piątek 22 stycznia 2021     Anastazy, Wincenty, Wiktor
eGorzowska - internetowy dziennik Gorzowskiej Agencji Dziennikarskiej
szukaj    szukaj szukaj
« powrót
Dieta przyszłej mamy
eGorzowska - 2621_LW3Y7SEi7bAixK9Jcnz.jpgRozwijający się organizm potrzebuje wapnia do budowy zdrowych kości, układ nerwowy - kwasu foliowego, krew - przede wszystkim żelaza, a komórki - białka. W jego przyswajaniu pomoże witamina C, a w prawidłowym wykorzystaniu kwasu foliowego - cynk. Gdzie kobieta w ciąży powinna szukać tych składników, z jakich produktów komponować menu, by dostarczyć organizmowi cenne witaminy i mikroelementy?

Wbrew pozorom nie jest to takie trudne. - Trzeba jednak pamiętać, że jedzenie za dwoje nie zawsze oznacza jedzenia podwójnych porcji. Cała sztuka polega na mądrym odżywianiu, tak by sobie i dziecku dostarczyć tych składników, które są najbardziej optymalne i potrzebne do zdrowia – mówi ekspert z portalu PoProstuZdrowo.pl.

BIAŁKO
Szukaj go przede wszystkim w rybach, chudym mięsie, jajkach, warzywach strączkowych. Najwięcej znajdziesz go w przetworach mlecznych. W Twoim menu powinny znaleźć się trzy lub cztery posiłki, które zawierać będą drogocenne białko. Białko roślinne odnajdziesz w pełnoziarnistych zbożach (kasza, chleb, makaron). Najlepiej, jeżeli będziesz spożywać zarówno białko zwierzęce, jak i roślinne. Białko tworzy komórki Twojego dziecka, ale jego rola to także dbanie o prawidłowy rozwój i wzrost płodu.

CYNK
Odnajdziesz go głównie w kiełkach pszenicy (możesz je nawet sama wyhodować na watce nasączonej wodą), pestkach słonecznika, dyni oraz chudym mięsie. Potrzebny jest przede wszystkim do budowy prawidłowego stanu skóry, włosów, paznokci maleństwa. Przy znacznym niedoborze cynku notuje się zaburzenia w rozwoju umysłowym dziecka.

WAPŃ
Występuje przede wszystkim w nabiale, dlatego zaleca się, by kobieta w ciąży wypijała minimum szklankę mleka dziennie. Jeżeli nie lubisz mleka, zastąp go jogurtem, kefirem, serkami. Wapń zawierają też liściaste warzywa – szpinak, szczaw, ale i orzechy, pomarańcze, soja, suszone morele, jajka i sardynki. Jego rola w Twoim organizmie nie ogranicza się tylko do budowy kości dziecka, ale sprawi jednocześnie, że Twój organizm będzie lepiej przyswajać inne witaminy oraz pierwiastki. Wapń bierze także udział w wykształceniu prawidłowego systemu nerwowego płodu. W przypadku, gdyby organizm malucha nie otrzymał wystarczającej ilości wapnia, może naruszyć zapas z Twoich kości, zwiększając tym samym ryzyko zachorowania na osteoporozę.

KWAS FOLIOWY
Występuje w szpinaku, sałacie, brokułach, zielonym groszku, kiełkach zbóż, burakach. Aby dostarczyć organizmowi jak najwięcej kwasu foliowego, staraj się zjadać warzywa – te, które się da – na surowo lub gotuj je na parze (podczas długiego gotowania w wodzie większość warzyw traci swoje cenne wartości odżywcze). Kwas foliowy znajduje się też w: bananach, pomarańczach, orzechach, razowym i białym pieczywie, ziemniakach, tłustych rybach, wątrobie. Potrzebujecie go do prawidłowego rozwoju układu nerwowego, zwłaszcza w pierwszych tygodniach ciąży. W przypadku anemii, kwas foliowy jest pomocnikiem w wytwarzaniu krwinek czerwonych. Przy znacznych niedoborach kwasu foliowego może dojść do ryzyka wystąpienia różnego typu chorób u dziecka, takich jak rozszczep kręgosłupa, wada serca, zajęcza warga.

