Facebook umożliwia docieranie do bardzo specyficznych grup wyborców ze specjalnie przygotowanymi dla nich reklamami. SÄ… one konstruowane w oparciu o to, co sztaby wyborcze wiedzÄ… o wyborcach, oraz o to, co wie o nich Facebook. DziÄ™ki danym zostawianym w serwisie przez użytkowników oraz ich porównaniu z zachowaniami milionów innych osób wiedza ta może być bardzo dokÅ‚adna.
Profilowanie, czyli tworzenie dokÅ‚adnych charakterystyk wÄ…skich grup wyborców, oraz tzw. mikrotargetowanie, czyli kierowanie do nich specjalnie przygotowanych reklam, jest wykorzystywane od wielu lat – przyczyniÅ‚o siÄ™ chociażby do sukcesu wyborczego Baracka Obamy. Z roku na rok proceder ten nabiera coraz wiÄ™kszej skali, jest też coraz bardziej wyrafinowany.
Problemów z wykorzystaniem marketingowego potencjaÅ‚u Facebooka w politycznej grze jest wiÄ™cej: od arbitralnoÅ›ci blokowania politycznych treÅ›ci, przez nadużycia prywatnoÅ›ci, po udziaÅ‚ stron trzecich i zatajenie prawdziwego celu i nadawcy reklamy.
Ta ostatnia kwestia kojarzona jest zwykle z udziaÅ‚em rosyjskich sÅ‚użb. Z brakiem przejrzystoÅ›ci marketingu politycznego na Facebooku mamy problem również w Polsce. Za przykÅ‚ad może posÅ‚użyć choćby skoordynowana dziaÅ‚alność „niezależnych” stron facebookowych wspierajÄ…cych jednÄ… z partii politycznych, opisana przez portal wp.pl.
Åšrodki zaradcze podejmowane przez platformy spoÅ‚ecznoÅ›ciowe pod wpÅ‚ywem miÄ™dzynarodowej krytyki sÄ… wciąż niedoskonaÅ‚e. Dlatego tak ważne sÄ… dziaÅ‚ania monitorujÄ…ce oraz praca nad regulacjami, które ograniczajÄ… nadużycia.
KOMENTARZE
Katarzyna Szymielewicz, prezeska Fundacji Panoptykon
GÅ‚oÅ›ne kampanie polityczne w Wielkiej Brytanii i USA, jak również prowadzone wczeÅ›niej podobnymi metodami kampanie na Bliskim Wschodzie, pokazujÄ…, że mikrotargetowanie można skutecznie wykorzystać w grze politycznej. Wiedza o naszych upodobaniach, poglÄ…dach, ale też lÄ™kach, problemach i stanach emocjonalnych – w poÅ‚Ä…czeniu z możliwoÅ›ciÄ… kierowania do nas mocno spersonalizowanych komunikatów – staje siÄ™ ważnym narzÄ™dziem perswazji. Tym skuteczniejszym, że reklamodawcy majÄ… możliwość Å‚atwego testowania, na jakie tematy, hasÅ‚a, a nawet grafiki jesteÅ›my najbardziej podatni.
Już samo to jest niepokojÄ…ce, pokazuje bowiem, jak wyrafinowane narzÄ™dzia majÄ… do dyspozycji polityczni specjaliÅ›ci od agitacji. Ryzyko manipulacji bierze siÄ™ jednak przede wszystkim z naszej niewiedzy – bardzo rzadko zdajemy sobie sprawy z praktyk marketingowych, którym jesteÅ›my poddawani.
Nie wiemy, w jaki sposób i na podstawie jakich danych Facebook nas charakteryzuje; nie mamy wystarczajÄ…cej wiedzy o tym, dlaczego akurat nam wyÅ›wietla taki, a nie inny sponsorowany post. CzÄ™sto nie wiemy nawet, że ten komunikat ma charakter i cel polityczny. Może przecież dotyczyć ważnego dla nas problemu (np. wieku emerytalnego albo suszy), który po przetestowaniu w mediach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych trafi do któregoÅ› programu politycznego. Brak peÅ‚nej wiedzy o tych mechanizmach czyni z nas Å‚atwy cel. Nie wiedzÄ…c, że mamy do czynienia z wyrafinowanÄ… politycznÄ… agitacjÄ…, tracimy czujność i nie możemy siÄ™ przed niÄ… bronić.
Korzystanie z mikrotargetowania w celach politycznych ma wpÅ‚yw nie tylko na przejrzystość kampanii wyborczej i wynik konkretnych wyborów. Taki sprofilowany i wybiórczy sposób komunikacji przekÅ‚ada siÄ™ na caÅ‚oksztaÅ‚t życia politycznego i spoÅ‚ecznego. Mikrotargetowanie może w nas budować wybiórczy, jednostronny obraz rzeczywistoÅ›ci, wzmacniać lÄ™ki spoÅ‚eczne, pogÅ‚Ä™biać polaryzacjÄ™ i podziaÅ‚ na „polityczne plemiona”.
