środa 1 kwietnia 2020     Grażyna, Zbigniew, Teodor - Prima aprilis
eGorzowska - internetowy dziennik Gorzowskiej Agencji Dziennikarskiej

szukaj    szukaj szukaj
« powrót
Lekarz rodzinny wprowadził pacjentkę w błąd
Publikujemy odpowiedź zastępcy dyr. do spraw medycznych Wielospecjalistycznego Szpitala Wojewódzkiego Adama OStrowskiego na list czytelniczki w sprawie Szpitalnego Oddziału Ratunkowego.

"Redakcja eGorzowska

Szanowna Pani Redaktor,

Po zapoznaniu się z treścią Pani artykułu w sprawie problemu zdrowotnego p. Anny Kijo z Mieszkowic (http://www.egorzowska.pl/pokaz,z_pierwszej_reki,5770) pragnę wyrazić swoje zaskoczenie zaistniałą sytuacją i wyjaśnić (sprostować) kilka niejasności.

Jestem w stanie zrozumieć rozgoryczenie Pani Anny, bo niewątpliwie bóle kręgosłupa, które od kilku dni jej doskwierają mogą być uciążliwe. Pani Anna pisze: „...Od paru dni mam silne bóle kręgosłupa, które nie pozwalają mi samodzielnie funkcjonować. W dniu dzisiejszym (rano 9.1.15) ok. 12.00 byłam z wizytą u lekarza rodzinnego z tym problemem, dostałam najsilniejszy lek w zastrzyku. Nie pomógł...”. Chociaż ta wypowiedź Pani Anny nie wyjaśnia szczegółów porady lekarza rodzinnego, to jednak jako lekarz z wieloletnim doświadczeniem zawodowym, odnoszę wrażenie, że lekarz rodzinny p. Anny zbagatelizował problem zdrowotny pacjentki, uciekając się jedynie do zlecenia terapii „najsilniejszym lekiem w zastrzyku” bez właściwej diagnostyki obrazowej, której wyniki mogłyby wskazać przyczynę bólu i rozpocząć właściwe (skuteczne) leczenie pacjentki.

Według relacji pacjentki, jej lekarz rodzinny miał powiedzieć, iż „w razie braku poprawy samopoczucia kobieta miała pojechać na SOR do Gorzowa, gdzie lekarze powinni ją przyjąć i zrobić dokładniejsze badania”. Lekarz rodziny wprowadził swoją pacjentkę w błąd. Trudno dziś wyrokować, dlaczego lekarz rodzinny nie podjął wysiłku próby samodzielnego ustalenia przyczyny bólu, co z całą pewnością jest jego obowiązkiem i wykracza poza zakres kompetencji. Spodziewając się jednak możliwości braku poprawy z zakresie dolegliwości bólowych czy niewystarczającego działania zaordynowanego leku, lekarz rodzinny dbając o jak najlepiej rozumiany interes pacjentki, powinien wystawić jej skierowanie do właściwego oddziału (neurologicznego?, ortopedycznego?, neurochirurgicznego?). Nie zrobił tego. Być może dlatego, że wydanie takiego skierowania wymagałoby od niego szczegółowego zbadania pacjentki, w tym zlecenia wcześniej wykonania badań obrazowych, które sankcjonowałyby skierowanie do szpitala. Wypisanie p. Annie Kijo skierowania do szpitala pozwoliłoby na skierowanie jej w SOR do właściwego specjalisty i znacznie skrócić czas oczekiwania na konsultację specjalisty.

Pacjentka zgłosiła się do Szpitalnego Oddziału Ratunkowego w Gorzowie Wlkp. w piątek 9 stycznia 2015 r. ok. godz. 20.30. Tam została skierowana do lekarza, który po przeprowadzeniu wstępnego wywiadu dotyczącego jej stanu stwierdził, że życiu pacjentki nie zagraża niebezpieczeństwo.

