Zakończyły się konsultacje dotyczące transportu zbiorowego w Gorzowie.
Konsultacje „Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Miasta Gorzowa Wielkopolskiego i gmin sąsiadujących, z którymi Miasto Gorzów Wielkopolski zawarło porozumienie w zakresie organizacji publicznego transportu zbiorowego, na lata 2014-2025” trwały od 14 listopada do 5 grudnia.
14 listopada odbyły się dyskusje panelowe dotyczące szczegółów przygotowywanego planu transportowego. Zaproszono na nie:
• władze miasta i gmin, z którymi Gorzów podpisał porozumienie komunalne;
• dyrektorów i kierowników miejskich jednostek organizacyjnych;
• kierownictwo oraz przedstawicieli związków zawodowych operatora komunikacji miejskiej;
• przedstawicieli lokalnych mediów;
• środowiska społeczników;
• miłośników komunikacji miejskiej i szerzej – transportu publicznego.
W tym samym dniu zorganizowano też otwarte spotkanie dla mieszkańców regionu zainteresowanych problematyką. Uczestniczyło w nich około 160 osób.
Uczestników spotkań panelowych poproszono o zgłaszanie uwag do projektu. Aby ułatwić przesyłanie uwag, Urząd Miasta uruchomił specjalny adres mailowy, dedykowany planowi transportowemu.
5 grudnia zarejestrowano 146 wniosków. Zdecydowana większość z nich dotyczyła podsystemu tramwajowego (przebieg linii tramwajowych). Pozostałe wnioski dotyczyły:
• powstania zintegrowanej informacji pasażerskiej (dla PKP, PKS i MZK);
• skierowania mniejszych autobusów w osiedla;
• wprowadzenia mapy sieci na przystankach (miniatury charakterystycznych budynków) dla ułatwienia podróżowania osobom spoza Gorzowa;
• wprowadzenia biletów czasowych, które umożliwiłyby przesiadki;
• objęcia komunikacją miejską nowych osiedli.
Większość wniosków uwzględniono, odpowiednio korygując treść planu transportowego.
Podstawowe elementy rozwoju komunikacji miejskiej rekomendowane przez prezydenta
Warianty B1, B2 i B3 modernizacji i rozbudowy sieci tramwajowej w Gorzowie
W oparciu o przeprowadzoną analizę poszczególnych wariantów oraz wnioski wynikające z przeprowadzonych konsultacji Prezydent Miasta rekomenduje wariant B 3.
Dlaczego? Ponieważ spośród wariantów zaproponowanych w „Koncepcji rozwoju podsystemu tramwajowego publicznego transportu zbiorowego” wg Tadeusza Jędrzejczaka daje on największe korzyści dla systemu gorzowskiej komunikacji. Zyskał on też największe uznanie mieszkańców w trakcie konsultacji społecznych. Co zakłada?
• budowę nowej trasy tramwajowej na odcinku od ul. Walczaka – ulicami: Pomorską, Piłsudskiego, Górczyńską i Okulickiego – do nowej pętli przy ul. Fieldorfa–Nila oraz od Ronda Górczyńskiego przez ul. Czartoryskiego do Szpitala oraz al. Odrodzenia Polski i ul. Roosevelta o szacunkowej długości 12,9 km toru pojedynczego.;
• modernizację 8,5 km tpj. obecnie eksploatowanych tras tramwajowych, w tym torowiska i trakcji tramwajowej, której efektem będzie odzyskanie dobrego stanu całości obecnej sieci tramwajowej;
• kompleksową modernizację 18 obecnie używanych wagonów tramwajowych, dostosowującą je do potrzeb osób niepełnosprawnych;
• zakup 15 nowych wagonów tramwajowych niskopodłogowych, o standardowej pojemności 150 pasażerów;
• zakup i wdrożenie inteligentnego systemu zarządzania ruchem ITS – z zastosowaniem preferencji w ruchu dla komunikacji miejskiej;
• zakup i wdrożenie systemu informacji pasażerskiej, w tym dynamicznej informacji na przystankach i w pojazdach, w Internecie i urządzeniach mobilnych.
Miasto Gorzów zamierza w okresie planistycznym zrealizować inwestycję polegającą na budowie intermodalnego zintegrowanego dworca – centrum obsługi pasażerów dla komunikacji kolejowej, autobusowej dalekobieżnej i lokalnej oraz komunikacji miejskiej. Realizacja tego przedsięwzięcia zdecydowanie przyczyni się do integracji różnych rodzajów transportu pasażerskiego. Nowy dworzec stanie się najważniejszym centrum przesiadkowym w Gorzowie. W jego rejonie kończyć i rozpoczynać się będą trasy większości linii podmiejskich gorzowskiej komunikacji miejskiej.
Co dalej?
a) terminarz
« | kwiecień 2024 | » | ||||
P | W | Ś | C | P | S | N |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |