wtorek 23 kwietnia 2024     Jerzy, Wojciech
eGorzowska - internetowy dziennik Gorzowskiej Agencji Dziennikarskiej
szukaj    szukaj szukaj
« powrót
Profilowanie, mikrotargetowanie i niejawni nadawcy
eGorzowska - 9466_DNvREnQA7VFmeoyAvNgv.jpgFacebook umożliwia docieranie do bardzo specyficznych grup wyborców ze specjalnie przygotowanymi dla nich reklamami. SÄ… one konstruowane w oparciu o to, co sztaby wyborcze wiedzÄ… o wyborcach, oraz o to, co wie o nich Facebook. DziÄ™ki danym zostawianym w serwisie przez użytkowników oraz ich porównaniu z zachowaniami milionów innych osób wiedza ta może być bardzo dokÅ‚adna.

Profilowanie, czyli tworzenie dokÅ‚adnych charakterystyk wÄ…skich grup wyborców, oraz tzw. mikrotargetowanie, czyli kierowanie do nich specjalnie przygotowanych reklam, jest wykorzystywane od wielu lat – przyczyniÅ‚o siÄ™ chociażby do sukcesu wyborczego Baracka Obamy. Z roku na rok proceder ten nabiera coraz wiÄ™kszej skali, jest też coraz bardziej wyrafinowany.

Problemów z wykorzystaniem marketingowego potencjaÅ‚u Facebooka w politycznej grze jest wiÄ™cej: od arbitralnoÅ›ci blokowania politycznych treÅ›ci, przez nadużycia prywatnoÅ›ci, po udziaÅ‚ stron trzecich i zatajenie prawdziwego celu i nadawcy reklamy.

Ta ostatnia kwestia kojarzona jest zwykle z udziaÅ‚em rosyjskich sÅ‚użb. Z brakiem przejrzystoÅ›ci marketingu politycznego na Facebooku mamy problem również w Polsce. Za przykÅ‚ad może posÅ‚użyć choćby skoordynowana dziaÅ‚alność „niezależnych” stron facebookowych wspierajÄ…cych jednÄ… z partii politycznych, opisana przez portal wp.pl.

Åšrodki zaradcze podejmowane przez platformy spoÅ‚ecznoÅ›ciowe pod wpÅ‚ywem miÄ™dzynarodowej krytyki sÄ… wciąż niedoskonaÅ‚e. Dlatego tak ważne sÄ… dziaÅ‚ania monitorujÄ…ce oraz praca nad regulacjami, które ograniczajÄ… nadużycia.

KOMENTARZE

Katarzyna Szymielewicz, prezeska Fundacji Panoptykon
GÅ‚oÅ›ne kampanie polityczne w Wielkiej Brytanii i USA, jak również prowadzone wczeÅ›niej podobnymi metodami kampanie na Bliskim Wschodzie, pokazujÄ…, że mikrotargetowanie można skutecznie wykorzystać w grze politycznej. Wiedza o naszych upodobaniach, poglÄ…dach, ale też lÄ™kach, problemach i stanach emocjonalnych – w poÅ‚Ä…czeniu z możliwoÅ›ciÄ… kierowania do nas mocno spersonalizowanych komunikatów – staje siÄ™ ważnym narzÄ™dziem perswazji. Tym skuteczniejszym, że reklamodawcy majÄ… możliwość Å‚atwego testowania, na jakie tematy, hasÅ‚a, a nawet grafiki jesteÅ›my najbardziej podatni.

Już samo to jest niepokojÄ…ce, pokazuje bowiem, jak wyrafinowane narzÄ™dzia majÄ… do dyspozycji polityczni specjaliÅ›ci od agitacji. Ryzyko manipulacji bierze siÄ™ jednak przede wszystkim z naszej niewiedzy – bardzo rzadko zdajemy sobie sprawy z praktyk marketingowych, którym jesteÅ›my poddawani.

