czwartek 28 marca 2024     Aniela, Sykstus, Joanna
eGorzowska - internetowy dziennik Gorzowskiej Agencji Dziennikarskiej
szukaj    szukaj szukaj
« powrót
Ważne zmiany dla kierowców
eGorzowska - 11199_Ytt5LYLJAT3SP5dR6cGt.jpgOd 1 grudnia autostrady bez szlabanów. Niestety, e-Toll zamiast ułatwiać, komplikuje.

System e-TOLL obowiązuje kierowców pojazdów ciężarowych od 1 października 2021 r. Pierwsze doświadczenia wykazały mnóstwo kłopotów związanych z przejściem z viaTOLL na e-TOLL, m.in. brak kompatybilności z urządzeniami ZSL i OBU. Tymczasem już od 1 grudnia zmiany obejmą także kierowców osobówek. Autostradą A2 i A4 przejedziemy bez szlabanów, ale zanim to nastąpi, lepiej się do tego dobrze przygotować, by uniknąć nerwów i stresu.

Od 1 grudnia bez szlabanów na A2 i A4

Już za niecałe dwa tygodnie kierowcy poruszający się autostradą A2 na odcinku Konin-Stryków oraz A4 Wrocław-Sośnica, będą mogli przejechać bez zatrzymywania się przed szlabanem. Za przejazd nie zapłacą już w kiosku poboru opłat na bramkach. Będzie to możliwe wyłącznie na podstawie elektronicznego biletu autostradowego lub za pośrednictwem aplikacji e-TOLL PL.

Gdzie kupisz e-bilet

Aplikacja jest dostępna dla kierowców, natomiast wciąż nie podano listy punktów, w których będzie można kupić bilet autostradowy.

Ministerstwo Finansów ogłosiło, że partnerami dystrybuującymi bilety autostradowe będą wybrane stacje paliw. Najprawdopodobniej będą to takie placówki, jak Lotos i Orlen, choć i użytkownicy BP, Circle K, Moya i Shell również powinni mieć możliwość zakupu biletu. Na ten moment to wyłącznie przypuszczenia, ponieważ wciąż trwają przygotowania techniczne i nie ogłoszono jeszcze oficjalnych partnerów.
Preferowanym rozwiązaniem jest płatność przez aplikację, która wymagać będzie założenia indywidualnego konta i przypisania samochodu.

Aplikacja e-TOLL dla wszystkich

Według założeń Ministerstwa Finansów to aplikacja ma być głównym źródłem zakupu e-biletu autostradowego. Należy ją pobrać na swój telefon, a także założyć konto i przypisać samochód. Chcąc dodać pojazd, musimy wskazać tablice rejestracyjne, klasę wagową auta, a norma spalin zostanie określona automatycznie.
Aby założyć konto potrzebny będzie profil zaufany lub inne metody weryfikujące, takie jak e-dowód czy m-Obywatel. Po założeniu konta należy wpłacić kwotę, z której automatycznie będą pobierane opłaty.
Zakupiony bilet będzie ważny przez 48 godzin od wskazanej daty. Będzie można go zwrócić przed zadeklarowaną godziną rozpoczęcia podróży. Bilet można również kupić z wyprzedzeniem po podaniu numerów rejestracyjnych auta, a także odcinka autostrady, którą zamierzamy jechać wraz z datą i godziną rozpoczęcia przejazdu.
- Aplikacja e-TOLL wciąż wzbudza wiele negatywnych emocji wśród kierowców. Nie da się ukryć, że wielu z nich liczy wyłącznie na tę formę pobierania opłat za przejazdy na autostradzie, ze względu na to, że jest najwygodniejsza dla zmotoryzowanych. Mogę już teraz zdradzić, że aktualnie trwają prace wdrożeniowe systemu e-TOLL również do Yanosika. Wszyscy użytkownicy będą mogli korzystać z tej opcji i w ten sposób opłacać przejazdy autostradą. Wierzymy, że to rozwiązanie dla kierowców, które zaspokoi ich potrzeby, a także stworzy możliwość korzystania wyłącznie z jednej aplikacji, w której znajdą wszystkie niezbędne opcje – komentuje Julia Langa z Yanosik Autoplac.

