niedziela 20 września 2020     Renata, Filipina, Eustachy
eGorzowska - internetowy dziennik Gorzowskiej Agencji Dziennikarskiej
szukaj    szukaj szukaj
« powrót
Dieta przyszłej mamy
eGorzowska - 2621_LW3Y7SEi7bAixK9Jcnz.jpgRozwijający się organizm potrzebuje wapnia do budowy zdrowych kości, układ nerwowy - kwasu foliowego, krew - przede wszystkim żelaza, a komórki - białka. W jego przyswajaniu pomoże witamina C, a w prawidłowym wykorzystaniu kwasu foliowego - cynk. Gdzie kobieta w ciąży powinna szukać tych składników, z jakich produktów komponować menu, by dostarczyć organizmowi cenne witaminy i mikroelementy?

Wbrew pozorom nie jest to takie trudne. - Trzeba jednak pamiętać, że jedzenie za dwoje nie zawsze oznacza jedzenia podwójnych porcji. Cała sztuka polega na mądrym odżywianiu, tak by sobie i dziecku dostarczyć tych składników, które są najbardziej optymalne i potrzebne do zdrowia – mówi ekspert z portalu PoProstuZdrowo.pl.

BIAŁKO
Szukaj go przede wszystkim w rybach, chudym mięsie, jajkach, warzywach strączkowych. Najwięcej znajdziesz go w przetworach mlecznych. W Twoim menu powinny znaleźć się trzy lub cztery posiłki, które zawierać będą drogocenne białko. Białko roślinne odnajdziesz w pełnoziarnistych zbożach (kasza, chleb, makaron). Najlepiej, jeżeli będziesz spożywać zarówno białko zwierzęce, jak i roślinne. Białko tworzy komórki Twojego dziecka, ale jego rola to także dbanie o prawidłowy rozwój i wzrost płodu.

CYNK
Odnajdziesz go głównie w kiełkach pszenicy (możesz je nawet sama wyhodować na watce nasączonej wodą), pestkach słonecznika, dyni oraz chudym mięsie. Potrzebny jest przede wszystkim do budowy prawidłowego stanu skóry, włosów, paznokci maleństwa. Przy znacznym niedoborze cynku notuje się zaburzenia w rozwoju umysłowym dziecka.

WAPŃ
Występuje przede wszystkim w nabiale, dlatego zaleca się, by kobieta w ciąży wypijała minimum szklankę mleka dziennie. Jeżeli nie lubisz mleka, zastąp go jogurtem, kefirem, serkami. Wapń zawierają też liściaste warzywa – szpinak, szczaw, ale i orzechy, pomarańcze, soja, suszone morele, jajka i sardynki. Jego rola w Twoim organizmie nie ogranicza się tylko do budowy kości dziecka, ale sprawi jednocześnie, że Twój organizm będzie lepiej przyswajać inne witaminy oraz pierwiastki. Wapń bierze także udział w wykształceniu prawidłowego systemu nerwowego płodu. W przypadku, gdyby organizm malucha nie otrzymał wystarczającej ilości wapnia, może naruszyć zapas z Twoich kości, zwiększając tym samym ryzyko zachorowania na osteoporozę.

KWAS FOLIOWY
Występuje w szpinaku, sałacie, brokułach, zielonym groszku, kiełkach zbóż, burakach. Aby dostarczyć organizmowi jak najwięcej kwasu foliowego, staraj się zjadać warzywa – te, które się da – na surowo lub gotuj je na parze (podczas długiego gotowania w wodzie większość warzyw traci swoje cenne wartości odżywcze). Kwas foliowy znajduje się też w: bananach, pomarańczach, orzechach, razowym i białym pieczywie, ziemniakach, tłustych rybach, wątrobie. Potrzebujecie go do prawidłowego rozwoju układu nerwowego, zwłaszcza w pierwszych tygodniach ciąży. W przypadku anemii, kwas foliowy jest pomocnikiem w wytwarzaniu krwinek czerwonych. Przy znacznych niedoborach kwasu foliowego może dojść do ryzyka wystąpienia różnego typu chorób u dziecka, takich jak rozszczep kręgosłupa, wada serca, zajęcza warga.