Pragnę podkreślić, że Szpitalny Oddział Ratunkowy jest przeznaczony wyłącznie dla pacjentów wymagających pomocy w stanie zagrożenia życia, nagłego pogorszenia stanu zdrowia, poważnego urazu czy zatrucia i nie zastępuje lekarza podstawowej opieki zdrowotnej ani lekarza poradni specjalistycznej. W liście do redakcji Pacjentka potwierdza, że dolegliwości bólowe trwały od kilku dni. Trudno uznać takowe za sytuację nagłego zachorowania czy pogorszenia stanu zdrowia.

Lekarz Szpitalnego Oddziału Ratunkowego nie odmówił przyjęcia pacjentki, ale poinformował, że czas oczekiwania na świadczenia medyczne pacjentów na Szpitalnym Oddziale Ratunkowym z dolegliwościami trwającymi kilka dni może trwać dłużej (nawet kilka godzin). I czas ten może się wydłużyć w sytuacji, w której do SOR trafią pacjenci ze wskazaniami do pilniejszej interwencji medycznej. W żaden sposób nie oznaczało to próby bagatelizowania sytuacji, ale stratyfikowało pacjentkę zgodnie ze stosowanym w wielu nowoczesnych szpitalach na świecie jak i w Polsce (m.in. w Skierniewicach, Olkuszu i Warszawie) systemem TRIAGE, w którym szybkość udzielonej pomocy zależy od stanu zdrowia pacjenta, a nie od kolejności zgłoszenia. W systemie TRIAGE pacjenci, u których nie występuje stan aktualnego zagrożenia życia przypisywani są do kategorii „zielonej”. W tym systemie do określenia pilności podjęcia interwencji lekarza wykorzystuje się oznaczenia kolorami (kod czerwony – przypadek nagły, w którym lekarz zajmuje się pacjentem natychmiast, kod pomarańczowy – przypadek bardzo pilny, kod żółty – pilny, w którym lekarz powinien podjąć czynności do 60 min., i kod zielony – bez potrzeby pilnej interwencji). Pani Anna decyzją pracownika SOR słusznie została zakwalifikowana jako pacjent bez stanu zagrożenia życia i nagłego pogorszenia stanu zdrowia, czyli taki, któremu pomoc zostanie udzielona ale w dalszej kolejności (po udzieleniu pomocy pacjentom o kodzie czerwonym, pomarańczowym i żółtym).

Nie jest prawdą, że „trzeba być umierającym lub tzw. osobą uzależnioną od wszelakich używek, aby uzyskać chcianą pomoc” - jak twierdzi pacjentka. Prawdą jest natomiast, że o kolejności udzielania świadczeń medycznych poszczególnym pacjentom decyduje lekarz, kierując się wyłącznie wskazaniami medycznymi, i po wstępnej ocenie to on kwalifikuje pacjentów do pomocy natychmiastowej, pilnej i pozostałych.

Niestety Szpitalne Oddziały Ratunkowe w całej Polsce (w Gorzowie także) nadmiernie często mylone są (przez pacjentów i lekarzy rodzinnych) z całodobową poradnią specjalistyczną, którą z całą pewnością nie są. Według NIK w 2012 r., w SOR w Szpitalu Wojewódzkim w Zielonej Górze aż 80 proc. pacjentów nie kwalifikowało się do udzielenia im tam pomocy. Aż ośmiu na dziesięciu pacjentów powinno skorzystać z pomocy lekarza rodzinnego, poradni specjalistycznych lub nocnej i świątecznej pomocy doraźnej.

Mimo to Wielospecjalistyczny Szpital Wojewódzki w Gorzowie Wlkp. podejmuje działania, aby czas oczekiwania na konsultację z lekarzem w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym był jak najkrótszy. Decyzją Prezesa w ostatnim czasie zwiększona została obsada lekarsko-pielęgniarska na SOR oraz, aby zwiększyć dostępność pacjentów do specjalistycznych badań wydłużony został czas pracy Zakładu Diagnostyki Obrazowej w tym Pracowni Tomografii Komputerowej.

