– Każdy kraj na Å›wiecie reformuje edukacjÄ™ publicznÄ… – to zdanie uznanego amerykaÅ„skiego lidera w dziedzinie innowacji i kreatywnoÅ›ci sir Kena Robinsona mogÅ‚oby posÅ‚użyć uzasadnieniu idei stworzenia w Stanowicach Klubu MÅ‚odych Wynalazców w Centrum Badawczo-Wdrożeniowym „Eko – Innowacje”. Klub należy do ZUO Sp. z o.o. i zostaÅ‚ oficjalnie otwarty 22 stycznia.
Dlaczego edukacja publiczna wymaga reform? MajÄ… na to wpÅ‚yw powody ekonomiczne i kulturalne. DziÅ› – jak mówi Robinson – staramy siÄ™ wychodzić naprzeciw przyszÅ‚oÅ›ci, robiÄ…c to samo, co robiliÅ›my w przeszÅ‚oÅ›ci. Tym samym alienujemy miliony dzieci, które nie widzÄ… celu w chodzeniu do szkoÅ‚y, bo nie wierzÄ… w to, w co wierzyÅ‚y starsze pokolenia: że dyplom ukoÅ„czenia szkoÅ‚y da im dobrÄ… pracÄ™. Ten dyplom dziÅ› nie jest żadnÄ… gwarancjÄ… jej zdobycia. WspóÅ‚czesny system edukacji zostaÅ‚ stworzony dla zupeÅ‚nie innych czasów i dlatego wymaga zmian.
W te zmiany chce siÄ™ wpisywać Klub MÅ‚odych Wynalazców w Centrum Badawczo-Wdrożeniowym „Eko – Innowacje” w Stanowicach. Jego organizatorzy chcÄ… wykorzystywać fakt, że najwiÄ™kszy potencjaÅ‚ tkwi w dzieciach oraz, że najszybciej uczymy siÄ™ w grupach, a wspóÅ‚praca jest źródÅ‚em wzrostu i rozwoju.
Ken Robinson uzasadnia ten potencjaÅ‚ wynikami badaÅ„ przeprowadzonych na dzieciach z przedszkola, a dotyczÄ…cych myÅ›lenia dywergencyjnego (dywergencyjność Robinson tÅ‚umaczy jako podstawÄ™ dla kreatywnoÅ›ci, zdolność widzenia możliwie wielu odpowiedzi na pytanie, wielu interpretacji). Badanie wykonane na 1500 dzieciach w wieku przedszkolnym wykazaÅ‚o, że 98 proc. z nich uzyskaÅ‚o wynik geniusza. Kiedy przebadano je pięć lat później, doskonaÅ‚y wynik osiÄ…gnęło już tylko 50 proc. W kolejnym badaniu – (13-15 lat) – jeszcze mniej.
Tak wiÄ™c, by wychować przyszÅ‚ych noblistów, trzeba zapraszać do laboratoriów już dzieci. JeÅ›li wiÄ™c masz pociechy w wieku przedszkolnym, możesz zaplanować im wycieczkÄ™ do Stanowic, gdzie w formie zabawy postawiÄ… pierwsze kroki w pasjonujÄ…cym Å›wiecie doÅ›wiadczeÅ„ przyrodniczo-technicznych. Klub bÄ™dzie bowiem otwarty dla wszystkich, a jednorazowo pomieÅ›ci ok. 30-osobowe grupy.
Już dziÅ› Klub nawiÄ…zaÅ‚ wspóÅ‚pracÄ™ ze szkoÅ‚ami gimnazjalnymi i ponadgimnazjalnymi. Najlepsi uczniowie z II LO, przygotowujÄ…cy siÄ™ do olimpiad, bÄ™dÄ… tam prowadzić swoje naukowe badania. WejdÄ… też w rolÄ™ mistrzów i poprowadzÄ… zajÄ™cia dla mÅ‚odszych kolegów np. z gimnazjum w BogdaÅ„cu.
Klub powstaÅ‚ na podstawie przeprowadzonej analizy wyników egzaminów gimnazjalnych z lat 2008-2012 z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych w województwie lubuskim. Zauważono niepokojÄ…cÄ… tendencjÄ™ zniżkowÄ…, niezależnie od lokalizacji szkóÅ‚. Wyniki w sposób reprezentatywny odzwierciedlajÄ… wiÄ™c poziom nauczania tych przedmiotów w caÅ‚ym regionie. I ten poziom należy poprawić.
