środa 5 sierpnia 2020     Oswald, Emil, Maria
eGorzowska - internetowy dziennik Gorzowskiej Agencji Dziennikarskiej
szukaj    szukaj szukaj
« powrót
Przeczytaj i stosuj, będziesz dłużej żył w zdrowiu
eGorzowska - 2517_dDU6Kblx9igSnxb9YZWH.jpgDane demograficzne wskazują na proces starzenia się społeczeństwa. Dlatego zachowanie dobrego zdrowia, szczególnie w przypadku ludzi starszych, okazuje się niezwykle ważne, zwłaszcza jeśli mają oni pozostać niezależni i aktywni.

Powszechnie wiadomo, że im wcześniej zadbamy o własne zdrowie, tym większe są szanse na jego utrzymanie. Najlepszy efekt osiągniemy, kształtując u dzieci zdrowe nawyki, które będą procentować przez całe ich życie i zapewnią im pogodną i niezależną starość. Jednakże pamiętajmy, że nasza postawa jest najważniejsza, gdyż najczęściej uczymy przez własny przykład. Nie puste słowa, lecz czyny zostaną zapamiętane i utrwalone.

Powinniśmy więc ruszać się i racjonalnie odżywiać, a przede wszystkim strzec się nadwagi i otyłości. Tak najkrócej można ująć wytyczne Rady ds. Diety Aktywności Fizycznej i Zdrowia przy Ministrze Zdrowia.

Aktywność fizyczna wynika z wrodzonych potrzeb organizmu, a dostosowana do możliwości jednostki, sprzyja rozwojowi organizmu, pomnażaniu i zachowaniu zdrowia. Ruch rozwija mięśnie, wpływa na prawidłowy wzrost i kształt kości, rozwija układ krążeniowo-oddechowy, podnosi sprawność i wydolność fizyczną.

Tymczasem zachowania zdrowotne Polaków dalece odbiegają od ideału. Według badań przeprowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny wiadomo, że ponad 90 proc. Polaków prowadzi typowo siedzący tryb życia. Wśród młodzieży najpopularniejszą formą spędzania wolnego czasu jest oglądanie TV i czytanie. Z form czynnego odpoczynku preferowany jest spacer. Natomiast badania naukowe wykazują, że aktywność ruchowa przynosi odpowiednie efekty, jeżeli jest systematyczna, a ćwiczenia są wykonywane przez określony czas i z określoną intensywnością.

I tak zalecaną dla dzieci i młodzieży minimalną dawką aktywności ruchowej jest jedna godzina dziennie dowolnego typu ruchu o zwiększonej intensywności, powodującej bicie serca i przyspieszony oddech, a dla dzieci i młodzieży codziennie uprawiającej jakiś rodzaj ruchu (pokonywanie pieszo lub na rowerze dłuższej drogi do szkoły) połowa tego czasu.

Jeżeli młodość mamy już za sobą, a zdrowe nawyki były nam dotychczas obce, to pocieszającym jest fakt, że zawsze możemy wprowadzić zmiany, które posłużą naszemu zdrowiu. A im jesteśmy starsi, tym mamy większy wpływ na to, jak się czujemy i wyglądamy.

Eksperci stwierdzili, iż w wieku około 50 lat stan naszego zdrowia zależy w 70 proc. od stylu życia, a w 30 proc. od genów. Tak więc, podejmując odpowiednie działania, spowolniamy proces starzenia się, czyli wydłużamy życie, zapobiegamy poważnym chorobom i przedwczesnej śmierci. Specjaliści zalecają umiarkowany stopień intensywności ćwiczeń, np. energiczny, szybki 30-minutowy marsz każdego dnia i/lub ćwiczenia dostosowane do wieku i możliwości zalecone przez specjalistę.

Osoby, które nie lubią ćwiczeń, mogą zmniejszyć ilość czasu spędzonego w pozycji siedzącej, jednocześnie uaktywniając się ruchowo, np. rezygnując z windy (2-4 pięter) oraz przemieszczając się pieszo (odległość 2-3 przystanków) zamiast jazdy środkami masowej komunikacji czy samochodem. Nie zwiększy to tak szybko i efektywnie sprawności fizycznej jak ćwiczenia, ale przyczyni się do poprawy zdrowia.

