza ...
<czytaj dalej>Apel o pomoc w sprawie odbudowy AJP
W dramatycznej dla uczelni i miasta sytuacji potrzebne jest wspólne działanie. Dlatego prezydent miasta Jacek Wójcicki apeluje o pomoc w ...
<czytaj dalej>Rozmowa z komisarzem Wojciechowskim
Komunikat w sprawie rolników.
Zgodnie z wczorajszą rozmową telefoniczną z komisarzem rolnictwa Januszem Wojciechowskim przekazuję, że na najbliższym i ostatnim w ...
<czytaj dalej>