
Sprawa nisz kolejowych bÄ™dÄ…cych wÅ‚asnoÅ›ciÄ… PKP to temat, który rozpala emocje nie tylko wÅ‚adz miasta czy niektórych radnych, ale przede wszystkich samych zainteresowanych, a wiÄ™c tych, którzy do czasu remontu estakady w niszach prowadzili swoje biznesy. O to, jak wyglÄ…da sytuacja po wypowiedzeniu przez PKP umowy najmu tych pomieszczeÅ„ miastu, postanowiliÅ›my zapytać u źródÅ‚a.
Zaczęło się w pierwszej dekadzie miesiąca. Wtedy wysłałam do
Katarzyny Grzduk z WydziaÅ‚u Prasowego, Biura Komunikacji i Promocji PKP S.A. w Warszawie, siedem pytaÅ„. 12 marca otrzymaÅ‚am odpowiedź: "SkierowaÅ‚am Pani pytania do PKP Polskich Linii Kolejowych (rzecznik@plk-sa.pl). ProszÄ™ oczekiwać odpowiedzi bezpoÅ›rednio ze strony tej spóÅ‚ki."
Po ponad tygodniu milczenia ponowiÅ‚am proÅ›bÄ™ o jakieÅ› informacje. OtrzymaÅ‚am tÄ™ samÄ… odpowiedź, ale zaopatrzonÄ… w numer telefonu, pod który mogÄ™ dzwonić, co oczywiÅ›cie uczyniÅ‚am.
W rozmowie z innym zespoÅ‚em prasowym otrzymaÅ‚am kontakt do kolejnych dwóch osób. Pytania odsyÅ‚ane niczym od Annasza do Kajfasza 22 marca odebraÅ‚ wreszcie
Zbigniew Wolny. 27 marca przysÅ‚aÅ‚ odpowiedź w formie dźwiÄ™kowej. UdzieliÅ‚ jej rzecznik prasowy spóÅ‚ki
Mirosław Siemieniec:
"Polskie Linie Kolejowe prowadzÄ… modernizacjÄ™ estakady kolejowej w Gorzowie. Jest to obiekt, który po zakoÅ„czonych pracach bardzo dobrze bÄ™dzie sÅ‚użyÅ‚ ruchowi kolejowemu, przejazdy bÄ™dÄ… zdecydowanie sprawne, obiekt ten też lepiej siÄ™ bÄ™dzie wpisywaÅ‚, dziÄ™ki poprawionej estetyce w wizerunek miasta. Również nisze, które sÅ‚użą jako punkty usÅ‚ugowe, nadal bÄ™dÄ… peÅ‚niÅ‚y takÄ… funkcjÄ™. Zamierzamy te nisze udostÄ™pniać bezpoÅ›rednio, bez poÅ›redników osobom, które bÄ™dÄ… prowadziÅ‚y dziaÅ‚alność. ZakÅ‚adamy również, że wszystkie organizacje i wszystkie podmioty, które dziaÅ‚ajÄ… w mieÅ›cie, wspólnie bÄ™dÄ… staraÅ‚y siÄ™, aby estakada i dziaÅ‚alność, która jest prowadzona w niszach, odbywaÅ‚a siÄ™ z korzyÅ›ciÄ… dla miasta, dla mieszkaÅ„ców i dla turystów."
Żeby była jasność, oczekiwałam odpowiedzi na poniższe pytania:
1 Czy PKP wynajmie nisze Miastu Gorzów, a jeÅ›li nie, to jak postÄ…pi w sprawie nowych najemców?
2. Czy dawni najemcy/restauratorzy bÄ™dÄ… mieli zapewnionÄ… możliwość powrotu do nisz, w których prowadzili dziaÅ‚alność?
3. Na jakiej zasadzie i kto bÄ™dzie mógÅ‚ wynająć nisze?
4. Czy PKP przewiduje wyłączenie wynajmu nisz jakimś kategoriom działalności gospodarczej?
5. Czy i jeśli tak, to kto z władz Gorzowa kontaktował się z Państwem w tej sprawie?
6. Na jakim etapie są rozmowy między PKP i Urzędem Miasta w Gorzowie?
7. Jakie Państwo macie plany w sprawie zagospodarowania nisz pod wyremontowanym wiaduktem?
W związku z tym, że nie doczekałam się żadnego konkretu choćby na pytania: 2., 4., 5., 6., wysłałam ponowną prośbę o ich uzupełnienie.