ŻELAZO
Zapewnia prawidłowy rozwój krwi dziecka, jest składnikiem hemoglobiny odpowiedzialnej za transport tlenu do komórek. Przyczynia się także do wzmocnienia organizmu i jego odporności na różnego typu infekcje. Gdzie szukać żelaza? Przede wszystkim w mięsnych podrobach, wątrobie, chudym mięsie, tuńczyku i warzywach: brukselce, kapuście, fasoli. Żelazo zawierają też kasza, pieczywo z pełnego ziarna, owoce suszone (m.in. morele).

WITAMINA C
Jej rola w organizmie to przede wszystkim dbanie o sprawniejsze zwalczanie wirusów i bakterii chorobotwórczych, podnosi odporność oraz pomaga przyswoić niezbędne żelazo. Bierze ona również udział w powstawaniu kolagenu, czyli białka od którego zależy prawidłowy rozwój tkanek. Dzięki witaminie C dziecko rośnie prawidłowo, a jego kości i zęby są coraz mocniejsze. Znajdziesz ją w surowych warzywach oraz owocach (gotowanie źle wpływa na witaminę C): pomarańczach, kiwi, papryce, pomidorach, natce pietruszki, brukselce, grejpfrutach, czarnych porzeczkach, truskawkach, ziemniakach (ziemniaki zawierają nawet więcej witaminy C niż jabłko).

Lista produktów, które lepiej wyeliminować
Kawa i mocna herbata – łączy je przede wszystkim kofeina, która ma szkodliwy wpływ na układ nerwowy dziecka. Dobrze jest zrezygnować z nich całkowicie i zastąpić naturalnymi sokami lub wodą mineralną. Sporadycznie możesz pozwolić sobie na słabą kawę z dodatkiem mleka.

Cukier i sól – wszelkie słodycze, tak Tobie jak i dziecku, nie dostarczą żadnych składników odżywczych. Ich skutek uboczny to m.in. więcej kilogramów na wadze. Sól natomiast sprawi, że Twój organizm będzie magazynować wodę. Kobieta w ciąży i tak wytwarza więcej płynów (m.in. krwi), dlatego nadmiar płynów nie będzie Ci służyć.

Alkohol – nie tylko mocny alkohol, ale również piwo i wino bezalkoholowe mogą zawierać środki konserwujące, których wpływ na dziecko może być negatywny. Okazjonalnie możesz wypić kieliszek czerwonego wytrawnego wina do obiadu – pomoże w trawieniu.

Konserwy – ponieważ w skład konserw wchodzi dużo soli, cukru (nie wspominając o środkach konserwujących), tłuszczu, a także sztuczne barwniki,  mogą zaszkodzić Tobie i dziecku.

Wybrane zioła – przykładem może być napar z malin, który jest stosowany jako środek na przeziębienia, jednak jest jednocześnie środkiem ułatwiającym poród. Z tego powoduj najlepiej unikać go przed dziewiątym miesiącem ciąży. Jeżeli chcesz pić ziołowe herbatki, najlepiej jak poradzisz się wcześniej lekarza.

Oprac. Hak


30 maja 2012 10:51, admin ego
« powrót
Dodaj komentarz:

Twoje imię:
 
Odpowiedź w sprawie zatrudniania kapelanów w szpitalach
Publikujemy Stanowisko Duszpasterstwa Chorych i Służby Zdrowia Diecezji Zielonogórsko-Gorzowskiej w sprawie raportu Anity Kucharskiej-Dziedzic o zatrudnianiu kapelanów w lubuskich szpitalach. Materiał ... <czytaj dalej>
Upaństwowienie szpitali? Samorząd mówi NIE!
Zarząd Województwa podjął stanowisko w sprawie planowanej restrukturyzacji podmiotów leczniczych wykonujących działalność leczniczą w rodzaju świadczenia szpitalne. – Rząd w cieniu ... <czytaj dalej>
737 mln euro dla lubuskiego
Znamy już podział środków w ramach umowy partnerstwa na nową unijną perspektywę. Do regionów trafi 40 proc. tortu, czyli 28 ... <czytaj dalej>
Ile zarabiają księża w lubuskich szpitalach
Publikujemy komunikat poseł Anity Kucharskiej-Dziedzic na temat zatrudnienia kapelanów w lubuskich szpitalach. W grudniu 2020 roku posłanka dr Kucharska-Dziedzic zwróciła się ... <czytaj dalej>
Przeglądaj cały katalog lub dodaj swoją firmę
I Społeczne Gimnazjum

ul. Kazimierza Wielkiego 65 a, Gorzów Wlkp.
tel. 95 721 49 52
branża: Szkoły - podstawowe i gimnazja <czytaj dalej>
Kaczmarek Jacek Sklep Motoryzacyjny

