80 wystawców prezentowaÅ‚o swojÄ… propozycjÄ™ edukacyjnÄ… na IX targach dla mÅ‚odzieży gimnazjalnej, ponadgimnazjalnej i studentów Absolwent.
W pierwszym dniu targów daÅ‚o siÄ™ odczuć, że kryzys dotyka także oÅ›wiaty.
– WystawiajÄ…cych jest mniej i stoiska wyglÄ…dajÄ… skromniej niż w poprzednich latach – zauważyÅ‚a wiceprezydent Zofia Bednarz.
– Nieobecność szkóÅ‚ oznacza, że albo nie majÄ… budżetów na marketing, albo tego typu dziaÅ‚ania sÄ… nieskuteczne, wiÄ™c przekierowujÄ… je na internet – dodaÅ‚a rzecznik prasowy WSB Joanna Pisarewicz. – My przeprowadziliÅ›my badania, z których wynika, że dużo mÅ‚odzieży dowiaduje siÄ™ o nas wÅ‚aÅ›nie z targów. Dlatego tu jesteÅ›my.
MiÄ™dzy zawodówkÄ… a studiami
Na rynku pracy mamy do czynienia z bezrobociem strukturalnym. Występuje ono wtedy, gdy pojawiają się rozbieżności między podażą pracy i popytem na nią.
– Zauważam, że coraz częściej mÅ‚odzież myÅ›li o studiowaniu na kierunkach technicznych. To efekt zachÄ™cania ich w szkoÅ‚ach, kampanii informacyjnych i medialnych. Mamy rynek nasycony absolwentami po kierunkach humanistycznych, ekonomii i marketingu, dlatego cieszy mnie, że mÅ‚odzież rozsÄ…dnie patrzy na swojÄ… przyszÅ‚ość – mówi Joanna Pisarewicz.
Niestety, tego rozsÄ…dku brakuje uczniom po gimnazjum. Na targach zachÄ™cali ich do wyboru dualnego systemu ksztaÅ‚cenia PaweÅ‚ Bednarczyk i Karol Mazur (na zdj.) z Izby RzemiosÅ‚a i PrzedsiÄ™biorców w Gorzowie.
– Zainteresowanie szkoÅ‚ami zawodowymi spada od kilku lat. Do tego dochodzi niż demograficzny – wyjaÅ›nia P. Bednarczyk.
– U nas wygrywajÄ… trendy. Jak jest trend na licea i technika, to mÅ‚odzież tam idzie, ale nie myÅ›li, że lepiej mieć fach w rÄ™ce, że np. jak nauczy siÄ™ fryzjerstwa, zawsze znajdzie pracÄ™. Ale oni sÄ… na to za mÅ‚odzi, no i czÄ™sto realizujÄ… ambicje rodziców – dodaje K. Mazur.
Przy stoisku Politechniki WrocÅ‚awskiej spotkaliÅ›my Gerarda Krzyżanowskiego. SzukaÅ‚ uczelni, na której mógÅ‚by kontynuować naukÄ™ zgodnie ze swoimi zainteresowaniami.
– KoÅ„czÄ™ technikum weterynaryjne i chciaÅ‚bym ten kierunek studiować, ale jeÅ›li siÄ™ nie uda, myÅ›lÄ™ o kierunkach chemicznych – wyjaÅ›niaÅ‚, rozmawiajÄ…c ze studentkÄ… AgatÄ… Syc (na zdj.).
– Uważam, że WrocÅ‚aw jest miastem ksztaÅ‚cÄ…cym na najwyższym poziomie. Poza tym szukam studiów politechnicznych, bo przygotowujÄ… do różnych zawodów, a uniwersytety wÅ‚aÅ›ciwie tylko do bycia nauczycielem – dodaÅ‚.
Między targami a rzeczywistością
IX Targi Edukacyjne Absolwent pokazaÅ‚y nie tylko obecnÄ… sytuacjÄ™ na oÅ›wiatowym rynku, ale pozwoliÅ‚y inaczej spojrzeć na czÄ™sto podejmowany temat likwidacji oddziaÅ‚ów szkolnych czy samych szkóÅ‚, a co za tym idzie – niebezpieczeÅ„stwa utraty pracy przez nauczycieli.
Problem z naborem uczniów do szkóÅ‚ tÅ‚umaczy siÄ™ gÅ‚ównie niżem demograficznym. Ale gdyby budżety jednostek finansujÄ…cych oÅ›wiatÄ™ nie byÅ‚y puste, moglibyÅ›my wreszcie w Polsce utworzyć oddziaÅ‚y klasowe z maksymalnie 25 uczniami. Ponieważ jednak pieniÄ™dzy brak, liczebność oddziaÅ‚ów musi wynosić ok. 30-32 osób. Inaczej nauczyciele nie dostanÄ… pensji.
– Wygaszanie niektórych oddziaÅ‚ów ma swoje dobre i ze strony – mówi wiceprezydent Zofia Bednarz. – Minusem jest fakt, że nauczyciele tracÄ… pracÄ™, ale plusem – że zwiÄ™ksza siÄ™ konkurencyjność szkóÅ‚, a wiÄ™c podnosi poziom ksztaÅ‚cenia. A zamykanie oddziaÅ‚ów jest nieuniknione, bo nie stać nas na utrzymywanie pustych miejsc. Sama jestem nauczycielkÄ… i wiem, jak trudna jest sytuacja zagrożenia utraty pracy, jednak żyjemy w takim Å›wiecie i okolicznoÅ›ciach, że o pracÄ™ trzeba walczyć. Próba wygaszenia oddziaÅ‚ów w Technikum nr 8 miaÅ‚a dać szansÄ™ przygotowania nauczycieli do przeorganizowania siÄ™ do innych zawodów. Niestety, my dziÅ› do demokracji odwoÅ‚ujemy siÄ™ tylko w przypadku respektowania naszych praw, gdy jest nam wygodna. A przecież mamy do czynienia z gospodarkÄ… rynkowÄ…, która wymusza na nas umiejÄ™tność dostosowania siÄ™ do sytuacji.
Hanna Kaup
Więcej zdjęć w galerii eGo FOTO
http://www.egorzowska.pl/pokaz,galeria,0,0,2011-03-01_Targi_edukacyjne_1,
http://www.egorzowska.pl/pokaz,galeria,0,0,2011-03-01_Targi_Edukacyjne_2,
« | kwiecieÅ„ 2024 | » | ||||
P | W | Åš | C | P | S | N |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |