środa 5 sierpnia 2020     Oswald, Emil, Maria
eGorzowska - internetowy dziennik Gorzowskiej Agencji Dziennikarskiej
szukaj    szukaj szukaj
« powrót
Dieta przyszłej mamy
eGorzowska - 2621_LW3Y7SEi7bAixK9Jcnz.jpgRozwijający się organizm potrzebuje wapnia do budowy zdrowych kości, układ nerwowy - kwasu foliowego, krew - przede wszystkim żelaza, a komórki - białka. W jego przyswajaniu pomoże witamina C, a w prawidłowym wykorzystaniu kwasu foliowego - cynk. Gdzie kobieta w ciąży powinna szukać tych składników, z jakich produktów komponować menu, by dostarczyć organizmowi cenne witaminy i mikroelementy?

Wbrew pozorom nie jest to takie trudne. - Trzeba jednak pamiętać, że jedzenie za dwoje nie zawsze oznacza jedzenia podwójnych porcji. Cała sztuka polega na mądrym odżywianiu, tak by sobie i dziecku dostarczyć tych składników, które są najbardziej optymalne i potrzebne do zdrowia – mówi ekspert z portalu PoProstuZdrowo.pl.

BIAŁKO
Szukaj go przede wszystkim w rybach, chudym mięsie, jajkach, warzywach strączkowych. Najwięcej znajdziesz go w przetworach mlecznych. W Twoim menu powinny znaleźć się trzy lub cztery posiłki, które zawierać będą drogocenne białko. Białko roślinne odnajdziesz w pełnoziarnistych zbożach (kasza, chleb, makaron). Najlepiej, jeżeli będziesz spożywać zarówno białko zwierzęce, jak i roślinne. Białko tworzy komórki Twojego dziecka, ale jego rola to także dbanie o prawidłowy rozwój i wzrost płodu.

CYNK
Odnajdziesz go głównie w kiełkach pszenicy (możesz je nawet sama wyhodować na watce nasączonej wodą), pestkach słonecznika, dyni oraz chudym mięsie. Potrzebny jest przede wszystkim do budowy prawidłowego stanu skóry, włosów, paznokci maleństwa. Przy znacznym niedoborze cynku notuje się zaburzenia w rozwoju umysłowym dziecka.

WAPŃ
Występuje przede wszystkim w nabiale, dlatego zaleca się, by kobieta w ciąży wypijała minimum szklankę mleka dziennie. Jeżeli nie lubisz mleka, zastąp go jogurtem, kefirem, serkami. Wapń zawierają też liściaste warzywa – szpinak, szczaw, ale i orzechy, pomarańcze, soja, suszone morele, jajka i sardynki. Jego rola w Twoim organizmie nie ogranicza się tylko do budowy kości dziecka, ale sprawi jednocześnie, że Twój organizm będzie lepiej przyswajać inne witaminy oraz pierwiastki. Wapń bierze także udział w wykształceniu prawidłowego systemu nerwowego płodu. W przypadku, gdyby organizm malucha nie otrzymał wystarczającej ilości wapnia, może naruszyć zapas z Twoich kości, zwiększając tym samym ryzyko zachorowania na osteoporozę.

KWAS FOLIOWY
Występuje w szpinaku, sałacie, brokułach, zielonym groszku, kiełkach zbóż, burakach. Aby dostarczyć organizmowi jak najwięcej kwasu foliowego, staraj się zjadać warzywa – te, które się da – na surowo lub gotuj je na parze (podczas długiego gotowania w wodzie większość warzyw traci swoje cenne wartości odżywcze). Kwas foliowy znajduje się też w: bananach, pomarańczach, orzechach, razowym i białym pieczywie, ziemniakach, tłustych rybach, wątrobie. Potrzebujecie go do prawidłowego rozwoju układu nerwowego, zwłaszcza w pierwszych tygodniach ciąży. W przypadku anemii, kwas foliowy jest pomocnikiem w wytwarzaniu krwinek czerwonych. Przy znacznych niedoborach kwasu foliowego może dojść do ryzyka wystąpienia różnego typu chorób u dziecka, takich jak rozszczep kręgosłupa, wada serca, zajęcza warga.