Tak podkrÄ™cona debata w mediach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych podnosi temperaturÄ™ politycznych sporów, antagonizuje różne grupy spoÅ‚eczne i utrudnia dialog. Dlatego mikrotargetowanie – i szerzej: prowadzenie kampanii politycznych w serwisach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych – powinno być naprawdÄ™ przejrzyste i poddane spoÅ‚ecznej kontroli.
Dominik Batorski, członek zarządu Sotrender
Dotychczasowe analizy mikrotargetowania w kampaniach politycznych w Polsce pokazujÄ…, że jest ono wykorzystywane przede wszystkim do optymalizacji wydatków, a nie do kierowania różnych i wzajemnie sprzecznych przekazów do różnych grup wyborców.
PojawiajÄ… siÄ™ jednak dziaÅ‚ania wymierzone w zniechÄ™canie do udziaÅ‚u w wyborach osób sympatyzujÄ…cych z przeciwnikami politycznymi. Tego typu dziaÅ‚ania miaÅ‚y miejsce przede wszystkim w trakcie wyborów samorzÄ…dowych w 2018 roku.
Od marca 2019 roku Facebook i Google udostÄ™pniajÄ… dane dotyczÄ…ce reklam o charakterze politycznym. Niestety, dane te tylko w ograniczonym zakresie pozwalajÄ… na kontrolÄ™ wykorzystania mikrotargetowania. Google nie uwzglÄ™dnia wiÄ™kszoÅ›ci reklam, bo ogranicza siÄ™ tylko do kontroli tego, co partie i politycy robiÄ… oficjalnie. Facebook w zaÅ‚ożeniach udostÄ™pnia dane o wszystkich reklamach dotyczÄ…cych polityki i spraw spoÅ‚eczno-gospodarczych. Niestety, dane te nie zawierajÄ… szczegóÅ‚owych kryteriów targetowania, jakie definiujÄ… reklamodawcy.
Krzysztof Izdebski, dyrektor programowy Fundacji ePaństwo
Wydatki na marketing polityczny, mimo prawnych obowiÄ…zków informacyjnych, ciÄ…gle nie sÄ… w Polsce wystarczajÄ…co przejrzyste. Fundacja ePaÅ„stwo od lat odpytuje polityków, w jaki sposób partie i komitety finansujÄ… swoje dziaÅ‚ania w mediach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych. Niektóre z partii w ogóle nie odpowiadajÄ… na nasze pytania, inne odmawiajÄ… informacji i wymuszajÄ… zaangażowanie sÄ…dów administracyjnych do wydania wyroków, które nakazujÄ… przekazanie nam danych. Z lektury odpowiedzi na nasze wnioski wynika, że pieniÄ…dze sÄ… w dużej mierze przekazywane agencjom specjalizujÄ…cym siÄ™ w marketingu w Internecie, a te już bez możliwoÅ›ci kontroli spoÅ‚ecznej wydajÄ… je na konkretne kampanie marketingowe.
Problemem, z którym musimy siÄ™ mierzyć po zmianach w kodeksie wyborczym, jest również dopuszczenie wyborców do krÄ™gu osób mogÄ…cych prowadzić kampaniÄ™ – również w Internecie. DziÄ™ki takiemu zaangażowaniu partie mogÄ… mniej wydawać oficjalnie na kampaniÄ™ w mediach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych, ale ich przekaz rozchodzi siÄ™ po caÅ‚ej sieci. To tak, jakby partia sfinansowaÅ‚a tylko jeden billboard, a wyborcy spontanicznie postawili kolejne 100. Prawo nie wymaga, by skÅ‚adano z tego tytuÅ‚u sprawozdania. Również badajÄ…ca wydatki partii PaÅ„stwowa Komisja Wyborcza nie posiada odpowiednich Å›rodków, by kontrolować ten proceder.
W projekcie „Kto ciÄ™ namierzyÅ‚” chcemy zbadać skalÄ™ tego zjawiska i zaproponować Å›rodki, które w wiÄ™kszym stopniu umożliwiÄ… efektywnÄ… kontrolÄ™ nad finansowaniem i prowadzeniem kampanii wyborczej w mediach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych.
źródÅ‚o Fundacja Panoptykon, panoptykon.org
Foto Wikipedia
Pielgrzymki
Tegoroczna piesza pielgrzymka powołaniowa odbędzie się w sobotę w sobotę 27 kwietnia.
Wyjście pielgrzymki na trasę z Paradyża do Rokitna nastąpi ...
<czytaj dalej>Prezydent w ministerstwie
Prezydent Gorzowa w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
- Z doÅ›wiadczenia wiem, że najważniejsze sÄ… relacje bezpoÅ›rednie. Ustalenia, które zapadajÄ… wtedy ...
<czytaj dalej>Tarasy jeszcze niedostępne
Woda w Warcie opada, odsÅ‚aniajÄ… siÄ™ zalane tarasy. Niestety, ze wzglÄ™dów bezpieczeÅ„stwa, nie mogÄ… być jeszcze udostÄ™pnione.
Zdecydowała o tym ekspertyza ...
<czytaj dalej>