
Rok 2022 będzie trudny dla funkcjonowania komunikacji miejskiej w Polsce. Także w Gorzowie.
Olsztyn zawiesza linię tramwajową i kilku autobusowych, Zielona Góra – kilka autobusowych. Wprowadza też zmiany w siatce połączeń. Bydgoszcz, Rzeszów, Opole, Wałbrzych i inne miasta podwyższyło ceny biletów. Problemem jest znaczny spadek liczby pasażerów, spowodowany pandemią oraz gwałtownym wzrostem cen paliwa i energii elektrycznej.
W Gorzowie, po konsultacjach z Wydziałem Gospodarki Komunalnej i Transportu Publicznego oraz Miejskim Zakładem Komunikacji, władze nie zdecydowały się na podwyżki, ale będą racjonalizować ofertę przewozową, uwzględniając m.in. trwające ograniczenia związane z pandemią, czyli zdalną naukę i pracę.
Zaangażowanie budżetu miasta w finansowanie komunikacji rosło w ostatnich latach z ponad 38 mln zł w 2015 do ponad 53 mln zł w 2021. Przy jednoczesnym gwałtownym, bo ponad 7 mln zł spadku przychodów ze sprzedaży biletów - z 17,7 mln zł w 2015 do ok. 10,5 mln zł (prognoza na 2021 r.).
Z prowadzonych analiz wynika, że rok 2022 będzie czasem poważnych trudności, a sprzedaż biletów będzie w stanie sfinansować jedynie koszty paliwa i energii elektrycznej, bez kosztów m.in. wynagrodzenia pracowników, części i podzespołów do napraw taboru, amortyzacji, ubezpieczenia, usługi sprzątania czy ochrony.
W 2022 r. na rekompensatę dla komunikacji miejskiej przeznaczono ponad 57 mln zł netto. To o ponad 4 mln zł więcej niż w 2021. Niestety, koszty funkcjonowania komunikacji, spotęgowane podwyżkami cen paliwa i energii, przekroczą kwotę rekompensaty.
Władze miasta zdecydowały, że najrozsądniejszym rozwiązaniem będzie korekta oferty przewozowej, czyli obniżenie planowanej pracy o około 10 proc. Oznacza to zmniejszenie częstotliwości przejazdów po godzinach szczytu na liniach autobusowych o największej ofercie w tym zakresie tj. 104,124,126. Zostanie zmniejszona liczba kursów w rozkładach jazdy linii 113,121,128 oraz 134, a także obsługa komunikacyjna miasta w ramach linii nocnych.
Linia tramwajowa 1 z komunikacją zastępczą T2 będą jeździły rzadziej, bo co 15 min (również w szczycie przewozowym). Od lipca natomiast do dyspozycji pasażerów będą już wszystkie trzy linie tramwajowe.
W dni nauki szkolnej - jeżeli wystąpią takie potrzeby - zostaną uruchomione dodatkowe kursy na liniach obsługujących mikroszczyt dojazdów do szkół oraz zakładów pracy zlokalizowanych na terenie KSSE
Oprac. redakcja
foto Bartłomiej Nowosielski
Otwierajcie serca. Szykujcie portfele
Już w niedzielę zagra Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Miasto, jak co roku, wspiera fundację.
Pomagamy w organizacji, wspólnie z Miejskim Centrum ...
<czytaj dalej>Mieszkania GTBS na Zawarciu
Na Zawarciu powstaną dwa budynki mieszkalne Gorzowskiego Towarzystwa Budownictwa Społecznego.
Prezes GTBS Tomasz Gierczak podpisał we wtorek (24 stycznia) umowę ze ...
<czytaj dalej>Jeszcze możesz zagłosować
Kto będzie bohaterem tegorocznego Nocnego Szlaku Kulinarnego; szparagi czy truskawki? Decyzja należy do gorzowian, a głosować można jeszcze tylko przez ...
<czytaj dalej>Nie będzie modernizacji deptaku?
Hydrobudowa nie podpisze umowy na modernizację deptaku ul. Hawelańskiej wraz z ul. Hawelańską/Wełniany Rynek.
Poznańska firma Hydrobudowa, która wygrała przetarg na ...
<czytaj dalej>