ŻELAZO
Zapewnia prawidłowy rozwój krwi dziecka, jest składnikiem hemoglobiny odpowiedzialnej za transport tlenu do komórek. Przyczynia się także do wzmocnienia organizmu i jego odporności na różnego typu infekcje. Gdzie szukać żelaza? Przede wszystkim w mięsnych podrobach, wątrobie, chudym mięsie, tuńczyku i warzywach: brukselce, kapuście, fasoli. Żelazo zawierają też kasza, pieczywo z pełnego ziarna, owoce suszone (m.in. morele).

WITAMINA C
Jej rola w organizmie to przede wszystkim dbanie o sprawniejsze zwalczanie wirusów i bakterii chorobotwórczych, podnosi odporność oraz pomaga przyswoić niezbędne żelazo. Bierze ona również udział w powstawaniu kolagenu, czyli białka od którego zależy prawidłowy rozwój tkanek. Dzięki witaminie C dziecko rośnie prawidłowo, a jego kości i zęby są coraz mocniejsze. Znajdziesz ją w surowych warzywach oraz owocach (gotowanie źle wpływa na witaminę C): pomarańczach, kiwi, papryce, pomidorach, natce pietruszki, brukselce, grejpfrutach, czarnych porzeczkach, truskawkach, ziemniakach (ziemniaki zawierają nawet więcej witaminy C niż jabłko).

Lista produktów, które lepiej wyeliminować
Kawa i mocna herbata – łączy je przede wszystkim kofeina, która ma szkodliwy wpływ na układ nerwowy dziecka. Dobrze jest zrezygnować z nich całkowicie i zastąpić naturalnymi sokami lub wodą mineralną. Sporadycznie możesz pozwolić sobie na słabą kawę z dodatkiem mleka.

Cukier i sól – wszelkie słodycze, tak Tobie jak i dziecku, nie dostarczą żadnych składników odżywczych. Ich skutek uboczny to m.in. więcej kilogramów na wadze. Sól natomiast sprawi, że Twój organizm będzie magazynować wodę. Kobieta w ciąży i tak wytwarza więcej płynów (m.in. krwi), dlatego nadmiar płynów nie będzie Ci służyć.

Alkohol – nie tylko mocny alkohol, ale również piwo i wino bezalkoholowe mogą zawierać środki konserwujące, których wpływ na dziecko może być negatywny. Okazjonalnie możesz wypić kieliszek czerwonego wytrawnego wina do obiadu – pomoże w trawieniu.

Konserwy – ponieważ w skład konserw wchodzi dużo soli, cukru (nie wspominając o środkach konserwujących), tłuszczu, a także sztuczne barwniki,  mogą zaszkodzić Tobie i dziecku.

Wybrane zioła – przykładem może być napar z malin, który jest stosowany jako środek na przeziębienia, jednak jest jednocześnie środkiem ułatwiającym poród. Z tego powoduj najlepiej unikać go przed dziewiątym miesiącem ciąży. Jeżeli chcesz pić ziołowe herbatki, najlepiej jak poradzisz się wcześniej lekarza.

Oprac. Hak


30 maja 2012 10:51, admin ego
« powrót
Dodaj komentarz:

Twoje imię:
 
Tylko telefonicznie lub emailowo
Od środy 5 sierpnia kontakt z Biurem Obsługi Klienta oddziału ENERIS Surowce w Gorzowie Wielkopolskim jest możliwy tylko przez telefon ... <czytaj dalej>
"Dobry start" dla uczniów
Od 1 lipca wpłynęło ponad 1,4 mln wniosków o przyznanie jednorazowego wsparcia dla uczniów rozpoczynających rok szkolny w ramach programu ... <czytaj dalej>
Bon Wsparcia Przedsiębiorców
Zarząd Województwa Lubuskiego podjął decyzję o wznowieniu konkursu Lubuskie Bony Wsparcia Przedsiębiorców i przeprowadzeniu naboru uzupełniającego na nowych – transparentnych ... <czytaj dalej>
Dziecko z COVID 19 w gorzowskim szpitalu
Do odwołania Wielospecjalistyczny Szpital Wojewódzki w Gorzowie Wlkp. Sp. z o.o. wstrzymuje przyjęcia do Oddziału Chirurgii i Traumatologii Dziecięcej z ... <czytaj dalej>
Przeglądaj cały katalog lub dodaj swoją firmę
"Kacperek" Cukiernia0 Agnieszka Bednarczyk

ul. Okrzei 33, Gorzów Wlkp.
tel. 501 514 847
branża: Cukiernicze wyroby - produkcja <czytaj dalej>
Tarczyński Tomasz Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe

ul. Wspólna 2 l. 2, Gorzów Wlkp.
tel. 95 723 82 16
branża: Meble - kuchenne <czytaj dalej>

