Starostwo Powiatowe w Gorzowie stawia na rozwój turystyki. Planuje stworzyć sieć transgranicznych Å›cieżek rowerowych. WÅ‚aÅ›nie skompletowaÅ‚o dokumenty, które pozwolÄ… realizować projekt budowy Trasy Rowerowej Warta-Noteć (TRWN).
PomysÅ‚ na stworzenie tras rowerowych biegnÄ…cych w pasie przygranicznym powstaÅ‚ w Starostwie Powiatowym w Gorzowie kilka lat temu. W 2012 r. zakoÅ„czyÅ‚ siÄ™ pierwszy etap, który polegaÅ‚ na opracowaniu koncepcji lokalizacyjnej Å›cieżki rowerowej na waÅ‚ach przeciwpowodziowych od Kostrzyna nad OdrÄ… do Krzyża Wielkopolskiego. Obecnie Powiat Gorzowski przeszedÅ‚ do drugiego etapu, którego celem jest wybudowanie TRWN przy wspóÅ‚pracy z gminami: Kostrzyn nad OdrÄ…, Witnica, Bogdaniec, Deszczno, Santok w ramach Å›rodków europejskich.
Projekt zakÅ‚ada również poÅ‚Ä…czenie trasy ze Å›cieżkÄ… rowerowÄ… ONR po niemieckiej stronie na terenie partnerskiego Powiatu Markisch-Oderland. W ten sposób powstanie sieć transgranicznych Å›cieżek rowerowych, które bÄ™dÄ… sÅ‚użyć mieszkaÅ„com po obu stronach granicy a także licznym turystom, którzy już odwiedzajÄ… bogate przyrodniczo tereny. Starosta gorzowski
Józef Kruczkowski liczy na zwiÄ™kszenie popularnoÅ›ci naszego regionu i Å›ciÄ…gniecie tu miÅ‚oÅ›ników jednoÅ›ladów. – Liczymy, że z takiej trasy może skorzystać rocznie nawet milion osób – mówi.
DÅ‚ugość trasy rowerowej wynosi okoÅ‚o 120 km. Mieszka przy niej okoÅ‚o 200 tys. ludzi, którzy coraz częściej korzystajÄ… z rowerów. Ten fakt pozwala wierzyć, że pomysÅ‚ budowy TRWN jest trafiony. PojawiÅ‚a siÄ™ też szansa wÅ‚Ä…czenia TRWN do europejskiej sieci tras rowerowych EuroVelo.
– Gdyby pomysÅ‚ budowy Å›cieżki Warta-Noteć byÅ‚ wsparty EuroVelo, moglibyÅ›my mówić o wiÄ™kszych pieniÄ…dzach zarówno europejskich, jak i regionalnych na wybudowanie Å›cieżki i innych skorelowanych z niÄ… Å›cieżek oraz z poÅ‚Ä…czeniem kolejowym Berlin-Kostrzyn-Gorzów-PiÅ‚a. Wtedy turyÅ›ci jadÄ…c pociÄ…giem, mogliby wysiąść na dowolnej stacji i skorzystać z takiej atrakcji, jaka na danym obszarze byÅ‚aby dostÄ™pna – mówiÅ‚ Józef Kruczkowski przed podpisaniem w marcu 2014 r. wspólnego stanowiska na konferencji w UrzÄ™dzie Miasta w Gorzowie.
Pierwsza konferencja poÅ›wiÄ™cona budowie Trasy Rowerowej Warta-Noteć (TRWN) odbyÅ‚a siÄ™ 19 listopada 2013 r. Wtedy starosta gorzowski Józef Kruczkowski zachÄ™caÅ‚ starostów, burmistrzów oraz reprezentantów poszczególnych gmin i powiatów, by zainteresowali siÄ™ projektem i zÅ‚ożyli poparcie oraz wolÄ™ przystÄ…pienia do jego realizacji: – Wszyscy wiemy, że Ziemia Lubuska jest piÄ™kna. Warto tu żyć dÅ‚użej i zdrowiej – mówiÅ‚. – Projekt zakÅ‚ada propagowanie zdrowego stylu życia i aktywnego wypoczynku. MiÅ‚oÅ›nicy turystyki rowerowej bÄ™dÄ… mogli bezpiecznie przejechać trasÄ™ rowerowÄ… od Kostrzyna nad OdrÄ… aż do granic gminy Santok i dalej do Drezdenka, nie korzystajÄ…c z dróg publicznych o wzmożonym ruchu, a wiÄ™c nie narażajÄ…c siÄ™ na niebezpieczeÅ„stwo.
