Zapowiadamy cykl wykładów z okazji 175-lecia połączenia kolejowego Berlin-Frankfurt nad Odrą.
Linia kolejowa między Berlinem i Frankfurtem istnieje już od 175 lat. W ramach seminarium Viadriny oraz projektu euroregionalnego „RE 1 i stacja kolejowa we Frankfurcie nad Odrą jako węzły transportowe w kontekście polsko-niemieckim” w styczniu 2018 r. odbędzie się cykl wykładów na temat znaczenia kolei w przeszłości i obecnie. W czerwcu powstanie wystawa, którą będzie można zobaczyć na Viadrinie oraz w Wojewódzkiej i Miejskiej Bibliotece Publicznej im. Z. Herberta w Gorzowie.
Symultaniczne tłumaczenie na język polski i niemiecki będą miały wykłady:
1. Wtorek, 9.1.2018, godz. 16: Jak daleko dojedzie pociąg przemytniczy? Szara strefa między Calais, granicą polsko-niemiecką i Nowosybirskiem.
Małgorzata Irek, Oxford
Senatssaal, Główny budynek Viadriny, sala 109
Małgorzata Irek prowadzi badania nad nieoficjalnymi sieciami, które od czasu upadku „żelaznej kurtyny“ rozciągają się między Berlinem i Warszawą. Prowadziła wywiady z pracującymi w pociągach sprzątaczkami, przemytnikami i ludźmi pracującymi na czarno.
Jest socjolożką, antropolożką i filolożką, zajmuje się badaniem fenomenów społecznych w powiązaniu z szarą strefą gospodarki, nielegalnymi migracjami i nieoficjalnymi powiązaniami.
2. Wtorek, 9.1.2018, godz. 18: Architektura jako wyznacznik granicy. Dworce kolejowe w Zbąszynku i Zbąszyniu w latach dwudziestych XX wieku.
Werner Benecke, Uniwersytet Europejski Viadrina we Frankfurcie nad Odrą
Senatssaal, Główny budynek Viadriny, sala 109
Granica wyznaczona po pierwszej wojnie światowej między Niemcami a odrodzonym państwem polskim przecięła wiele połączeń kolejowych. Dla przeprowadzania kontroli celnej potrzebne były nowe dworce kolejowe, a polscy i niemieccy kolejarze potrzebowali nowych osiedli. Wzniesione budynki stały się równocześnie wyznacznikami granicy.
Werner Benecke zajmuje się na Viadrinie badaniami nad historią Polski i Rosji w XIX i XX wieku oraz problematyką mniejszości.
3. Wtorek, 23.1.2018, godz. 18: „Zawrotny szał wypełnił przestrzeń”: Kolej jako strefa przejściowa w tekstach literackich XIX wieku.
Lars Wilhelmer, Senior Technical Writer/ Basler AG w Ahrensburgu
Senatssaal, Główny budynek Viadriny, sala 109
Historia kolei jest historią przemiany przestrzeni, którą twórcy epoki śledzą z zainteresowaniem i wyrażają literacko. Lars Wilhelmer bada techniki narracyjne w tekstach literackich XIX w. na przykładzie nowel Maxa Marii von Webbera i Gerharta Hauptmanna.
Lars Wilhelmer studiował germanistykę, socjologię i dziennikarstwo. Jego rozprawa doktorska nosi tytuł „Pojęcia tranzytowe w literaturze. Kolej – hotel – port – lotnisko“.
4. Czwartek, 25.1.2018, godz. 16: Komunikacja i polityka. Tranzyt w stosunkach polsko-niemieckich w okresie międzywojennym.
Marcin Przegiętka, Instytut Pamięci Narodowej w Warszawie
Senatssaal, Główny budynek Viadriny, sala 109
Do dziś powtarzane są tezy niemieckiej propagandy okresu międzywojennego, zgodnie z którymi tak zwany „polski korytarz“ między Rzeszą Niemiecką a jej prowincją Prusy Wschodnie stanowił utrudnienie dla niemieckiej komunikacji pasażerskiej i towarowej. Przegiętka dowodzi w swoich pionierskich badaniach, że było wręcz przeciwnie, ponieważ polskie i niemieckie zarządy kolejowe oraz kolejarze zapewnili sprawną komunikację tranzytową.
Marcin Przegiętka od 2012 r. pracuje w Instytucie Pamięci Narodowej w Warszawie i zajmuje się historią Polski do 1945 r. Publikuje również popularnonaukowe artykuły na temat historii kolei.
Oprac. redakcja
foto Wikipedia
Oni tu zostają
„Zostaję!” to hasło nowej kampanii promującej Gorzów, która ma zwrócić uwagę na zalety naszego miasta, dzięki którym jest ono doskonałym ...
<czytaj dalej>Pielgrzymki
Tegoroczna piesza pielgrzymka powołaniowa odbędzie się w sobotę w sobotę 27 kwietnia.
Wyjście pielgrzymki na trasę z Paradyża do Rokitna nastąpi ...
<czytaj dalej>Prezydent w ministerstwie
Prezydent Gorzowa w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
- Z doświadczenia wiem, że najważniejsze są relacje bezpośrednie. Ustalenia, które zapadają wtedy ...
<czytaj dalej>Tarasy jeszcze niedostępne
Woda w Warcie opada, odsłaniają się zalane tarasy. Niestety, ze względów bezpieczeństwa, nie mogą być jeszcze udostępnione.
Zdecydowała o tym ekspertyza ...
<czytaj dalej>