Jednym z powodów spadku poziomu wiedzy w tych dziedzinach jest brak możliwoÅ›ci samodzielnego poznawania zjawisk przyrodniczych (fizyka, chemia, biologia) w formie indywidualnie przeprowadzanych doÅ›wiadczeÅ„, a nauczanie sprowadza siÄ™ jedynie do poznawania niezrozumiaÅ‚ych wzorów, definicji i tylko sporadycznie jest urozmaicane przez nauczyciela prezentacjami multimedialnymi lub pokazem doÅ›wiadczeÅ„ (przeprowadzanych przez nauczyciela, a nie przez uczniów). KsztaÅ‚cimy w ten sposób jedynie teoretyków, bez umiejÄ™tnoÅ›ci wnioskowania i co gorsza szybko zapominajÄ…cych, podawana w ten sposób wiedza ma nieatrakcyjnÄ… formÄ™.
Skutki prezentowanego modelu nauczania sÄ… podkreÅ›lane w wypowiedziach wiÄ™kszoÅ›ci przedsiÄ™biorców z naszego województwa, narzekajÄ…cych na mÅ‚odÄ… kadrÄ™, która pomimo ukoÅ„czenia procesu ksztaÅ‚cenia nie rozumie czÄ™sto podstawowych pojęć.
22 stycznia w Stanowicach odbyÅ‚a siÄ™ uroczystość otwarcia Klubu MÅ‚odych Wynalazców. UczestniczyÅ‚y w niej wÅ‚adze wojewódzkie i samorzÄ…dowe, m.in.: wojewoda Jerzy Ostrouch, marszaÅ‚ek Elżbieta Polak, prezydent Gorzowa Tadeusz JÄ™drzejczak, starosta powiatu gorzowskiego Józef Kruczkowski. Prezes ZUO Marek Wróblewski zaprosiÅ‚ też wÅ‚adze i pracowników naukowych PaÅ„stwowej Wyższj SzkoÅ‚y Zawodowej oraz dyrektorów szkóÅ‚ z Gorzowa i powiatu. Po uroczystym przeciÄ™ciu wstÄ™gi, goÅ›cie wziÄ™li udziaÅ‚ w doÅ›wiadczeniu pod nazwÄ… "obudzić sÅ‚onia" (zdjÄ™cia poniżej).
Tekst i foto Hanna Kaup
Fotorelacja:
http://www.egorzowska.pl/pokaz,galeria,0,0,2014-01-23_stanowice,
SzczegóÅ‚owe informacje o klubie (na podstawie materiaÅ‚ów ZUO)
WspóÅ‚czesne tendencje w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych i technicznych, na wszystkich szczeblach edukacji, powinny zmierzać w kierunku maksymalnego zbliżenia procesu ksztaÅ‚cenia do pracy badawczej, w której uczeÅ„ z biernego obserwatora staje siÄ™ interaktywnym uczestnikiem i kreatorem procesu dydaktycznego. W rezultacie takiej edukacji jest on w stanie dostrzec okreÅ›lony problem, sformuÅ‚ować go we wÅ‚aÅ›ciwy sposób, a nastÄ™pnie w drodze samodzielnie przeprowadzonych analiz i doÅ›wiadczeÅ„, odnaleźć wÅ‚aÅ›ciwe dla danego zagadnienia rozwiÄ…zanie.
Cele utworzenia Klubu MÅ‚odego Wynalazcy
1) Cele krótkoterminowe:
- zwiÄ™kszenie zainteresowania przedmiotami przyrodniczymi i technicznymi wÅ›ród mÅ‚odzieży gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej;
- podniesienie atrakcyjnoÅ›ci sposobu nauczania przedmiotów przyrodniczych;
- podniesienie poziomu zrozumienia zjawisk i przyswajanej wiedzy z chemii i fizyki w szkołach gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych;
- zaoferowanie zajęć pozalekcyjnych, w czasie których zainteresowani bÄ™dÄ… mogli rozwijać swoje pasje
2) Cele średnioterminowe:
- zatrzymanie tendencji zniżkowych dotyczÄ…cych wyników koÅ„cowych egzaminów gimnazjalnych w części matematyczno - przyrodniczej;
- zwiÄ™kszenie atrakcyjnoÅ›ci szkóÅ‚ technicznych wÅ›ród absolwentów gimnazjów;
- rozwijanie uzdolnieÅ„ technicznych wÅ›ród dzieci i mÅ‚odzieży i promowanie zawodów inżynierskich od wczesnego etapu edukacji
3) Cele długoterminowe:
- zwiÄ™kszenie poziomu zrozumienia zjawisk przyrodniczych i fizycznych wÅ›ród spoÅ‚eczeÅ„stwa województwa lubuskiego;
- zwiÄ™kszenie potencjaÅ‚u innowacyjnego województwa lubuskiego.