11 czerwca starosta Józef Kruczkowski zaprosiÅ‚ na drugÄ… konferencjÄ™ w ramach projektu sieciowego, by przekazać zainteresowanym gminom komplet niezbÄ™dnych dokumentów konieczny do realizacji inwestycji. TworzÄ… go: techniczna koncepcja programowa z uzgodnieniami funkcjonalno-użytkowymi na odcinku od Kostrzyna nad OdrÄ… do Santoka. Wartość 60 km Trasy Rowerowej Warta-Noteć oraz 30 km Å›cieżek Å‚Ä…cznikowych po stronie Powiatu Gorzowskiego to koszt ok. 16 mln zÅ‚ brutto. Ten sam scenariusz zrealizuje Powiat Strzelecko-Drezdenecki na odcinku z Santoka do Drezdenka.
W zwiÄ…zku z budowÄ… TRWN powstaÅ‚ system oznakowania Å›cieżek. SÄ… to metalowe tablice odporne na dziaÅ‚anie atmosferyczne, które już pojawiÅ‚y siÄ™ na ok. 20-kilometowym odcinku.
– 50 miejsc na trasie bÄ™dzie oznakowanych co ok. 700 m. Poza tym, by turystom uÅ‚atwić poruszanie siÄ™ w piÄ™knym krajobrazowo terenie (m.in. po obszarze UjÅ›cie Warty) PTTK już wydaÅ‚o mapÄ™, a do koÅ„ca czerwca wyda kieszonkowy folder. Ta trasa to jest krÄ™gosÅ‚up, do którego bÄ™dÄ… doczepiane Å›cieżki Å‚Ä…cznikowe, prowadzÄ…ce do miejsc atrakcyjnych w naszym powiecie – mówiÅ‚ prezes PTTK
Zbigniew Rudziński.
W konferencji wziÄ™li udziaÅ‚ m.in.: reprezentant partnerskiego Powiatu Markisch-Oderland, wójt gminy Zwierzyn
Eugeniusz Krzyżanowski oraz zainteresowane gminy powiatu gorzowskiego i jego mistrz rowerowy
Marek Skrobański.
Dofinansowanie przedsięwzięcia pochodzi z Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego Oś Priorytetowa III priorytet inwestycyjny 4.5. ograniczenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery. Przykładowe projekty: Budowa lub przebudowa infrastruktury dla rozwoju ekologicznego transportu publicznego, w tym ścieżki rowerowe.
Tekst i foto Hanna Kaup
Oni tu zostajÄ…
„ZostajÄ™!” to hasÅ‚o nowej kampanii promujÄ…cej Gorzów, która ma zwrócić uwagÄ™ na zalety naszego miasta, dziÄ™ki którym jest ono doskonaÅ‚ym ...
<czytaj dalej>Pielgrzymki
Tegoroczna piesza pielgrzymka powołaniowa odbędzie się w sobotę w sobotę 27 kwietnia.
Wyjście pielgrzymki na trasę z Paradyża do Rokitna nastąpi ...
<czytaj dalej>Prezydent w ministerstwie
Prezydent Gorzowa w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
- Z doÅ›wiadczenia wiem, że najważniejsze sÄ… relacje bezpoÅ›rednie. Ustalenia, które zapadajÄ… wtedy ...
<czytaj dalej>Tarasy jeszcze niedostępne
Woda w Warcie opada, odsÅ‚aniajÄ… siÄ™ zalane tarasy. Niestety, ze wzglÄ™dów bezpieczeÅ„stwa, nie mogÄ… być jeszcze udostÄ™pnione.
Zdecydowała o tym ekspertyza ...
<czytaj dalej>