Powstają kolejne odcinki S3. Kierowcy oczekują na ich otwarcie, bowiem skrócą czas przejazdu między najważniejszymi ośrodkami w kraju. Podniosą poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego i komfort podróży.
29 września Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała z rządowym Centrum Unijnych Projektów Transportowych pierwsze umowy na dofinansowanie inwestycji drogowych z Programu Operacyjnego "Infrastruktura i środowisko". Suma funduszy UE na realizację pięciu inwestycji wynosi ok. 3,3 mld zł. Wśród nich znalazły się dwa odcinki na terenie naszego regionu:
-
S3 Nowa Sól -Legnica (odcinek Kaźmierzów -Legnica),
-
S3 Nowa Sól -Legnica, odcinek w. Nowa Sól Płd. -węzeł Kaźmierzów (bez węzła),
BUDOWA DROGI EKSPRESOWEJ S3 NOWA SÓL-LEGNICA, ODC. KAŹMIERZÓW-LEGNICA
wartość całkowita: ponad 1,9 mld
dofinansowanie UE: ok. 992 mln zł
lata realizacji: 2015 - 2018
Projekt obejmuje budowę drogi ekspresowej S3 o długości 48,27 km. S3 jako fragment drogi międzynarodowej E65, stanowi część połączenia drogowego w ramach trasy przebiegającej z północy na południe Europy tj. Ystad -Świnoujście -Wolin -Goleniów -Szczecin -Świebodzin -Jelenia Góra -Jakuszyce -Praga -Bratysława -Zagrzeb -Kosowo -Kreta. Inwestycja przebiega przez województwo dolnośląskie. Jest projektowana jako droga dwujezdniowa, o 2 pasach ruchu w każdym kierunku (za wyjątkiem odcinka Polkowice -Lubin - przekrój 2x3).
BUDOWA DROGI EKSPRESOWEJ S3 NOWA SÓL - LEGNICA, ODC. W. NOWA SÓL PŁD. - W. KAŹMIERZÓW (BEZ WĘZŁA)
wartość całkowita: ponad 980 mln zł
dofinansowanie UE: ponad 570,2 mln zł
lata realizacji: 2014 - 2018
Projekt ma na celu budowę drogi ekspresowej S3 Nowa Sól -Legnica -odc. w. Nowa Sól Płd. -w. Kaźmierzów (bez węzła) o długości niemal 33,3 km. Inwestycja przebiega przez obszar województwa lubuskiego i dolnośląskiego. Na całym odcinku projektowanej trasy przewidziano przekrój dwujezdniowy z dwoma pasami ruchu, pasem dzielącym (w tym rezerwa pod trzeci pas ruchu) oraz pasem awaryjnym.
Z Programu Operacyjnego IiŚ 2014-2020 ok. 83 mld zł zostanie przeznaczonych na sektor transportu. W tym roku ok. 45 mld zł tylko na drogi. Priorytetem będzie budowa nowoczesnej i kompletnej sieci dróg znajdujących się w transeuropejskiej sieci transportowej (tzw. sieci TEN-T) oraz w miastach, ze szczególnym uwzględnieniem kolei. O unijne wsparcie będą mogły ubiegać się także projekty z zakresu transportu multimodalnego (tj. wykorzystującego więcej niż jeden środek przewozu), lotniczego oraz miejskiego transportu niskoemisyjnego.
Będą to inwestycje dotyczące m.in.:
- stworzenia spójnej sieci dróg o dużej przepustowości, łączącej wszystkie miasta wojewódzkie z siecią TEN-T - przede wszystkim budowa nowych szlaków, w tym obwodnic miast; odciążenie ośrodków miejskich od ruchu drogowego;
- poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego - m.in. doposażenie jednostek nadzoru nad ruchem drogowym i służb ratowniczych;
- transportu intermodalnego - np. poprawa funkcjonowania i możliwości przeładunkowych terminali drogowo-kolejowych w portach morskich; modernizacja, rozbudowa i budowa terminali intermodalnych wraz z infrastrukturą dostępową (w szczególności zlokalizowanych w sieci TEN-T), zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony, platformy);
- poprawy infrastruktury dostępu do portów, infrastruktury portowej i nabrzeżowej (porty w sieci bazowej TEN-T);
- żeglugi śródlądowej - np. usuwanie tzw. wąskich gardeł, poprawa bezpieczeństwa żeglugi, program wdrażania systemu informacji rzecznej (warunkiem koniecznym jest pełna zgodność inwestycji z wymogami prawa UE, w tym z uwzględnieniem ich w dokumentach strategicznych spełniających wymogi Ramowej Dyrektywy Wodnej i tzw. Dyrektywy powodziowej);
- rozwoju kolei zarówno w sieci TEN-T jak i poza nią, a także kolei miejskich - m.in. modernizacja, rehabilitacja istniejących szlaków; unowocześnienie taboru, dworców i przystanków; wprowadzanie na najważniejszych szlakach Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS);
- poprawy bezpieczeństwa w ruchu lotniczym i kolejowym;
- ekologicznego transportu miejskiego - nowoczesna infrastruktura tramwajowa, niskoemisyjne autobusy, trolejbusy.
oprac. na podst. materiałów Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju
Oni tu zostają
„Zostaję!” to hasło nowej kampanii promującej Gorzów, która ma zwrócić uwagę na zalety naszego miasta, dzięki którym jest ono doskonałym ...
<czytaj dalej>Pielgrzymki
Tegoroczna piesza pielgrzymka powołaniowa odbędzie się w sobotę w sobotę 27 kwietnia.
Wyjście pielgrzymki na trasę z Paradyża do Rokitna nastąpi ...
<czytaj dalej>Prezydent w ministerstwie
Prezydent Gorzowa w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
- Z doświadczenia wiem, że najważniejsze są relacje bezpośrednie. Ustalenia, które zapadają wtedy ...
<czytaj dalej>Tarasy jeszcze niedostępne
Woda w Warcie opada, odsłaniają się zalane tarasy. Niestety, ze względów bezpieczeństwa, nie mogą być jeszcze udostępnione.
Zdecydowała o tym ekspertyza ...
<czytaj dalej>