ŻELAZO
Zapewnia prawidłowy rozwój krwi dziecka, jest składnikiem hemoglobiny odpowiedzialnej za transport tlenu do komórek. Przyczynia się także do wzmocnienia organizmu i jego odporności na różnego typu infekcje. Gdzie szukać żelaza? Przede wszystkim w mięsnych podrobach, wątrobie, chudym mięsie, tuńczyku i warzywach: brukselce, kapuście, fasoli. Żelazo zawierają też kasza, pieczywo z pełnego ziarna, owoce suszone (m.in. morele).

WITAMINA C
Jej rola w organizmie to przede wszystkim dbanie o sprawniejsze zwalczanie wirusów i bakterii chorobotwórczych, podnosi odporność oraz pomaga przyswoić niezbędne żelazo. Bierze ona również udział w powstawaniu kolagenu, czyli białka od którego zależy prawidłowy rozwój tkanek. Dzięki witaminie C dziecko rośnie prawidłowo, a jego kości i zęby są coraz mocniejsze. Znajdziesz ją w surowych warzywach oraz owocach (gotowanie źle wpływa na witaminę C): pomarańczach, kiwi, papryce, pomidorach, natce pietruszki, brukselce, grejpfrutach, czarnych porzeczkach, truskawkach, ziemniakach (ziemniaki zawierają nawet więcej witaminy C niż jabłko).

Lista produktów, które lepiej wyeliminować
Kawa i mocna herbata – łączy je przede wszystkim kofeina, która ma szkodliwy wpływ na układ nerwowy dziecka. Dobrze jest zrezygnować z nich całkowicie i zastąpić naturalnymi sokami lub wodą mineralną. Sporadycznie możesz pozwolić sobie na słabą kawę z dodatkiem mleka.

Cukier i sól – wszelkie słodycze, tak Tobie jak i dziecku, nie dostarczą żadnych składników odżywczych. Ich skutek uboczny to m.in. więcej kilogramów na wadze. Sól natomiast sprawi, że Twój organizm będzie magazynować wodę. Kobieta w ciąży i tak wytwarza więcej płynów (m.in. krwi), dlatego nadmiar płynów nie będzie Ci służyć.

Alkohol – nie tylko mocny alkohol, ale również piwo i wino bezalkoholowe mogą zawierać środki konserwujące, których wpływ na dziecko może być negatywny. Okazjonalnie możesz wypić kieliszek czerwonego wytrawnego wina do obiadu – pomoże w trawieniu.

Konserwy – ponieważ w skład konserw wchodzi dużo soli, cukru (nie wspominając o środkach konserwujących), tłuszczu, a także sztuczne barwniki,  mogą zaszkodzić Tobie i dziecku.

Wybrane zioła – przykładem może być napar z malin, który jest stosowany jako środek na przeziębienia, jednak jest jednocześnie środkiem ułatwiającym poród. Z tego powoduj najlepiej unikać go przed dziewiątym miesiącem ciąży. Jeżeli chcesz pić ziołowe herbatki, najlepiej jak poradzisz się wcześniej lekarza.

Oprac. Hak


30 maja 2012 10:51, admin ego
« powrót
Dodaj komentarz:

Twoje imię:
 
Zapomnieli o niepełnosprawnych?
Publikujemy tekst interpelacji radnej Marty Bejnar-Bejnarowicz z Klubu Radnych #kochamGORZÓW. INTERPELACJA 92 Szanowny Prezydencie, w związku z przebudową ulicy Sikorskiego proszę o ... <czytaj dalej>
Komunikat
Publikujemy komunikat Gorzowskiego Stowarzyszenia Wsparcia Opiekunów i Osób z Chorobą Alzheimera i Chorobami Pokrewnymi. Stowarzyszenia zaprasza: 9 i 23 września w godz. ... <czytaj dalej>
Sikorskiego przejezdna
W nocy z niedzieli na poniedziałek (z 6 na 7 września) wykonawca przebudowy ulicy Sikorskiego wprowadzi docelową organizację ruchu na ... <czytaj dalej>
Liceum czeka na dorosłych
Jeśli jesteś absolwentką/em zasadniczej szkoły zawodowej, szkoły podstawowej lub gimnazjum możesz uczyć się w I Liceum Ogólnokształcącym dla Dorosłych. Nauka ... <czytaj dalej>
Przeglądaj cały katalog lub dodaj swoją firmę