Klub MÅ‚odego Wynalazcy
W zwiÄ…zku z utworzeniem w 2012 roku Gorzowskiego OÅ›rodka Technologicznego oraz powstaniem Centrum badawczo – wdrożeniowego „Eko - Innowacje” w Stanowicach, wspóÅ‚finansowanego z Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego zrodziÅ‚ siÄ™ pomysÅ‚ utworzenia przy tym Centrum laboratoriów dla mÅ‚odzieży, pozwalajÄ…cych na przeprowadzanie profesjonalnych zestawów doÅ›wiadczeÅ„ przyrodniczych i technicznych przez uczniów szkóÅ‚ województwa lubuskiego. W ten sposób kompetentna kadra naukowa zatrudniona w CBW „Eko-Innowacje” bÄ™dzie mogÅ‚a dzielić siÄ™ swojÄ… wiedzÄ…, doÅ›wiadczeniem oraz pasjÄ… z mÅ‚odymi adeptami zainteresowanymi naukami przyrodniczymi i Å›rodowiskowymi. ZarzÄ…d ZUO Sp. z o.o. podjÄ…Å‚ decyzjÄ™ o udostÄ™pnieniu na potrzeby Klubu pomieszczenia w budynku w Stanowicach, które zostaÅ‚o wyremontowane i częściowo wyposażone na koszt wÅ‚asny SpóÅ‚ki.
W ten sposób powstaÅ‚o pierwsze laboratorium fizyko-chemiczne, dla 32 osób, które bÄ™dzie udostÄ™pniane wszystkim zainteresowanym. Przed oddaniem laboratorium byÅ‚y prowadzone konsultacje z gronem pedagogicznym ZespoÅ‚u SzkóÅ‚ Gimnazjalnych w BogdaÅ„cu, ZespoÅ‚u SzkóÅ‚ Mechanicznych w Gorzowie Wlkp. oraz ZespoÅ‚u SzkóÅ‚ Ponadgimnazjalnych w Kostrzynie nad OdrÄ… w sprawie opracowania zakresu merytorycznego oferowanych zajęć.
Proponowane zasady korzystania z laboratorium będą następujące:
1) wspólnie z zainteresowanymi szkoÅ‚ami zostanÄ… zdefiniowane treÅ›ci programowe oraz odpowiednio dobrane zestawy doÅ›wiadczeÅ„;
2) koordynator programu w Stanowicach bÄ™dzie zarzÄ…dzaÅ‚ harmonogramem wizyt mÅ‚odzieży z poszczególnych szkóÅ‚;
3) prowadzone zajÄ™cia bÄ™dÄ… caÅ‚odniowe (6 godzin lekcyjnych). MÅ‚odzież bÄ™dzie przyjeżdżaÅ‚a busem, wraz z nauczycielem z danej placówki edukacyjnej;
4) na miejscu grupę będzie przejmował odpowiedzialny za przeprowadzenie zajęć praktycznych koordynator programu;
5) w ramach caÅ‚odniowych zajęć mÅ‚odzież przeprowadzi 2 - 3 doÅ›wiadczenia w dwuosobowych grupach. Każde doÅ›wiadczenie zostanie najpierw zaprezentowane w sposób multimedialny wraz z opisem zjawisk, które podczas doÅ›wiadczenia bÄ™dÄ… badane. Na stanowiskach laboratoryjnych dodatkowo bÄ™dÄ… znajdowaÅ‚y siÄ™ szczegóÅ‚owe opisy doÅ›wiadczeÅ„. W ramach każdego doÅ›wiadczenia mÅ‚odzież przygotuje samodzielnie kartÄ™ wyników, raport oraz przedstawi w formie opisu wÅ‚asne wnioski. Z dotychczasowych rozmów z nauczycielami wynika, że przebieg doÅ›wiadczeÅ„ nie powinien wpÅ‚ywać na koÅ„cowÄ… ocenÄ™ przedmiotowÄ… ucznia;
6) z dotychczasowych rozmów wynika, że najbardziej efektywne bÄ™dzie zorganizowanie ok. 6-ciu takich jednodniowych sesji dla każdej klasy biorÄ…cej udziaÅ‚ w programie w każdym roku szkolnym.