Nie wiemy, w jaki sposób i na podstawie jakich danych Facebook nas charakteryzuje; nie mamy wystarczajÄ…cej wiedzy o tym, dlaczego akurat nam wyÅ›wietla taki, a nie inny sponsorowany post. CzÄ™sto nie wiemy nawet, że ten komunikat ma charakter i cel polityczny. Może przecież dotyczyć ważnego dla nas problemu (np. wieku emerytalnego albo suszy), który po przetestowaniu w mediach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych trafi do któregoÅ› programu politycznego. Brak peÅ‚nej wiedzy o tych mechanizmach czyni z nas Å‚atwy cel. Nie wiedzÄ…c, że mamy do czynienia z wyrafinowanÄ… politycznÄ… agitacjÄ…, tracimy czujność i nie możemy siÄ™ przed niÄ… bronić.

Korzystanie z mikrotargetowania w celach politycznych ma wpÅ‚yw nie tylko na przejrzystość kampanii wyborczej i wynik konkretnych wyborów. Taki sprofilowany i wybiórczy sposób komunikacji przekÅ‚ada siÄ™ na caÅ‚oksztaÅ‚t życia politycznego i spoÅ‚ecznego. Mikrotargetowanie może w nas budować wybiórczy, jednostronny obraz rzeczywistoÅ›ci, wzmacniać lÄ™ki spoÅ‚eczne, pogÅ‚Ä™biać polaryzacjÄ™ i podziaÅ‚ na „polityczne plemiona”.

Tak podkrÄ™cona debata w mediach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych podnosi temperaturÄ™ politycznych sporów, antagonizuje różne grupy spoÅ‚eczne i utrudnia dialog. Dlatego mikrotargetowanie – i szerzej: prowadzenie kampanii politycznych w serwisach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych – powinno być naprawdÄ™ przejrzyste i poddane spoÅ‚ecznej kontroli.

Dominik Batorski, członek zarządu Sotrender
Dotychczasowe analizy mikrotargetowania w kampaniach politycznych w Polsce pokazujÄ…, że jest ono wykorzystywane przede wszystkim do optymalizacji wydatków, a nie do kierowania różnych i wzajemnie sprzecznych przekazów do różnych grup wyborców.

PojawiajÄ… siÄ™ jednak dziaÅ‚ania wymierzone w zniechÄ™canie do udziaÅ‚u w wyborach osób sympatyzujÄ…cych z przeciwnikami politycznymi. Tego typu dziaÅ‚ania miaÅ‚y miejsce przede wszystkim w trakcie wyborów samorzÄ…dowych w 2018 roku.

Od marca 2019 roku Facebook i Google udostÄ™pniajÄ… dane dotyczÄ…ce reklam o charakterze politycznym. Niestety, dane te tylko w ograniczonym zakresie pozwalajÄ… na kontrolÄ™ wykorzystania mikrotargetowania. Google nie uwzglÄ™dnia wiÄ™kszoÅ›ci reklam, bo ogranicza siÄ™ tylko do kontroli tego, co partie i politycy robiÄ… oficjalnie. Facebook w zaÅ‚ożeniach udostÄ™pnia dane o wszystkich reklamach dotyczÄ…cych polityki i spraw spoÅ‚eczno-gospodarczych. Niestety, dane te nie zawierajÄ… szczegóÅ‚owych kryteriów targetowania, jakie definiujÄ… reklamodawcy.

Krzysztof Izdebski, dyrektor programowy Fundacji ePaństwo

Wydatki na marketing polityczny, mimo prawnych obowiÄ…zków informacyjnych, ciÄ…gle nie sÄ… w Polsce wystarczajÄ…co przejrzyste. Fundacja ePaÅ„stwo od lat odpytuje polityków, w jaki sposób partie i komitety finansujÄ… swoje dziaÅ‚ania w mediach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych. Niektóre z partii w ogóle nie odpowiadajÄ… na nasze pytania, inne odmawiajÄ… informacji i wymuszajÄ… zaangażowanie sÄ…dów administracyjnych do wydania wyroków, które nakazujÄ… przekazanie nam danych. Z lektury odpowiedzi na nasze wnioski wynika, że pieniÄ…dze sÄ… w dużej mierze przekazywane agencjom specjalizujÄ…cym siÄ™ w marketingu w Internecie, a te już bez możliwoÅ›ci kontroli spoÅ‚ecznej wydajÄ… je na konkretne kampanie marketingowe.

