Rok 2022 będzie trudny dla funkcjonowania komunikacji miejskiej w Polsce. Także w Gorzowie.
Olsztyn zawiesza linię tramwajową i kilku autobusowych, Zielona Góra – kilka autobusowych. Wprowadza też zmiany w siatce połączeń. Bydgoszcz, Rzeszów, Opole, Wałbrzych i inne miasta podwyższyło ceny biletów. Problemem jest znaczny spadek liczby pasażerów, spowodowany pandemią oraz gwałtownym wzrostem cen paliwa i energii elektrycznej.
W Gorzowie, po konsultacjach z Wydziałem Gospodarki Komunalnej i Transportu Publicznego oraz Miejskim Zakładem Komunikacji, władze nie zdecydowały się na podwyżki, ale będą racjonalizować ofertę przewozową, uwzględniając m.in. trwające ograniczenia związane z pandemią, czyli zdalną naukę i pracę.
Zaangażowanie budżetu miasta w finansowanie komunikacji rosło w ostatnich latach z ponad 38 mln zł w 2015 do ponad 53 mln zł w 2021. Przy jednoczesnym gwałtownym, bo ponad 7 mln zł spadku przychodów ze sprzedaży biletów - z 17,7 mln zł w 2015 do ok. 10,5 mln zł (prognoza na 2021 r.).
Z prowadzonych analiz wynika, że rok 2022 będzie czasem poważnych trudności, a sprzedaż biletów będzie w stanie sfinansować jedynie koszty paliwa i energii elektrycznej, bez kosztów m.in. wynagrodzenia pracowników, części i podzespołów do napraw taboru, amortyzacji, ubezpieczenia, usługi sprzątania czy ochrony.
W 2022 r. na rekompensatę dla komunikacji miejskiej przeznaczono ponad 57 mln zł netto. To o ponad 4 mln zł więcej niż w 2021. Niestety, koszty funkcjonowania komunikacji, spotęgowane podwyżkami cen paliwa i energii, przekroczą kwotę rekompensaty.
Władze miasta zdecydowały, że najrozsądniejszym rozwiązaniem będzie korekta oferty przewozowej, czyli obniżenie planowanej pracy o około 10 proc. Oznacza to zmniejszenie częstotliwości przejazdów po godzinach szczytu na liniach autobusowych o największej ofercie w tym zakresie tj. 104,124,126. Zostanie zmniejszona liczba kursów w rozkładach jazdy linii 113,121,128 oraz 134, a także obsługa komunikacyjna miasta w ramach linii nocnych.
Linia tramwajowa 1 z komunikacją zastępczą T2 będą jeździły rzadziej, bo co 15 min (również w szczycie przewozowym). Od lipca natomiast do dyspozycji pasażerów będą już wszystkie trzy linie tramwajowe.
W dni nauki szkolnej - jeżeli wystąpią takie potrzeby - zostaną uruchomione dodatkowe kursy na liniach obsługujących mikroszczyt dojazdów do szkół oraz zakładów pracy zlokalizowanych na terenie KSSE
Oprac. redakcja
foto Bartłomiej Nowosielski
II etap prac
28 marca rozpocznie się II etap prac na skrzyżowaniu ulic: Słowiańskiej, Żwirowej, Roosevelta i Kosynierów Gdyńskich.
W czwartek (28 marca), na ...
<czytaj dalej>Wielki Tydzień
W Wielki Czwartek (28 marca) o godz. 10.00 w katedrze gorzowskiej bp Tadeusz Lityński będzie przewodniczył mszy św., podczas której ...
<czytaj dalej>Negocjacje rolników z rządem
Delegacja protestu rolników z S3 węzeł Myślibórz obejmującego trzy powiaty: gryfiński, myśliborski i pyrzycki brała udział wczoraj w negocjacjach pomiędzy ...
<czytaj dalej>Kalwaria Rokitniańska
W piątek 22 marca diecezjalne sanktuarium maryjne w Rokitnie zaprasza do udziału w nabożeństwie Kalwarii Rokitniańskiej urządzanym tradycyjnie w tygodniu ...
<czytaj dalej>