Biorąc pod uwagę powyższe wyjaśnienia wyrażam swoje ubolewanie, że pacjentka nie zdecydowała się poczekać na udzielenie pomocy w SOR. Tym niemniej, raz jeszcze pragnę podkreślić, że Szpitalny Oddział Ratunkowy jest miejscem powołanym do udzielania pomocy w stanie zagrożenia życia, nagłego pogorszenia stanu zdrowia, poważnego urazu czy zatrucia. Jestem przekonany, że lepsze zrozumienie tego faktu pozwoli uniknąć wielu nieporozumień i niepotrzebnej frustracji pacjentów.

Z poważaniem"

Adam Ostrowski
z-ca dyrektora ds. lecznictwa
Wielospecjalistycznego Szpitala Wojewódzkiego
w Gorzowie Wlkp. sp. z o.o.

13 stycznia 2015 11:44, admin ego
« powrót
Dodaj komentarz:

Twoje imię:
 
Komentarze:


Tłumaczenie jest zawiłe, pokrętne i trudne do zrozumienia dla normalnego człowieka. Sprawa opisana też została wraz z tłumaczeniem w dzisiejszej GL.
Jak dobrze przetrawić to tłumaczenie szpitala to jest ono logiczne, sensowne. Ale nie o to ludziom chodzi. Co zrobić ,aby zamienić zakład produkcyjny zwany gorzowskim szpitalem w ludzki, przyjazny zakład leczniczy. Co zrobić aby szpital był chwalony przez LUDZI ,a nie przez INSTYTUCJE rozdające "sztandary przechodnie"?
steblin, 14.01.2015, 16:51, 81.190.171.195 ##

Opisana sprawa należy do gatunku: co pierwsze: kura czy jajo. Tylko że tu wiadomo, co. Lekarz podstawowej opieki powinien dać skierowanie na diagnostykę. Ludzie nauczyliby się, od czego jest SOR. Nie dajmy się zwariować. Bóle kręgosłupa się leczy u specjalisty.
Anonim_6278, 14.01.2015, 17:10, 89.228.146.43 ##

Jakby lekarz rodzinny wykonał swoją pracę dokładnie (zgodnie z tym co lekarz rodzinny powinien zrobić) tzn zlecił przynajmniej zdjęcie RTG i podał leki (co uczynił) oraz wystawił skierowanie do poradni to wtedy można mieć pretensje... A tak learz rodzinny zaoszczędził na Pani koszty (zdjęcie rtg i konsultacja, które musiałby pokryć z tego co dostaje od NFZ).
Romano, 15.01.2015, 11:08, 31.172.190.98 ##

Serwis www.egorzowska.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłączną własnością ich autorów.

Uaktualnione zarządzenia duszpasterskie na czas pandemii
26 marca bp Tadeusz Lityński wydał uaktualnione zarządzenia odnoszące się do duszpasterstwa w okresie zmagań z pandemią koronawirusa. Obszerny, liczący ... <czytaj dalej>
Zmiany w kursowaniu pociągów
Publikujemy komunikat w sprawie kursowania pociągów POLREGIO. W związku z wdrożeniem nadzwyczajnych rządowych rozwiązań mających na celu zapobieganie, przeciwdziałanie i zwalczanie ... <czytaj dalej>
Sytuacja epidemiologiczna w Gorzowie
Publikujemy komunikat Urzędu Miasta w Gorzowie w sprawie sytuacji związanej z koronawirusem. Wczoraj informowaliśmy o kolejnym zachorowaniu w województwie. Szczegóły tu: ... <czytaj dalej>
Ograniczenia w wydziale komunikacji
Celem ograniczenia przebywania w jednym pomieszczeniu wielu osób, od poniedziałku (16 marca) w Wydziale Komunikacji Urzędu Miasta przy ulicy Myśliborskiej ... <czytaj dalej>
Przeglądaj cały katalog lub dodaj swoją firmę
Żłobiński Mariusz Biuro Rachunkowe

ul. Śląska 77 b lok. 7, Gorzów Wlkp.
tel. 602 299 759
branża: Biura - rachunkowe <czytaj dalej>
"Nrg" Kamil Jasiński

ul. Pomorska 36, Gorzów Wlkp.
tel. 502 750 568
branża: Solaria <czytaj dalej>
Wspólnota Mieszkaniowa 3056 Ul.Garbary 16 w Gorzowie Wlkp.