Tylko telefonicznie lub emailowo
Od środy 5 sierpnia kontakt z Biurem Obsługi Klienta oddziału ... <czytaj dalej>
2VIII2020 - zgłoś się właścicielu
2VIII2020. Dwa i pół miesiąca temu pisałam o pewnym pomoście w ... <czytaj dalej>
31VII2020 - wstyd
31VII2020. Jeśli chcecie popsuć sobie nastrój, to koniecznie wybierzcie się na ... <czytaj dalej>
Produkcja Clinta Eastwooda
Wśród wielu propozycji kinowych na nowy tydzień wybraliśmy seans w ... <czytaj dalej>
Kalendarium eventów
« sierpień 2020 »
P W Ś C P S N
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
      
dodaj: imprezy@egorzowska.pl
Mała wielka sprawa
eGorzowska - adminfoto_hanna.jpg
Hanna Kaup:
Nie rozumiem
Z przerażeniem oglądam to, co dzieje się w czasie trwającej wciąż kampanii przed wyborami Prezydenta RP. Uszom i oczom nie wierzę, gdy widzę i słyszę, jak Premier RP zapewnia, że ... <czytaj dalej>
Lubisz ładnie mieszkać?
„Zielona ławeczka” czeka na Ciebie
Jest szansa na poprawę wyglądu podwórek i miejsc najbliższego otoczenia. <czytaj dalej>
Jakie są nasze Smaki Regionów
Ruszyła XX edycja konkursu „Nasze Kulinarne Dziedzictwo-Smaki Regionów”. Organizuje go <czytaj dalej>

aktualnie nie ma żadnej czynnej sondy
Robisz zdjęcia? Przyślij je do nas foto@egorzowska.pl
eGorzowska - 2b.jpg
Hanna Kaup:
4VIII2020 - taki przecisk
4VIII2020. Od kiedy została wyremontowana ulica Wyszyńskiego, korzysta z niej coraz ... <czytaj dalej>
Hanna Kaup:
3VIII2020 - bez prądu nie ma życia
3VIII2020. Bez prądu nie ma dziś życia. Wszystko co robimy, opiera ... <czytaj dalej>
admin ego radzi:
Relacja córki z ojcem
Córeczka tatusia – choć niektórym to określenie kojarzy się negatywnie, ... <czytaj dalej>
admin ego radzi:
Kardiolodzy apelują: Chroń życie!
NIE#zostańwdomu z zawałem!
W dobie epidemii SARS-CoV-2 liczba zabiegów kardiologii interwencyjnej spadła nawet ... <czytaj dalej>
Blogujesz? Rób to lokalnie!
Wystarczy jedno kliknięcie w egoBlog
Masz problem?
Napisz do eksperta egoEkspert
Żadna sprawa nie zostanie bez odzewu. Daj znać na eGo Forum
Anonim_8319:
Chcesz żyć w tym chorym miasteczku, pracować i cieszyć sie Rodziną, bądź jak mgła - naucz się znikać. Bądź jak cień - nie posiadaj twarzy <czytaj dalej>
Anonim_8553:
Znając życie zerwą wybrzuszenie i wyrównają kostką brukową a urzędnicy powiedzą OK. <czytaj dalej>
Marek z Rybakowa:
... żeby mu ręka uschła ! <czytaj dalej>
Anonim_8682:
Bobry nie atakują łódek. <czytaj dalej>
Anonim_8682:
Dzisiaj w okolicy plaży w Santocznie znaleziono zakatowanego bobra. Otrzymał 30 ciosów wiosłem i jeden nożem. Oczywiście utopiony..... <czytaj dalej>
 
eGorzowska.pl - e-gazeta Gorzowskiej Agencji Dziennikarskiej