Problemem, z którym musimy siÄ™ mierzyć po zmianach w kodeksie wyborczym, jest również dopuszczenie wyborców do krÄ™gu osób mogÄ…cych prowadzić kampaniÄ™ – również w Internecie. DziÄ™ki takiemu zaangażowaniu partie mogÄ… mniej wydawać oficjalnie na kampaniÄ™ w mediach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych, ale ich przekaz rozchodzi siÄ™ po caÅ‚ej sieci. To tak, jakby partia sfinansowaÅ‚a tylko jeden billboard, a wyborcy spontanicznie postawili kolejne 100. Prawo nie wymaga, by skÅ‚adano z tego tytuÅ‚u sprawozdania. Również badajÄ…ca wydatki partii PaÅ„stwowa Komisja Wyborcza nie posiada odpowiednich Å›rodków, by kontrolować ten proceder.

W projekcie „Kto ciÄ™ namierzyÅ‚” chcemy zbadać skalÄ™ tego zjawiska i zaproponować Å›rodki, które w wiÄ™kszym stopniu umożliwiÄ… efektywnÄ… kontrolÄ™ nad finansowaniem i prowadzeniem kampanii wyborczej w mediach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych.

źródÅ‚o Fundacja Panoptykon, panoptykon.org

Foto Wikipedia

31 sierpnia 2019 22:59, admin ego
« powrót
Dodaj komentarz:

Twoje imiÄ™:
 
Pielgrzymki
Tegoroczna piesza pielgrzymka powoÅ‚aniowa odbÄ™dzie siÄ™ w sobotÄ™ w sobotÄ™ 27 kwietnia. WyjÅ›cie pielgrzymki na trasÄ™ z Paradyża do Rokitna nastÄ…pi ... <czytaj dalej>
Prezydent w ministerstwie
Prezydent Gorzowa w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego. - Z doÅ›wiadczenia wiem, że najważniejsze sÄ… relacje bezpoÅ›rednie. Ustalenia, które zapadajÄ… wtedy ... <czytaj dalej>
Tarasy jeszcze niedostępne
Woda w Warcie opada, odsÅ‚aniajÄ… siÄ™ zalane tarasy. Niestety, ze wzglÄ™dów bezpieczeÅ„stwa, nie mogÄ… być jeszcze udostÄ™pnione. ZdecydowaÅ‚a o tym ekspertyza ... <czytaj dalej>
Apel o pomoc w sprawie odbudowy AJP
W dramatycznej dla uczelni i miasta sytuacji potrzebne jest wspólne dziaÅ‚anie. Dlatego prezydent miasta Jacek Wójcicki apeluje o pomoc w ... <czytaj dalej>
Przeglądaj cały katalog lub dodaj swoją firmę
Fortuna Marlena Lehmann

ul. Matejki 43 m. 7, Gorzów Wlkp.
tel. 95 736 66 78
branża: NieruchomoÅ›ci - kupno, sprzedaż, wynajem <czytaj dalej>
"Planet Studio" Krzysztof Angerman

ul. Dunikowskiego 6 c/10, Gorzów Wlkp.
tel. 95 735 95 95
branża: Reklama - agencje, doradcy <czytaj dalej>
Michniewicz Jan Usługi Budowlane

ul. Matejki 64 d m. 19, Gorzów Wlkp.
tel. 95 736 76 47
branża: Budowlany nadzór <czytaj dalej>