Wpływ wysiłku fizycznego na organizm:
· pomoc w utrzymaniu stałej, właściwej masy ciała,
· zmniejszenie ilości tkanki tłuszczowej,
· przyspieszenie przemiany materii,
· pomoc w zapobieganiu wadom postawy ciała,
· pomoc w utrzymaniu dobrej kondycji,
· kształtowanie zgrabnej sylwetki,
· obniżenie poziomu cholesterolu we krwi,
· zmniejszenie ryzyka zawału serca, miażdżycy, udaru mózgu,
· zapobieganie nadciśnieniu oraz regulacja ciśnienia tętniczego,
· zmniejszenie ryzyka tworzenia się skrzeplin,
· obniżenie ryzyka zachorowania na cukrzycę,
· zapobieganie osteoporozie,
· przeciwdziałanie stresom,
· dotlenienie mózgu,
· poprawa nastroju (podczas ruchu wytwarzane są endorfiny tzw. „hormon szczęścia”),
· relaks oraz zapewnienie dobrego snu,
· wzmocnienie odporności organizmu.

Ponadto wytyczne Rady ds. Diety Aktywności Fizycznej i Zdrowia przy Ministrze Zdrowia wskazują, iż drugim istotnym czynnikiem warunkującym dobry stan naszego zdrowia jest prawidłowa dieta, której podstawą jest różnorodność spożywanych produktów, gdyż organizm potrzebuje 60-70 składników. Pozostałe wskazówki dotyczą składu i częstości spożywania posiłków:
· jedzmy 3-5 posiłków dziennie, w tym koniecznie śniadanie - przerwy między posiłkami nie powinny być dłuższe niż 4 godziny,
· znaczną część codziennej diety powinny stanowić warzywa, gdyż zawierają witaminy, błonnik, przeciwutleniacze, są niskokaloryczne,
· codziennie jedzmy również owoce (uwaga: do wysokokalorycznych zaliczamy banany, winogrona, śliwki), pijmy soki owocowe bez dodatku cukru,
· pełnoziarniste produkty zbożowe (np. chleb razowy, pełnoziarnisty, grube kasze) powinny być dla nas głównym źródłem energii, gdyż zawierają błonnik, witaminy i składniki mineralne; inne cenne produkty to: ciemny makaron, brązowy ryż (biała mąka jest bez wartości),
· codziennie spożywajmy mleko i jego przetwory: jogurty, kefiry czy sery,
· spożywajmy głównie mięso drobiowe, ryby oraz nasiona roślin strączkowych np. grochu, fasoli czy soi; ograniczaj spożycie tłustego mięsa czerwonego,
· ryby zawierają kwasy omega-3, które mają pozytywny wpływ na mózg, oczy i serce,
· w codziennej diecie ograniczajmy spożycie cukru (najlepiej do zera: w USA preferuje się jedynie spożywanie owoców jako źródła naturalnego cukru) i soli (nadmiar powoduje nadciśnienie),
· dostarczajmy organizmowi wystarczającą ilość płynów – minimum 2 litry dziennie; uwaga na napoje słodzone - 1 litr dziennie to ok. 35 kg cukru rocznie czyli ok. 15 kg tłuszczu!!!
· unikajmy picia alkoholu.

Specjaliści podkreślają, iż odpowiednia dieta oraz aktywność fizyczna to konieczność dla wszystkich, aby nie być chorym, a dla chorych, żeby znów być zdrowym!

Wg Jolanta Połomska
Oddział Promocji Zdrowia WSSE


26 kwietnia 2012 12:04, admin ego
« powrót
Dodaj komentarz:

Twoje imię:
 
Tylko telefonicznie lub emailowo
Od środy 5 sierpnia kontakt z Biurem Obsługi Klienta oddziału ENERIS Surowce w Gorzowie Wielkopolskim jest możliwy tylko przez telefon ... <czytaj dalej>
"Dobry start" dla uczniów
Od 1 lipca wpłynęło ponad 1,4 mln wniosków o przyznanie jednorazowego wsparcia dla uczniów rozpoczynających rok szkolny w ramach programu ... <czytaj dalej>
Bon Wsparcia Przedsiębiorców
Zarząd Województwa Lubuskiego podjął decyzję o wznowieniu konkursu Lubuskie Bony Wsparcia Przedsiębiorców i przeprowadzeniu naboru uzupełniającego na nowych – transparentnych ... <czytaj dalej>
Dziecko z COVID 19 w gorzowskim szpitalu
Do odwołania Wielospecjalistyczny Szpital Wojewódzki w Gorzowie Wlkp. Sp. z o.o. wstrzymuje przyjęcia do Oddziału Chirurgii i Traumatologii Dziecięcej z ... <czytaj dalej>
Przeglądaj cały katalog lub dodaj swoją firmę
Kwolek Jolanta Biuro Usług Rachunkowych

ul. Prądzyńskiego 31 /4, Gorzów Wlkp.
tel. 95 732 03 33
branża: Biura - rachunkowe <czytaj dalej>