ul. Mieszka I 11, Gorzów Wlkp.
tel. 95 722 54 84
branża: Samochody - części, akcesoria - detal <czytaj dalej>
Bank Pekao S.A. Bankomat

ul. Fabryczna 12, Gorzów Wlkp.
tel.
branża: Bankomaty <czytaj dalej>

Odpowiedź w sprawie zatrudniania kapelanów w szpitalach
Publikujemy Stanowisko Duszpasterstwa Chorych i Służby Zdrowia Diecezji Zielonogórsko-Gorzowskiej w ... <czytaj dalej>
Szpital idzie do sądu
Wielospecjalistyczny Szpital Wojewódzki w Gorzowie Wlkp. skieruje do sądu rejonowego ... <czytaj dalej>
Dzielą się ciepłem
Gorzowskie Centrum Pomocy Rodzinie otrzymało od PGE Energia Ciepła pieniądze ... <czytaj dalej>
Szukasz działki? Wyszukiwarka czeka
19 stycznia 2021 roku udostępniona została nowa kompozycja, przygotowana z ... <czytaj dalej>
Kalendarium eventów
« styczeń 2021 »
P W Ś C P S N
    
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
dodaj: imprezy@egorzowska.pl
Mała wielka sprawa
eGorzowska - adminfoto_hanna.jpg
Hanna Kaup:
O co ta polsko-polska burza?
Rok 2021 zaczął się narodowo-polskim huraganem, tajfunem, trzęsieniem ziemi, spowodowanym aferą szczepionkową. Aferą, w której nazwisko Janda odmieniane jest przez wszystkie możliwe przypadki, a ona sama również wyśmiewana przez aktora ... <czytaj dalej>
Konkurs fotograficzny
Wydział Prewencji Komendy Wojewódzkiej Policji w Gorzowie zaprasza do udziału <czytaj dalej>
Lubisz ładnie mieszkać?
„Zielona ławeczka” czeka na Ciebie
Jest szansa na poprawę wyglądu podwórek i miejsc najbliższego otoczenia. <czytaj dalej>

aktualnie nie ma żadnej czynnej sondy
Robisz zdjęcia? Przyślij je do nas foto@egorzowska.pl
eGorzowska - cud1.jpg
Hanna Kaup:
Wyjątkowy jubileusz
W otoczeniu aniołów, przy dźwiękach muzyki Marka Piechockiego, tortem, szampanem ... <czytaj dalej>
Hanna Kaup:
Bo go wkurzyła?
To miejsce wciąż nie ma szczęścia. Kiedyś ktoś spalił domek, ... <czytaj dalej>
admin ego radzi:
Niepłodność – narastający problem
W Polsce rodzi się coraz mniej dzieci. Do posiadania więcej ... <czytaj dalej>
admin ego radzi:
Odbiór odpadów w czasie pandemii – wskazówki dla mieszkańców Gorzowa i okolic
Czy podczas pandemii obowiązuje segregowanie odpadów? W jaki sposób bezpiecznie ... <czytaj dalej>
Blogujesz? Rób to lokalnie!
Wystarczy jedno kliknięcie w egoBlog
Masz problem?
Napisz do eksperta egoEkspert
Żadna sprawa nie zostanie bez odzewu. Daj znać na eGo Forum
Anonim_9576:
w związku z powyższym, złapać żeberka na mieście i włączyć do akcji "posiłek dla seniora" <czytaj dalej>
Anonim_7214:
akcja celebrytów poskutkowała wzrostem zainteresowań szczepieniami
ludzie ustawiają sie w kolejkach <czytaj dalej>
Anonim_5782:
Będzie jak z TVP. Ludzie nie będą dawać na tacę, to państwo przejmie na swój garb. I tak zapłacimy wszyscy. <czytaj dalej>
Anonim_5394:
To nie sa inteligentni ludzie.
Urzednikiem zoataje miernota ktorej nie chcialo sie podjąć wysilku i ryzyka zalożenia i poprowadzenia DG. <czytaj dalej>
Anonim_9991:
Nauczył mnie patrzenia na Sztukę, dał możliwość poznania wielu artystów - pomiędzy nimi Władysława Hasiora, co dla mnie ważne niezwykle.
<czytaj dalej>
 
eGorzowska.pl - e-gazeta Gorzowskiej Agencji Dziennikarskiej