17IX2020 - słowa, które wzruszają
17IX2020. - W 1990 r. zmarła moja mamusia. Likwidując mieszkanie, zeszłam ... <czytaj dalej>
Z kroniki policyjnej
Szalony kierowca jadący po chodniku, złodziej ślubnych prezentów i 30-latek ... <czytaj dalej>
15IX2020 - niełatwa jazda po mieście
15IX2020. Gorzów to jeden wielki plac budowy jeśli chodzi o drogi. ... <czytaj dalej>
Jak chronić najmłodszych przed sextortion?
Scenariusze mogą być różne. Na przykład rówieśnik zachęci do zrobienia ... <czytaj dalej>
Kalendarium eventów
« wrzesień 2020 »
P W Ś C P S N
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
    
dodaj: imprezy@egorzowska.pl
Mała wielka sprawa
eGorzowska - adminfoto_hanna.jpg
Hanna Kaup:
Nie jestem ślepym idiotą
Sorry za taki tytuł, ale ostatnio wszystkim puszczają nerwy. Mnie też się ulało. Nie bez przyczyny, ale z powodu tłumaczeń, które nie tylko mnie stawiają w złym świetle i sugerują, ... <czytaj dalej>
Lubisz ładnie mieszkać?
„Zielona ławeczka” czeka na Ciebie
Jest szansa na poprawę wyglądu podwórek i miejsc najbliższego otoczenia. <czytaj dalej>
Jakie są nasze Smaki Regionów
Ruszyła XX edycja konkursu „Nasze Kulinarne Dziedzictwo-Smaki Regionów”. Organizuje go <czytaj dalej>

aktualnie nie ma żadnej czynnej sondy
Robisz zdjęcia? Przyślij je do nas foto@egorzowska.pl
eGorzowska - dsc_2534.jpg
Hanna Kaup:
19IX2020 - zbudowali łódź od podstaw
19IX2020. W podgorzowskim Santoku otwarto dziś marinę. Spotkałam tam byłego dyr. ... <czytaj dalej>
Hanna Kaup:
18IX2020 - Kustosz Cygańskiej Pamięci
18IX2020. Dziś po wielu miesiącach epidemii na krótko wpadłam do Wojewódzkiej ... <czytaj dalej>
admin ego radzi:
Jak chronić najmłodszych przed sextortion?
Scenariusze mogą być różne. Na przykład rówieśnik zachęci do zrobienia ... <czytaj dalej>
Hanna Kaup radzi:
Zapytaj stomatologa
Wizyta u stomatologa podczas pandemii koronawirusa konieczna czy niebezpieczna? Trwająca w ... <czytaj dalej>
Blogujesz? Rób to lokalnie!
Wystarczy jedno kliknięcie w egoBlog
Masz problem?
Napisz do eksperta egoEkspert
Żadna sprawa nie zostanie bez odzewu. Daj znać na eGo Forum
Anonim_7645:
A co tam... Tak czy inaczej pozdrawiam :-) <czytaj dalej>
Anonim_8791:
Dziękuję, że mogłem Tutaj się pojawiać w pisaniu. Gratuluję wytrwałości w prowadzeniu Portalu, jego jakości!
Z.M.P. <czytaj dalej>
Anonim_4648:
Gratulacje wraz z życzeniami wytrwałości i zapału oraz satysfakcji zawodowej z dalszego prowadzenia ciekawego portalu.Helena Tobiasz <czytaj dalej>
Anonim_4353:
Przechwałki, przechwałki :-)
<czytaj dalej>
Anonim_7249:
Kim jesteś? Człowiekiem myślącym :) <czytaj dalej>
 
eGorzowska.pl - e-gazeta Gorzowskiej Agencji Dziennikarskiej