Opis laboratorium fizyko-chemicznego
Serce Klubu MÅ‚odego Wynalazcy stanowi nowoczesne laboratorium fizyko - chemiczne, speÅ‚niajÄ…ce wszelkie normy bezpieczeÅ„stwa, wyposażone w profesjonalny sprzÄ™t, którego dziaÅ‚ania i podejmowane inicjatywy bÄ™dÄ… koordynowane przez specjalistów zatrudnionych w Centrum badawczo - wdrożeniowym „Eko - innowacje”. Stwarza to dla mÅ‚odzieży niepowtarzalnÄ… możliwość czerpania wiedzy i nabywania praktycznych umiejÄ™tnoÅ›ci bezpoÅ›rednio od doÅ›wiadczonej kadry laboratoryjnej. DoÅ›wiadczonej, ale jednoczeÅ›nie mÅ‚odej i Å›wietnie pamiÄ™tajÄ…cej co spowodowaÅ‚o, że chemia staÅ‚a siÄ™ dla nich pasjÄ….
ZajÄ™cia prowadzone w ramach dziaÅ‚alnoÅ›ci Klubu MÅ‚odego Wynalazcy, obejmÄ… swÄ… tematykÄ… treÅ›ci zawarte w programach nauczania przedmiotów przyrodniczych, przyjmujÄ…c zupeÅ‚nie nowatorskÄ… formÄ™. ZostanÄ… podjÄ™te próby zbliżenia procesu dydaktycznego do pracy badawczej, w celu maksymalnego przeÅ‚ożenia poruszanych zagadnieÅ„ teoretycznych na samodzielne wykonywanie doÅ›wiadczeÅ„ i eksperymentów, bÄ™dÄ…cych praktycznym odzwierciedleniem przedstawianej teorii. Bloki tematyczne zajęć zostanÄ… dobrane zgodnie z wymaganiami zawartymi w programach nauczania. Do ustalonych tematów bÄ™dÄ… indywidualnie dobrane zestawy doÅ›wiadczeÅ„ do samodzielnego wykonania, majÄ…ce z jednej strony w peÅ‚ni obrazować poruszanÄ… tematykÄ™, natomiast z drugiej być na tyle atrakcyjne aby zostaÅ‚y trwale zapamiÄ™tane.
Taka forma przekazywania wiedzy z przedmiotów „mniej atrakcyjnych” dla uczniów (bardzo czÄ™sto z uwagi na stopieÅ„ trudnoÅ›ci oraz brak skutecznych narzÄ™dzi w procesie dydaktycznym), przyczyni siÄ™ w przyszÅ‚oÅ›ci do lepszego przyswajania i rozumienia przedmiotów przyrodniczych oraz zmiany ich postrzegania przez uczestników zajęć.
Planowany rozwój Klubu MÅ‚odego Wynalazcy
Kolejnym krokiem w rozwoju Klubu MÅ‚odego Wynalazcy bÄ™dzie utworzenie laboratorium fizycznego (umieszczonego częściowo w pomieszczeniach budynku w Stanowicach, częściowo w parku przypaÅ‚acowym) oraz laboratorium elektronicznego, w którym mÅ‚odzież uzyska możliwość konstruowania urzÄ…dzeÅ„ pod okiem doÅ›wiadczonego inżyniera.