Tylko telefonicznie lub emailowo
Od środy 5 sierpnia kontakt z Biurem Obsługi Klienta oddziału ... <czytaj dalej>
2VIII2020 - zgłoś się właścicielu
2VIII2020. Dwa i pół miesiąca temu pisałam o pewnym pomoście w ... <czytaj dalej>
31VII2020 - wstyd
31VII2020. Jeśli chcecie popsuć sobie nastrój, to koniecznie wybierzcie się na ... <czytaj dalej>
Produkcja Clinta Eastwooda
Wśród wielu propozycji kinowych na nowy tydzień wybraliśmy seans w ... <czytaj dalej>
Kalendarium eventów
« sierpień 2020 »
P W Ś C P S N
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
      
dodaj: imprezy@egorzowska.pl
Mała wielka sprawa
eGorzowska - adminfoto_hanna.jpg
Hanna Kaup:
Nie rozumiem
Z przerażeniem oglądam to, co dzieje się w czasie trwającej wciąż kampanii przed wyborami Prezydenta RP. Uszom i oczom nie wierzę, gdy widzę i słyszę, jak Premier RP zapewnia, że ... <czytaj dalej>
Lubisz ładnie mieszkać?
„Zielona ławeczka” czeka na Ciebie
Jest szansa na poprawę wyglądu podwórek i miejsc najbliższego otoczenia. <czytaj dalej>
Jakie są nasze Smaki Regionów
Ruszyła XX edycja konkursu „Nasze Kulinarne Dziedzictwo-Smaki Regionów”. Organizuje go <czytaj dalej>

aktualnie nie ma żadnej czynnej sondy
Robisz zdjęcia? Przyślij je do nas foto@egorzowska.pl
eGorzowska - 2b.jpg
Hanna Kaup:
4VIII2020 - taki przecisk
4VIII2020. Od kiedy została wyremontowana ulica Wyszyńskiego, korzysta z niej coraz ... <czytaj dalej>
Hanna Kaup:
3VIII2020 - bez prądu nie ma życia
3VIII2020. Bez prądu nie ma dziś życia. Wszystko co robimy, opiera ... <czytaj dalej>
admin ego radzi:
Relacja córki z ojcem
Córeczka tatusia – choć niektórym to określenie kojarzy się negatywnie, ... <czytaj dalej>
admin ego radzi:
Kardiolodzy apelują: Chroń życie!
NIE#zostańwdomu z zawałem!
W dobie epidemii SARS-CoV-2 liczba zabiegów kardiologii interwencyjnej spadła nawet ... <czytaj dalej>
Blogujesz? Rób to lokalnie!
Wystarczy jedno kliknięcie w egoBlog
Masz problem?
Napisz do eksperta egoEkspert
Żadna sprawa nie zostanie bez odzewu. Daj znać na eGo Forum
Anonim_8319:
Chcesz żyć w tym chorym miasteczku, pracować i cieszyć sie Rodziną, bądź jak mgła - naucz się znikać. Bądź jak cień - nie posiadaj twarzy <czytaj dalej>
Anonim_8553:
Znając życie zerwą wybrzuszenie i wyrównają kostką brukową a urzędnicy powiedzą OK. <czytaj dalej>
Marek z Rybakowa:
... żeby mu ręka uschła ! <czytaj dalej>
Anonim_8682:
Bobry nie atakują łódek. <czytaj dalej>
Anonim_8682:
Dzisiaj w okolicy plaży w Santocznie znaleziono zakatowanego bobra. Otrzymał 30 ciosów wiosłem i jeden nożem. Oczywiście utopiony..... <czytaj dalej>
 
eGorzowska.pl - e-gazeta Gorzowskiej Agencji Dziennikarskiej