Tym razem pod odpowiedzią podpisał się Zbigniew Wolny. Napisał:
"Modernizacja estakady usprawni ruch pociÄ…gów, ale dziÄ™ki przebudowie poprawi siÄ™ także estetyka i funkcjonalność obiektu oraz pomieszczeÅ„ udostÄ™pnianych najemcom. Wszyscy, którzy bezpoÅ›rednio Å›wiadczyli dziaÅ‚alność mogÄ… liczyć na kolejne umowy zawierane bezpoÅ›rednio z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A. Nie przewidujemy w najmie poÅ›redników. Najem nisz odbywa siÄ™ na zasadach rynkowych. Nikt z dotychczasowych – bezpoÅ›rednich użytkowników – nie powinien mieć problemów z kontynuowaniem dziaÅ‚alnoÅ›ci. DziaÅ‚alność nie bÄ™dzie odbiegaÅ‚a charakterem od dotychczasowej. Po zawarciu stosownych umów i zakoÅ„czeniu prac nisze przekazywane bÄ™dÄ… sukcesywnie najemcom.
Po zakończeniu modernizacji estakady będzie wiadomo ile nisz będzie można wydzierżawić na działalność gospodarczą."
Jak Å‚atwo zauważyć, znów ani sÅ‚owa na ostatnie pytania: Czy PKP przewiduje wyłączenie wynajmu nisz jakimÅ› kategoriom dziaÅ‚alnoÅ›ci gospodarczej? Czy i jeÅ›li tak, to kto z wÅ‚adz Gorzowa kontaktowaÅ‚ siÄ™ z PaÅ„stwem w tej sprawie? Na jakim etapie sÄ… rozmowy miÄ™dzy PKP i UrzÄ™dem Miasta w Gorzowie?
Kolejny raz wysÅ‚aÅ‚am wiÄ™c proÅ›bÄ™ o uzupeÅ‚nienie. Nie wiem, kiedy i czy w ogóle do mnie dotrze. ChciaÅ‚abym wierzyć PKP Polskim Liniom Kolejowym S.A, ale prowadzona korespondencja budzi moje poważne wÄ…tpliwoÅ›ci. Nie wiem, czy zespóÅ‚ prasowy nie czyta pytaÅ„ i pisze to, co "trzeba", by mieć sprawÄ™ z gÅ‚owy? Czy celowo przedÅ‚uża korespondencjÄ™, by zmÄ™czyć przeciwnika? Czy też po prostu ma problemy z czytaniem ze zrozumieniem? A może nie chce odpowiadać na jakieÅ› pytania? Może chodzi o podtrzymywanie opinii o tym, że PKP to swoiste paÅ„stwo w paÅ„stwie i nic sobie nie robi z niepokoju mieszkaÅ„ców zatroskanych o dalsze losy nisz?
Uzyskanie peÅ‚nej informacji w tej sprawie - co podkreÅ›laÅ‚am w swojej korespondencji - jest bardzo ważne, by gorzowianie mogli sami odpowiedzieć na pytanie, kto mówi prawdÄ™: Miasto czy PKP?
Jednak z tych niepeÅ‚nych informacji warte podkreÅ›lenia sÄ… zdania: "Nikt z dotychczasowych – bezpoÅ›rednich użytkowników – nie powinien mieć problemów z kontynuowaniem dziaÅ‚alnoÅ›ci. DziaÅ‚alność nie bÄ™dzie odbiegaÅ‚a charakterem od dotychczasowej."
ChcÄ™ wierzyć, że sformuÅ‚owanie "nie powinien mieć problemów" i "nie bÄ™dzie odbiegaÅ‚a charakterem od dotychczasowej" należy rozumieć tak, że restauratorzy wrócÄ… do zajmowanych wczeÅ›niej nisz i ani banków, ani aptek przy bulwarze nie bÄ™dzie.
Tekst i foto Hanna Kaup
Petycja
Szanowny Panie Prezydencie,
powstała petycja dotycząca likwidacji podziemnego przejścia dla pieszych przez ulicę Piłsudskiego. Ja chciałabym się przyłączyć do tej inicjatywy, ...
<czytaj dalej>