Były już problemy z wprowadzeniem e-TOLL

10 lat temu wprowadzono system viaTOLL, który przysporzył kierowcom wiele problemów. Widocznie niewiele nauczono się na błędach, gdyż wprowadzenie e-TOLL również spowodowało wiele kłopotów nie tylko kierowcom.
Aplikacja e-TOLL niewłaściwie pobierała opłaty od kierowców ciężarówek, wieszała się w trakcie jazdy i nie działała prawidłowo. Z kolei firmy zajmujące się produkcją i dystrybucją urządzeń OBU i ZSL nie nadążały z wprowadzeniem aktualizacji (strona rządowa również nie pomagała). Wciąż istnieje ryzyko, że urządzeń po prostu zabraknie. Powodem jest światowy kryzys związany z brakiem podzespołów elektronicznych niezbędnych do produkcji urządzeń.
- Wprowadzenie systemu e-TOLL do urządzeń OBU i ZSL nie należało do najłatwiejszych zadań, ze względu na konieczność przeprogramowywania oraz dostosowania do wytycznych narzuconych przez Ministerstwo Finansów. Niestety, firmy oferujące urządzenia OBU i ZSL wciąż borykają się z problemami związanymi z e-TOLL-em. Niektóre podmioty nie zdążyły na czas wprowadzić zmian, a co za tym idzie – obecnie przeżywają kryzys finansowy. Wiele firm, które korzystają z urządzeń danych dostawców, którzy nie zdążyli wdrożyć systemu e-TOLL, musiało wstrzymać działalność i czekać na zielone światło od dostawców sprzętu – komentuje Jakub Wesołowski.

Dalsze problemy
System e-TOLL jeszcze nie zaczął obowiązywać kierowców samochodów osobowych, a już przysparza im problemów. Nie dość, że wciąż nie podano listy partnerów dystrybuujących e-bilety autostradowe, to aplikacja, która zdaniem ministerstwa, będzie najlepszą formą opłat za przejazdy, zbiera negatywne oceny.
Zdaniem użytkowników, którzy oceniają ją w sklepach App Store i Google Play, aplikacja wiesza się, niewłaściwie nalicza opłaty oraz jest niebezpieczną formą ich uiszczania, bo jej skomplikowana obsługa odciąga uwagę kierowcy od trasy.
Wielu użytkowników twierdzi, że włączona aplikacja nagrzewa telefon, a ciągła praca z GPS znacznie zwiększa zużycie baterii.

Od 1 grudnia się nie wymigasz
Już za chwilę system e-TOLL będzie obowiązkowy również dla kierowców aut osobowych. Od płatności lepiej się nie migać, bo mandaty za brak uregulowanej opłaty za przejazd autostradą są wysokie, a służby doskonale przygotowane do zdalnych kontroli.
Za brak biletu zapłacisz mandat 500 zł, a kolejne 500 zł za zakrywanie tablicy rejestracyjnej lub umieszczenie jej w niewłaściwym miejscu.
Kontrolą opłat zajmie się flota 102 radiowozów – głównie Ford Focus oraz Transit, które mają specjalne zestawy kamer do identyfikacji tablic rejestracyjnych. Ich rozpoznanie w systemie umożliwi błyskawiczne sprawdzenie, czy kierowca danego pojazdu uiścił opłatę o odpowiedniej wysokości. Funkcjonariusze mogą przeprowadzać kontrole w trakcie jazdy, bez konieczności zatrzymywania się.

Oprac. red. wg yanosik



18 listopada 2021 17:01, admin ego
« powrót
Dodaj komentarz:

Twoje imię:
 
II etap prac
28 marca rozpocznie się II etap prac na skrzyżowaniu ulic: Słowiańskiej, Żwirowej, Roosevelta i Kosynierów Gdyńskich. W czwartek (28 marca), na ... <czytaj dalej>
Wielki Tydzień
W Wielki Czwartek (28 marca) o godz. 10.00 w katedrze gorzowskiej bp Tadeusz Lityński będzie przewodniczył mszy św., podczas której ... <czytaj dalej>
Negocjacje rolników z rządem
Delegacja protestu rolników z S3 węzeł Myślibórz obejmującego trzy powiaty: gryfiński, myśliborski i pyrzycki brała udział wczoraj w negocjacjach pomiędzy ... <czytaj dalej>
Kalwaria Rokitniańska
W piątek 22 marca diecezjalne sanktuarium maryjne w Rokitnie zaprasza do udziału w nabożeństwie Kalwarii Rokitniańskiej urządzanym tradycyjnie w tygodniu ... <czytaj dalej>
Przeglądaj cały katalog lub dodaj swoją firmę
"And-Mar" Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe Piotr Drzazga

ul. Popławskiego 10 l. 13, Gorzów Wlkp.
tel. 669 972 153
branża: Doradztwo personalne <czytaj dalej>
"Witkowo" Spółdzielcza Agrofirma Sklep nr 58 Mięsny

ul. DunikowskiegoGorzów Wlkp.,
tel. 506 015 858
branża: Mięso, wędliny - detal <czytaj dalej>

