Zarząd województwa o strategii rozwoju
TrwajÄ… konsultacje rzÄ…dowego projektu Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego. 22 stycznia ZarzÄ…d Województwa Lubuskiego przyjÄ…Å‚ stanowisko w tej sprawie, w którym formuÅ‚uje uwagi do dokumentu. Zwrócono w nim uwagÄ™ m.in. na zwiÄ™kszenie centralizacji w polityce regionalnej, brak sprecyzowania roli strategii ponadregionalnych oraz brak rozwiÄ…zaÅ„ umożliwiajÄ…cych skuteczne finansowanie polityki regionalnej. Poniżej treść stanowiska.
1. Projekt Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego 2030 (KSRR2030) trafnie formuÅ‚uje wyzwania dla polityki regionalnej. Kwestie demograficzne, innowacyjnoÅ›ci, kapitaÅ‚u ludzkiego i spoÅ‚ecznego, infrastruktury technicznej i spoÅ‚ecznej, spójnoÅ›ci terytorialnej czy efektywnoÅ›ci zarzÄ…dzania sÄ… przy obecnych uwarunkowaniach zewnÄ™trznych i wewnÄ™trznych kluczowe i wymagajÄ… interwencji w ramach polityki regionalnej. Powinny być one jednak uzupeÅ‚nione i uspójnione z celami i kierunkami dziaÅ‚aÅ„ wskazanymi w części programowej np. w kwestiach zwiÄ…zanych ze starzeniem siÄ™ spoÅ‚eczeÅ„stwa, zmianami na rynku pracy (migracje zarobkowe) czy zmianami klimatu i zanieczyszczeniem Å›rodowiska.
2. NiepokojÄ…ce jest zwiÄ™kszenie centralizacji w polityce regionalnej. Projekt KSRR2030 w wielu miejscach zapowiada rosnÄ…cÄ… rolÄ™ rzÄ…du w ksztaÅ‚towaniu polityki regionalnej na poziomie subregionalnym, a nawet lokalnym oraz tworzenie nowych struktur centralnych. Jest to widoczne chociażby w zamiarze powoÅ‚ania Centrum Wsparcia Doradczego czy w planowanym mechanizmie PorozumieÅ„ Terytorialnych, które dopuszczajÄ… zawieranie uzgodnieÅ„ pomiÄ™dzy ministrem wÅ‚aÅ›ciwym do spraw rozwoju regionalnego a lokalnymi jednostkami samorzÄ…du terytorialnego z pominiÄ™ciem szczebla wojewódzkiego. Jest to niespójne z przywoÅ‚anÄ… w projekcie zasadÄ… subsydiarnoÅ›ci oraz okreÅ›lonÄ… w ustawie o samorzÄ…dzie województwa odpowiedzialnoÅ›ciÄ… samorzÄ…du województwa za prowadzenie polityki rozwoju województwa. Proces ten powinien odbywać siÄ™ w uzgodnieniu z samorzÄ…dami województw i z uwzglÄ™dnieniem ustaleÅ„ strategii rozwoju województwa.
3. Nieuzasadnionym przejawem centralizacji jest również zamierzenie utworzenia programu skierowanego do najsÅ‚abszych gospodarczo obszarów (Program 2020+) zarzÄ…dzanego z poziomu krajowego. Ze wzglÄ™du na zÅ‚ożoność i specyfikÄ™ regionalnÄ…, a nawet lokalnÄ… problemów wystÄ™pujÄ…cych na terenie różnych województw, skuteczniejsze byÅ‚oby przyporzÄ…dkowanie do RPO realizowanych
w województwach, w których zdiagnozowane zostaÅ‚y takie obszary (gminy), dodatkowej, dedykowanej alokacji Å›rodków na ich wsparcie. Potwierdzeniem tej tezy mogÄ… być uwagi zgÅ‚aszane przez przedstawicieli miast Å›rednich z województwa lubuskiego, które wskazujÄ… na nie zawsze trafnie ukierunkowanÄ… ofertÄ™ w ramach realizowanego z poziomu centralnego wsparcia dla miast Å›rednich.