ul. Armii Polskiej 29, Gorzów Wlkp.
tel. 95 738 71 68
branża: Wspólnoty mieszkaniowe <czytaj dalej>

Chlorator od gorzowskich wodociągów
Dzięki Przedsiębiorstwu Wodociągów i Kanalizacji, cieki szpitala zakaźnego będą wolne ... <czytaj dalej>
Jak radzić sobie z lękiem
Od wtorku 31 marca, na kanale YouTube Akademia NFZ będą ... <czytaj dalej>
Siedem rad, jak nie dać się hackerom
SMS-y na temat szczepień przeciwko koronawirusowi z obietnicą zwrotu 70 ... <czytaj dalej>
Kto wytwarza więcej śmieci? Polak czy Duńczyk?
I co z tego wynika
Odpowiedzialne i efektywne gospodarowanie odpadami to jeden z największych problemów ... <czytaj dalej>
Kalendarium eventów
« kwiecień 2020 »
P W Ś C P S N
  
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
   
dodaj: imprezy@egorzowska.pl
Mała wielka sprawa
eGorzowska - adminfoto_hanna.jpg
Hanna Kaup:
Pytania tendencyjne
Mamy w kraju stan epidemiczny. Dla zwykłego człowieka to stan nadzwyczajny. Wszystko od ponad tygodnia zmieniło się w życiu niemal każdego Polaka. Ale ta nadzwyczajna sytuacja dla niektórych nic nie ... <czytaj dalej>
Tajemnica mojej wyobraźni
Pod hasłem „Tajemnica mojej wyobraźni” rusza 18. edycja ogólnopolskiego konkursu <czytaj dalej>
Lubuskie Wawrzyny 2019 – zaproszenie do konkursu
Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna im. Cypriana Norwida w Zielonej <czytaj dalej>

aktualnie nie ma żadnej czynnej sondy
Robisz zdjęcia? Przyślij je do nas foto@egorzowska.pl
eGorzowska - dsc_0186.jpg
Hanna Kaup:
1IV2020 - prima aprilis
1IV2020. Wydawać by się mogło, że w sytuacji epidemii i coraz ... <czytaj dalej>
Hanna Kaup:
31III2020 - coraz trudniej
31III2020. Ostatni dzień marca. Rząd w czasie kolejnej konferencji poinformował Polaków ... <czytaj dalej>
admin ego radzi:
Czym jest koronawirus
Dr Dawid Ciemięga pochodzi z Tychów. Jest lekarzem pediatrą i ... <czytaj dalej>
admin ego radzi:
Siedem rad, jak nie dać się hackerom
SMS-y na temat szczepień przeciwko koronawirusowi z obietnicą zwrotu 70 ... <czytaj dalej>
Blogujesz? Rób to lokalnie!
Wystarczy jedno kliknięcie w egoBlog
Masz problem?
Napisz do eksperta egoEkspert
Żadna sprawa nie zostanie bez odzewu. Daj znać na eGo Forum
Anonim_2726:
nosił wilk razy kilka, ponieśli jednego i drugiego wilka <czytaj dalej>
Anonim_5592:
2726 Samokrytyka dobra rzecz <czytaj dalej>
Anonim_2726:
Ale się ubawiłem <czytaj dalej>
Anonim_2726:
Gorzów to stan umysłu <czytaj dalej>
Anonim_5592:
Pionierom szacunek, ale takim piernikom marudzącym na forum, zatruwającym ludziom umysły nie! Siedzisz tu i zrzędzisz. I myślisz, że naprawiasz <czytaj dalej>
 
eGorzowska.pl - e-gazeta Gorzowskiej Agencji Dziennikarskiej