Teraz Teatr
Orędzie Jona Fossego na Międzynarodowy Dzień Teatru 2024 pt. "Sztuka ... <czytaj dalej>
II etap prac
28 marca rozpocznie się II etap prac na skrzyżowaniu ulic: ... <czytaj dalej>
Pisankowy zawrót głowy
Konkurs pisankarski organizowany przez Muzeum Lubuskie w Gorzowie Wlkp. należy ... <czytaj dalej>
Wykonujesz zawód medyczny? Musisz się zarejestrować
Pół roku, licząc od 26 marca, mają na rejestrację w ... <czytaj dalej>
Kalendarium eventów
« marzec 2024 »
P W Ś C P S N
    
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
dodaj: imprezy@egorzowska.pl
Mała wielka sprawa
eGorzowska - adminfoto_admin.jpg
admin ego:
Piękna inicjatywa w brzydkim mieście
Znany gorzowski lekarz Ireneusz Czerniec zaprosił w niedzielę kandydatów do Rady Miasta, dziennikarzy oraz mieszkańców na spacer ulicami śródmieścia. „Porozmawiajmy i zobaczmy, cóż dobrego możemy zrobić dla naszego miasta, w celu ... <czytaj dalej>
Bez korzeni nie zakwitniesz
Archiwa Państwowe oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej zapraszają uczniów klas 4-7 <czytaj dalej>
Kto zdobędzie mural dla szkoły
Murale Pamięci „Dumni z Powstańców” to ogólnopolski konkurs dla szkół <czytaj dalej>

aktualnie nie ma żadnej czynnej sondy
Robisz zdjęcia? Przyślij je do nas foto@egorzowska.pl
eGorzowska - krystyna pronko (2).jpg
admin ego:
Szkoła wymaga zmian
Jak dobrze, że nie jesteśmy maturzystami. Pisze do mnie nauczycielka akademicka, ... <czytaj dalej>
admin ego:
Duńska wiosna z historią i nami w tle
Duńska wiosna wygląda na onieśmieloną, albo nie do końca jeszcze ... <czytaj dalej>
admin ego radzi:
Filiżanka kawy lub dwie
Czy wiesz, że filiżanka kawy może zdziałać więcej niż tylko ... <czytaj dalej>
admin ego radzi:
Wystarczą dane
Oszuści nie muszą wcale kraść portfela. Wystarczy, że zdobędą Twoje ... <czytaj dalej>
Blogujesz? Rób to lokalnie!
Wystarczy jedno kliknięcie w egoBlog
Masz problem?
Napisz do eksperta egoEkspert
Żadna sprawa nie zostanie bez odzewu. Daj znać na eGo Forum
Anonim_2329:
Zgadzam sie z oceną radnych.. Jestem emerytem, ale takiego bałąganu nie było, takiego tumiwisizmu. Ci radni powinni się wstydzic, że nie pilnowa <czytaj dalej>
FFFF:
Czy Ci bezRadni nie widzieli, nie chcieli widzieć jakości prac w centrum, parku Róż, dmuchania biurokracji w Urzedzie i spółkach, przedłużanyc <czytaj dalej>
Anonim_4777:
Wszyscy ci kandydaci......porownywac nazwiska, KRS i z własnych źródeł. To jest skok na kasę, dlatego głosujmy na .....niewidocznych. <czytaj dalej>
Anonim_9349:
Emeryci i ciemięgi tłumnie o idą głosować bo tak media każą nie widzą na kogo ale trzeba to wybiorą dając mięjsce pracy jakiemuś cielakowi <czytaj dalej>
Anonim_9349:
Na żadnego z tych ujow na plakatach nie zamierzam głosować!!
Maj miasto i region wygląda każdy widzi
Bo siermiegi takie tam siedzą od <czytaj dalej>
 
eGorzowska.pl - e-gazeta Gorzowskiej Agencji Dziennikarskiej