4. ZwiÄ™kszenie nacisku na wzmacnianie szans rozwojowych obszarów sÅ‚abszych gospodarczo (w tym miast Å›rednich i maÅ‚ych) jest sÅ‚uszne. Nie powinno to jednak wykluczać dalszego istotnego wsparcia dla funkcji miast wojewódzkich, które sÄ… kluczowe dla konkurencyjnoÅ›ci regionów („motory rozwoju”). Ograniczenie OSI obligatoryjnych wyÅ‚Ä…cznie do obszarów zmarginalizowanych i tracÄ…cych funkcje, które zauważyć można w projekcie KSRR2030 może okazać siÄ™ nieefektywne. Wsparcia wymagajÄ… szczególnie mniejsze miasta wojewódzkie, niebÄ™dÄ…ce metropoliami jak Gorzów Wlkp. i Zielona Góra, które wykazujÄ… deficyty w innowacyjnoÅ›ci, sferze B+R, szkolnictwie wyższym i innych funkcjach metropolitalnych, a które peÅ‚niÄ… funkcjÄ™ biegunów konkurencyjnoÅ›ci regionów (w KSRR2030 brakuje analizy zróżnicowania miast wojewódzkich). Wobec powyższego, Obszary Strategicznej Interwencji (OSI) okreÅ›lone jako obligatoryjne należy uzupeÅ‚nić o miasta wojewódzkie, zgodnie z zapisami
w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju w części „Wyzwania rozwojowe miast”.
5. Projekt KSRR2030 nie precyzuje roli strategii ponadregionalnych, takich jak Strategia Rozwoju Polski Zachodniej. SÅ‚usznie zaakcentowano konieczność wzmacniania wspóÅ‚pracy i zintegrowanego podejÅ›cia do rozwoju na poziomie lokalnym, regionalnym i ponadregionalnym, ale ogólne zapisy sÄ… niewystarczajÄ…ce. KSRR2030 powinna wprost okreÅ›lać konkretne instrumenty realizacji projektów wskazanych w strategiach ponadregionalnych i ich wsparcia np. jako projektów pozakonkursowych lub w formie preferencji w ramach krajowych programów operacyjnych.
6. Z zastrzeżeniem uwag zgÅ‚oszonych w punkcie 3, w przypadku utrzymania Programu 2020+ zarzÄ…dzanego z poziomu centralnego, powinien on obejmować zasiÄ™giem wszystkie gminy zdiagnozowane jako zmarginalizowane. PrzeważajÄ…ca część Programu 2020+ zaproponowana w projekcie KSRR2030, ma być zaadresowana do obszarów, które korzystać bÄ™dÄ… mogÅ‚y również z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia (dublowanie wsparcia). JednoczeÅ›nie wiele gmin o trudnej sytuacji spoÅ‚eczno-ekonomicznej m.in. zlokalizowanych na terenie województwa lubuskiego, przy tak zaplanowanej interwencji nie bÄ™dzie miaÅ‚o możliwoÅ›ci skorzystać z żadnego dedykowanego wsparcia z poziomu krajowego. W projekcie uwzglÄ™dnić należy ponadto zaktualizowane dane wskazujÄ…ce obszary problemowe, zgodnie z przygotowanym na potrzeby Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju raportem z 2018 r. (mapa OSI obligatoryjnych powinna być corocznie aktualizowana).
7. Proponowany w projekcie KSRR2030, ukÅ‚ad Obszarów Strategicznej Interwencji pomija znacznÄ… część zachodniej Polski, w której również wystÄ™pujÄ… problemy rozwojowe, zdiagnozowane w rzÄ…dowej Strategii Rozwoju Polski Zachodniej. Wskazać należy na specyfikÄ™ zachodniego pogranicza i koniecznoÅ›ci jego wsparcia, w kontekÅ›cie sÄ…siedztwa z silnym partnerem niemieckim. WspóÅ‚praca transgraniczna, ale również konkurencja i zagrożenie wysysania zasobów przez podmioty z Niemiec, w peÅ‚ni uzasadniajÄ… potrzebÄ™ osobnego Programu dla Polski Zachodniej. Wsparcie zachodniego pogranicza, sÅ‚użące utrzymaniu spójnoÅ›ci terytorialnej paÅ„stwa, uznać można wrÄ™cz jako polskÄ… racjÄ™ stanu.
8. Pozytywnie ocenić należy utrzymanie dotychczasowego mieszanego systemu implementacyjnego polityki regionalnej opartego o regionalne programy operacyjne zarzÄ…dzane przez samorzÄ…dy województw i programy krajowe zarzÄ…dzane przez rzÄ…d. Regiony udowodniÅ‚y skuteczność w zarzÄ…dzaniu funduszami UE, czego dowodem sÄ… zatwierdzone przez KomisjÄ™ EuropejskÄ… sprawozdania z realizacji regionalnych programów operacyjnych w perspektywie 2007-2013.
9. Realizacja kontraktu terytorialnego przez stronÄ™ rzÄ…dowÄ… nie speÅ‚nia przypisanej mu roli efektywnego instrumentu polityki regionalnej. KSRR2030 powinna wprost okreÅ›lać, że proponowany nowy kontrakt terytorialny bÄ™dzie prawnÄ… podstawÄ… realizacji zidentyfikowanych przedsiÄ™wzięć, uzgodnionych pomiÄ™dzy rzÄ…dem a samorzÄ…dem województwa, również do realizacji w województwie w ramach krajowych programów operacyjnych.
10. Ważne dla skutecznej realizacji polityki regionalnej bÄ™dzie zapowiadane zwiÄ™kszenie znaczenia instrumentów rozwoju realizowanych ze Å›rodków krajowych, w ramach polityk sektorowych (resortowych) ukierunkowanych terytorialnie. PodstawowÄ… sÅ‚aboÅ›ciÄ… wdrożenia tego podejÅ›cia zaplanowanego w KSRR2030 bÄ™dzie jednak fakultatywność proponowanego kontraktu sektorowego, szczególnie, że ma on być gÅ‚ównym instrumentem dotyczÄ…cym kontraktowania Å›rodków krajowych pozostajÄ…cych w dyspozycji ministerstw na politykÄ™ regionalnÄ…. Dokument powinien wskazywać co najmniej obligatoryjne dziedziny, w których Å›rodki w ramach programu sektorowego zostanÄ… zakontraktowane regionalnie.
11. Kwestie planowania przestrzennego na poziomie regionalnym i lokalnym oraz jego integracji z planowaniem spoÅ‚eczno-gospodarczym potraktowano marginalnie. WÅ›ród projektów strategicznych KSRR2030 brak jest wyszczególnionego w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju projektu dotyczÄ…cego tej integracji.
12. W projekcie KSRR2030 brakuje wskazania konkretnych rozwiÄ…zaÅ„ (rozwiniÄ™cia projektu strategicznego Racjonalny system finasowania jst), które umożliwiÄ… skuteczne finansowanie polityki rozwoju przez JST w przyszÅ‚oÅ›ci. Wygenerowanie wiÄ™kszych Å›rodków na ważne dla regionu projekty bÄ™dzie niezbÄ™dne ze wzglÄ™du na zmniejszenie udziaÅ‚u Å›rodków unijnych po 2020 roku. SamorzÄ…d województwa, jako rzeczywisty kreator polityki regionalnej, powinien zyskać możliwość jej skutecznego finansowania poprzez znaczne zwiÄ™kszenie udziaÅ‚u w podatkach PIT i CIT.
LUM
27 stycznia 2019 13:44, admin ego
Dodaj komentarz:
Pielgrzymki
Tegoroczna piesza pielgrzymka powołaniowa odbędzie się w sobotę w sobotę 27 kwietnia.
Wyjście pielgrzymki na trasę z Paradyża do Rokitna nastąpi ...
<czytaj dalej>Prezydent w ministerstwie
Prezydent Gorzowa w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
- Z doÅ›wiadczenia wiem, że najważniejsze sÄ… relacje bezpoÅ›rednie. Ustalenia, które zapadajÄ… wtedy ...
<czytaj dalej>Tarasy jeszcze niedostępne
Woda w Warcie opada, odsÅ‚aniajÄ… siÄ™ zalane tarasy. Niestety, ze wzglÄ™dów bezpieczeÅ„stwa, nie mogÄ… być jeszcze udostÄ™pnione.
Zdecydowała o tym ekspertyza ...
<czytaj dalej>Apel o pomoc w sprawie odbudowy AJP
W dramatycznej dla uczelni i miasta sytuacji potrzebne jest wspólne dziaÅ‚anie. Dlatego prezydent miasta Jacek Wójcicki apeluje o pomoc w ...
<czytaj dalej>
Anonim_9617:
Jest wolność myśli i wypowiedzi, więc kto będzie chciał, pójdzie. Zaś ten Ośrodek Monitorowania.....to " ciepłe" posady i chęć &
<czytaj dalej>
Anonim_6779:
Nie sÄ…dziÅ‚em na poczÄ…tku, że Pan bÄ™dzie aż tak dobrym managerem. Zaczęło siÄ™ trochÄ™ dziwnie, Å›wiÄ™tem i kurczakami, ale efekty pokazaÅ‚y, Å
<czytaj dalej>
Anonim_6779:
I jeszcze raz, gratuluję i życzę 100 lat rządzenia Gorzowem.
<czytaj dalej>
Anonim_6779:
I dobrze, tak miało być, za ścieżkę rowerową wzdłuż Kłodawki. Proszę kontynuować przedłużenie do Kłodawy. Popieram.
<czytaj dalej>