Bez nudy, patosu i banału idei święta niepodległości będą uczyć najmłodszych w Gorzowie
Beata Nessel-Łukasik i
Beata Gołębiowska z Sulejówka.
Autorski projekt dr Beaty Nessel-Łukasik oraz Beaty Gołębiowskiej z Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku, łączy elementy spektaklu lalkowego i interaktywnych warsztatów. Uzupełni go występ aktora Teatru Domowego z Chmielnej
Macieja Dużyńskiego.
Już 21 listopada w Wojewódzkiej i Miejskiej Bibliotece Publicznej im. Zbigniewa Herberta w Gorzowie (sala 110; I piętro), odbędzie się prezentacja „Pies i wilk, czyli o niepodległości dla najmłodszych”. Początek w samo południe, a już o 12.45 dzieci z klasy IIa Społecznej Szkoły Podstawowej Stowarzyszenia Edukacyjnego w Gorzowie wezmą udział w warsztacie pokazowym.
Pomysłodawcy projektu mieli na celu przekazanie uczniom idei święta niepodległości, bez popadania w nudę, patos i banał. Chcieli stworzyć alternatywę dla szkolnych akademii kojarzących się z przykurzoną paprotką, śpiewaniem pieśni patriotycznych przy akompaniamencie rozstrojonego pianina czy recytacją bogoojczyźnianej poezji. Postawili więc na… psa i wilka. Co z tego wyjdzie? Warto się przekonać 21 listopada.
– Początkiem pomysłu było pytanie mojej córki, świeżo upieczonej uczennicy klasy pierwszej: „Mama, co to jest „krwiaiblizna”? – mówi dr Beata Nessel-Łukasik. – Jeżeli państwo także nie wiecie, o co chodzi, przypomnijcie sobie własne dzieciństwo i pewien wiersz, który od kilkudziesięciu lat musi znać każdy mały obywatel naszego kraju, zaczynający się od słów „Kto ty jesteś?...” Tak jest, „krwią i blizną” została zdobyta nasza wolność. Pytanie Uli zakończyło się półgodzinną rozmową, w trakcie której usiłowałam przekazać mojej sześciolatce kawałek naszej historii. Było ono jednak także początkiem nurtującej mnie refleksji, że współczesnym dzieciom trzeba mówić o ojczyźnie, świętach narodowych i niepodległości zupełnie innym językiem i w całkowicie odmienny sposób. Nie negować historii, ale inaczej rozłożyć akcenty i przede wszystkim zmienić formę – zastygłą od kilkudziesięciu lat tak, jakby w tym czasie nic się wokół nas nie zmieniło. Ale dzieci chcą wiedzieć, co oznaczają flagi wywieszone na ulicach kilka razy do roku (…).
Potem okazało się, że w przekazywaniu wiedzy z pomocą może przyjść teatr lalkowy i kochane przez dzieci zwierzęta.
– Po długich przygotowaniach do szkół ruszyła ekipa: aktor i animatorka, uzbrojeni w lalki psa i wilka, kolorowe szarfy i maski dla dzieciaków, a także ogromny atlas z historycznymi mapami Polski. Ławki stawialiśmy do kąta, a środek klasy zamieniał się w bór, gdzie pewnego dnia dochodzi do spotkania wychudzonego Wilka i utuczonego Pieska. Wilk pęka z zazdrości, patrząc na pełne boki i lśniącą sierść Psa, więc za jego namową rusza do Pana, dzięki któremu tak dobrze się Psu dzieje. Ale w ostatniej chwili zauważa na jego szyi coś dziwnego… „Co to?” „Obroża” „Nie biegasz swobodnie, gdzie tylko zapragniesz?” „Nie zawsze, ale jakie to ma znaczenie?” „Olbrzymie! Lepszy w wolności kąsek lada jaki, niźli w niewoli przysmaki” – relacjonuje pomysłodawczyni, która zdradza też tajniki realizacji pomysłu.
– Adaptacja bajki Jeana La Fontaine’a (…) jest osią naszych warsztatów. Dzieci śledzą perypetie bohaterów, a zainspirowane przez animatorkę do własnych działań mają okazję nie tylko intelektualnie, ale także fizycznie doświadczyć na sobie tego, czym jest wolność, granica, podległość i w końcu niepodległość (…). Zajęcia łączą elementy spektaklu lalkowego i interaktywnych warsztatów, które przedstawiają pojęcie niepodległości w sposób ciekawy i zrozumiały dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Zajęcia są przygotowane w formie teatru w walizce. W czasie warsztatów, realizowanych przez profesjonalny zespół złożony z aktora i doświadczonej animatorki, wykorzystujemy nowoczesne techniki teatralne, jak również metody pedagogiki zabawy. Nasi mali widzowie są czynnie angażowani w przebieg spektaklu oraz towarzyszących mu warsztatów. Pozwala im to poznać nowe pojęcia nie tylko w sensie intelektualnym, ale i doświadczyć ich fizycznie oraz emocjonalnie.
Autorzy programu uważają, że dzieciom można przekazać wszystko, nawet najtrudniejszy temat. Trzeba jednak mówić ich językiem, uwzględnić wrażliwość, zasób wiedzy i zainteresowania.
Współorganizatorem wydarzenia jest Społeczna Szkoła Podstawowa Stowarzyszenia Edukacyjnego w Gorzowie.
Hanna Kaup wg autorzy programu
II etap prac
28 marca rozpocznie się II etap prac na skrzyżowaniu ulic: Słowiańskiej, Żwirowej, Roosevelta i Kosynierów Gdyńskich.
W czwartek (28 marca), na ...
<czytaj dalej>Wielki Tydzień
W Wielki Czwartek (28 marca) o godz. 10.00 w katedrze gorzowskiej bp Tadeusz Lityński będzie przewodniczył mszy św., podczas której ...
<czytaj dalej>Negocjacje rolników z rządem
Delegacja protestu rolników z S3 węzeł Myślibórz obejmującego trzy powiaty: gryfiński, myśliborski i pyrzycki brała udział wczoraj w negocjacjach pomiędzy ...
<czytaj dalej>Kalwaria Rokitniańska
W piątek 22 marca diecezjalne sanktuarium maryjne w Rokitnie zaprasza do udziału w nabożeństwie Kalwarii Rokitniańskiej urządzanym tradycyjnie w tygodniu ...
<czytaj dalej>