Pielgrzymki
Tegoroczna piesza pielgrzymka powoÅ‚aniowa odbÄ™dzie siÄ™ w sobotÄ™ w sobotÄ™ ... <czytaj dalej>
Zginęła w swoje 32. urodziny
Data 22 kwietnia 1940 jest uznawana za prawdopodobny dzieÅ„ Å›mierci ... <czytaj dalej>
Wicewojewoda zrezygnował
Wojewoda Lubuski Marek Cebula zwoÅ‚aÅ‚ na 22 kwietnia briefing prasowy. Niespodziewanie ... <czytaj dalej>
W wyjÄ…tkowym muzeum
SÄ… tylko trzy miejsca na Å›wiecie, gdzie zobaczycie tak ogromnÄ… ... <czytaj dalej>
Kalendarium eventów
« kwiecieÅ„ 2024 »
P W Åš C P S N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
     
dodaj: imprezy@egorzowska.pl
Mała wielka sprawa
eGorzowska - adminfoto_admin.jpg
admin ego:
Piękna inicjatywa w brzydkim mieście
Znany gorzowski lekarz Ireneusz Czerniec zaprosiÅ‚ w niedzielÄ™ kandydatów do Rady Miasta, dziennikarzy oraz mieszkaÅ„ców na spacer ulicami Å›ródmieÅ›cia. „Porozmawiajmy i zobaczmy, cóż dobrego możemy zrobić dla naszego miasta, w celu ... <czytaj dalej>
Bez korzeni nie zakwitniesz
Archiwa PaÅ„stwowe oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej zapraszajÄ… uczniów klas 4-7 <czytaj dalej>
Kto zdobędzie mural dla szkoły
Murale PamiÄ™ci „Dumni z PowstaÅ„ców” to ogólnopolski konkurs dla szkóÅ‚ <czytaj dalej>

aktualnie nie ma żadnej czynnej sondy
Robisz zdjęcia? Przyślij je do nas foto@egorzowska.pl
eGorzowska - dsc_0531.jpg
admin ego:
Co na to władze miasta?
Wobec informacji o planowanym na 2 maja Marszu Flagi i ... <czytaj dalej>
admin ego:
Sosna na Szczudłach
Być w Busku Zdroju i nie odwiedzić Sosny na SzczudÅ‚ach ... <czytaj dalej>
admin ego radzi:
Alkoholowa mapa Polski
Ponad 95 tys. pijanych kierowców zatrzymaÅ‚a policja w 2023 roku. ... <czytaj dalej>
admin ego radzi:
Filiżanka kawy lub dwie
Czy wiesz, że filiżanka kawy może zdziaÅ‚ać wiÄ™cej niż tylko ... <czytaj dalej>
Blogujesz? Rób to lokalnie!
Wystarczy jedno kliknięcie w egoBlog
Masz problem?
Napisz do eksperta egoEkspert
Żadna sprawa nie zostanie bez odzewu. Daj znać na eGo Forum
Anonim_9617:
Jest wolność myÅ›li i wypowiedzi, wiÄ™c kto bÄ™dzie chciaÅ‚, pójdzie. ZaÅ› ten OÅ›rodek Monitorowania.....to " ciepÅ‚e" posady i chęć & <czytaj dalej>
Anonim_3351:
Won do Warszawy gumofilce. <czytaj dalej>
Anonim_6779:
Nie sÄ…dziÅ‚em na poczÄ…tku, że Pan bÄ™dzie aż tak dobrym managerem. Zaczęło siÄ™ trochÄ™ dziwnie, Å›wiÄ™tem i kurczakami, ale efekty pokazaÅ‚y, Å <czytaj dalej>
Anonim_6779:
I jeszcze raz, gratulujÄ™ i życzÄ™ 100 lat rzÄ…dzenia Gorzowem. <czytaj dalej>
Anonim_6779:
I dobrze, tak miaÅ‚o być, za Å›cieżkÄ™ rowerowÄ… wzdÅ‚uż KÅ‚odawki. ProszÄ™ kontynuować przedÅ‚użenie do KÅ‚odawy. Popieram. <czytaj dalej>
 
eGorzowska.pl - e-gazeta Gorzowskiej Agencji Dziennikarskiej