WspóÅ‚pracujÄ…c z praktykami, mÅ‚odzież zainteresowania elektrykÄ… i elektronikÄ… bÄ™dzie mogÅ‚a (niejednokrotnie po raz pierwszy) samodzielnie przeprowadzić odzysk części elektronicznych ze sprzÄ™tu, który podlega utylizacji w ZUO Sp. z o.o., a nastÄ™pnie, z odzyskanych elementów, skonstruować na bazie przygotowanych projektów proste urzÄ…dzenia elektroniczne (elektronika analogowa i cyfrowa). Program bÄ™dzie można dowolnie rozszerzać o elementy sterowników programowalnych i robotyki.
W skÅ‚ad zespoÅ‚u paÅ‚acowo-parkowego w Stanowicach wchodzÄ… m.in. zabytkowy paÅ‚ac i budynek byÅ‚ego cielÄ™tnika, dla których przygotowano studium zagospodarowania z możliwoÅ›ciÄ… stworzenia na ich bazie obiektów hotelowych. Budynki te mogÄ… być Å›wietnym zapleczem dla stworzenia Lubuskiego Centrum Nauk Przyrodniczych i Technicznych. Baza hotelowa pozwoliÅ‚aby na organizowanie w przyszÅ‚oÅ›ci kilkudniowych (weekendy, zielone szkoÅ‚y) zajęć laboratoryjnych dla mÅ‚odzieży z caÅ‚ego województwa. BazujÄ…c na wymienionych budynkach bÄ™dzie można stworzyć bazÄ™ noclegowÄ… dla ponad 100 osób, uczniów biorÄ…cych udziaÅ‚ w zajÄ™ciach oraz ich opiekunów, z województwa lubuskiego i z przygranicznych szkóÅ‚ z Brandenburgii. MiÄ™dzynarodowa wymiana uczniów dodatkowo uatrakcyjni zajÄ™cia, poszerzy ich zakres oraz umocni wspóÅ‚pracÄ™ naszego województwa z sÄ…siadami zza Odry.
Finansowanie Klubu MÅ‚odego Wynalazcy w kolejnych krokach
Dotychczas projekt byÅ‚ prowadzony ze Å›rodków wÅ‚asnych ZUO Sp. z o.o. oraz GOT PNP Sp. z o.o. Kolejne etapy rozbudowy mogÄ… być realizowane z funduszy Unii Europejskiej, np. LRPO 2.4, RPO2014-2020.
Rozpatrywane sÄ… trzy formy finansowania projektów doÅ›wiadczeÅ„ dla dzieci i mÅ‚odzieży:
1) finansowanie ze źródeÅ‚ wÅ‚asnych JST nadzorujÄ…cych dane szkoÅ‚y;
2) finansowanie w ramach projektów dofinansowywanych z funduszy Unii Europejskiej;
3) finansowanie przez duże przedsiębiorstwa, klastry, fundacje, stowarzyszenia.
Podsumowanie
Organizowanie zajęć w ramach dziaÅ‚alnoÅ›ci Klubu MÅ‚odego Wynalazcy, pozwoli na stworzenie praktycznego systemu nauczania, który wypeÅ‚ni lukÄ™ w programach nauczania, trudnÄ… do usuniÄ™cia przez organy edukacyjne oraz pozwoli na uatrakcyjnienie i pogÅ‚Ä™bianie zdobywanej wiedzy. Z dotychczasowych rozmów wynika, że sam fakt organizowania tych zajęć przez Gorzowski OÅ›rodek Technologiczny Park Naukowo-PrzemysÅ‚owy Sp. z o.o., który jest spóÅ‚kÄ… prawa handlowego i jest wspóÅ‚tworzony przez przedsiÄ™biorców jest ogromnÄ… wartoÅ›ciÄ… dodanÄ… dla sfery edukacyjnej. DziÄ™ki funkcjonowaniu laboratoriów dla dzieci i mÅ‚odzieży w bezpoÅ›redniej bliskoÅ›ci profesjonalnych laboratoriów badawczych, zostanie podniesiona ranga przedsiÄ™wziÄ™cia i jego skuteczność. Dodatkowym atutem jest umieszczenie Klubu na terenach wiejskich, w bardzo atrakcyjnym otoczeniu, które zwiÄ™kszy pozytywny odbiór prowadzonych zajęć. W przypadku zajęć kilkudniowych można również pomyÅ›leć o dodatkowym uatrakcyjnieniu pobytu poprzez zajÄ™cia w plenerze.
« | kwiecieÅ„ 2024 | » | ||||
P | W | Åš | C | P | S | N |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |